حسین ملائک: روابط با چین‌ تحریم‌ها را ناکارآمد کرد

کد خبر: 1057839

سفیر اسبق ایران در چین با بیان اینکه تفاهم‌نامه راهبردی ایران و چین از نظر حقوقی و اجرایی با قرارداد فاصله بسیار زیادی دارد، گفت: حفظ روابط با چین توانسته تحریم‌های آمریکا را ناکارآمد کند.

حسین ملائک: روابط با چین‌ تحریم‌ها را ناکارآمد کرد

خبرگزاری مهر: حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چه تفاوتی با قرارداد/ موافقتنامه دارد؟ گفت: وزارت خارجه در گزاره برگ منتشره خود این متن را «برنامه همکاری جامع ایران و چین» می‌نامد. در سند انتشار یافته سال پیش نیز این متن به همین عنوان آمده بود که جنبه تفاهم‌نامه دارد و ارزش حقوقی آن از توافق‌نامه نازل‌تر است، بنابراین از نظر حقوقی و اجرایی با قرارداد فاصله بسیار زیادی دارد.

ازتقاء مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و چین به ۵۰ میلیارد دلار

ملائک گفت: امضاء این سند که از نظر زمانی با تاخیر بسیار زیاد صورت گرفته است باید بتواند به مجموعه روابط ایران و چین جهت‌گیری معنی‌داری بدهد. توضیح اینکه روابط دو کشور درعرض بیست سال گذشته از حدود ۶۰۰ میلیون دلار که شامل عمدتا فروش نفت خام و برخی از اقلام پتروشیمی به چین و در مقابل واردات ناچیز کالاهای نیمه صنعتی و مصرفی از چین به ایران بود تا رقم ۵۰ میلیارد دلار که شامل گستره وسیعی از اقلام اقتصادی و سرمایه‌گذاری، پیمانکاری‌ها و صدور خدمات مهندسی چینی به ایران، ارتقاء یافته بود.

وی تاکید کرد: حضور ایرانیان و تجار ایرانی در چین ده‌ها برابر شد و چین فرصت‌های زیادی هم برای صادرات اقلام ایرانی و برای واردات از چین بوجود آورده بود. باید این مجموعه روابط که علیرغم وجود کمیسیون مشترک روابط اقتصادی دو کشور بصورت بی‌برنامه شکل گرفته بود در قالب یک برنامه هدفمند تنظیم شود.

سند ۲۵ ساله روابط ایران و چین را معنی‌دار می‌کند

سفیر اسبق ایران در چین اظهار کرد: بنابراین امضاء این سند آغاز یک روابط نیست که بسیاری به آن انتقاد دارند بلکه شکل‌دهی به روابط موجود و تاکید می‌کنم معنی‌دار کردن آن است.

ملائک وجود عدد ۲۵ سال در این برنامه را سیاسی‌ترین بخش سند دانست و گفت: نظام بین‌الملل در مرحله تغییرات اساسی قرار گرفته و در طول این ۲۵ سال، نسل‌های بعدی شاهد نظامی با مشخصات دیگری هستند که با شرایط فعلی بسیار متفاوت است.

وی افزود: تاکید مقامات وزارت خارجه ایران از جمله سفیر ایران در پکن بر این نکته که این برنامه علیه کشور ثالثی نیست دقیقا گویای اهمیت این برنامه برای کشورهای ثالث است، که ماهیت ارزش سیاسی این برنامه را مشخص می‌کند.

سفیر اسبق ایران در پکن گفت: از طرف دیگر اهمیت و ارزش این برنامه دقیقا به برخورد درست نظرگاه‌های سیاسی کشور مرتبط است. اگر این برنامه بخواهد دستمایه مذاکرات محرمانه و غیرمحرمانه با کشورهای ثالث شود، ایران صدمه جبران ناپدیری خواهد خورد.  

حفظ روابط با چین توانسته تحریم‌های آمریکا را ناکارآمد کند    

ملائک در پاسخ به این سوال که این همکاری راهبردی چقدر می‌تواند تحریم های آمریکا را بی‌اثر کند؟ گفت: تا همین زمان نیز حفظ روابط با چین توانسته تا حدود ملموسی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را چه در دوره تحریم‌های اوباما (تحریم اول)، چه در دوره ترامپ و چه در دوره فعلی بایدن ناکارآمد کند و الا محاسبه آقای بولتون که یکساله ایران سقوط می‌کند محاسبه غلطی نبود. البته همکاری مردم در تحمل فشارهای اقتصادی ارزش محوری داشت.

وی افزود: این تفاهم نامه در صورتی که توسط دو طرف محترم شمرده شود، می‌تواند ارزش افزوده سیاسی و اقتصادی زیادی برای دو طرف بوجود آورد.

 سفیر اسبق ایران در چین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امضای این سند می‌تواند پیامی به دنیا باشد که ایران پس از برجام تنها به دنبال همکاری صرف با غربی‌ها نیست؟ تاکید کرد: علت نفوذ غرب در ایران یا به عبارت دیگر ارزش غرب برای ایران موقعیت پیشرفته این کشورها در تکنولوژی و اقتصاد بوده است که تاکنون بعنوان مرجع مورد توجه بروکراسی ایرانی قرار داشته است.

ایران باید رفتار انحصارطلبانه غرب را بشکند

ملائک با بیان اینکه باید پذیرفت که این پیشرفته بودن انحصاری یا تضمین شده نبوده و نیست، گفت: مثلا اگر به مقایسه آمار مراجعه بیماران قلبی یا پیوند نخاعی ایران به اروپا و آمریکا بعد از انقلاب توجه شود، ملاحظه می‌شود که از سال‌های ۷۰ به بعد، ایران خودش به اندازه کامل در این دو بخش پیشرفته شده و به سطح آنها رسیده و لذا دیگر نیازی به آنها نبوده است.

وی ادامه داد: در صنعت نیز به همین روال چین توانسته در همه بخش‌های اقتصادی از تولید فیلم  یا خودرو یا ماهواره و سفر به فضا و لوازم مصرفی و تکنولوژیک این انحصار غرب را بشکند بنابراین برای کشورهایی مثل ایران فرصت‌های جدیدی بوجود آمده است تا رفتار انحصار طلبانه غرب را بشکند.  

تفاهمنامه ایران و چین ظرفیت حمایت از تولید را دارد

سفیر اسبق ایران در پکن در پاسخ به این سوال که برخی عنوان کردند این سند جایگزینی برای برجام است، آیا این تحلیل را صحیح می‌دانید؟ گفت: برجام بیشتر درافکار عمومی  معادل حذف تحریم هاست. این تحریم‌ها بر هنجارهای بین‌المللی سوار شده مثل روابط بانکی که به سادگی و تا حاکمیت دلار بر اقتصاد جهان وجود دارد و نمی‌توان از آن فرار کرد مگر اینکه در هنجارها تغییراتی بوجود بیاید.

ملائک گفت: تحریم‌ها رونق اقتصادی و تولید را نشانه گرفته‌اند که این تفاهمنامه ظرفیت حمایت از این سیاست را دارد به شرطی که مقامات کشور نیز بخواهند. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها