رئیسی: اتهام زنی بی‌دلیل خط قرمز ماست

کد خبر: 1057958

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بی دلیل انگشت اتهام به سمت کسی گرفتن خط قرمز ماست، گفت: تا ساعتی که افراد مسئولیت دارند باید امور با جدیت دنبال شود.

رئیسی: اتهام زنی بی‌دلیل خط قرمز ماست

خبرگزاری مهر: آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز سه شنبه در شورای اداری لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه مسئله کارخانجات و کارگاه‌های تعطیل شده و نیمه تعطیل در لرستان مطرح است که دچار مشکلات مختلفی از جمله مواد اولیه، عدم مدیریت صحیح و… هستند و بایستی حل شود، اظهار داشت: در خصوص تعطیلی شرکت پارسیلون به مرور زمان چرا مسئولان وظیفه خود را انجام ندادند، دستگاه‌های ناظر چرا وظیفه خود را انجام ندادند که شرکت به این روز افتاد؟

ناظر فقط بازرسی و دیوان محاسبات نیست

وی تصریح کرد: شرکت‌های دیگر هم به همین ترتیب است، این ترک فعلی که عرض کردیم یعنی در زمان خودش مسئولی وظیفه خود را انجام نداده و در اینجا دیده می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نقش ناظرین و مراقبین در این قضیه چه بوده است؟ افزود: وقتی می‌گوئیم ناظر فقط نگاه به بازرسی و دیوان محاسبات نیست، یعنی هر مدیری در مدیریت خود وظایف خود را باید انجام دهد.

وی ادامه داد: در کارخانه‌ای که امروز رفتیم دیدیم فقط سوله باقی مانده بود، کارخانه ماشین سازی یک سوله و چند دستگاه فرسوده بود و سال هاست از آن می‌گذرد و در این قضیه قانون گذار یک عده‌ای را مسئول تعریف کرده و یک عده‌ای را ناظر تعریف کرده، چرا این وضعیت پیش آمده است و افراد به وظایف خود در قبال آن عمل نکرده‌اند؟

اگر خصوصی سازی خوب انجام شود کاملاً جواب می‌دهد

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ما امروز به یک مجموعه کشاورزی تحت عنوان مجتمع کشت و صنعت رفتیم و تعبیر من این بود که این مجموعه جلوه یک خصوصی سازی بد و یک خصوصی سازی خوب است، گفت: این مجموعه در یک مقطعی واگذار شده است و آن مجموعه را به ویرانه تبدیل کردند، بعد واگذار کردند به یک مجموعه توانمند و آنجا را حسابی آباد کردند و هزار نفر از روستاییان و افراد تحصیل کرده منطقه نیز به کار گرفته شده و گفتند زمینه برای به کارگیری ده‌ها و صدها نفر دیگر هم وجود دارد.

وی یادآور شد: این موارد نشان می‌دهد که اگر خصوصی سازی خوب انجام شود کاملاً جواب می‌دهد.

سهیم کردن مردم یکی از راه‌های ایجاد ثبات در سرمایه گذاری ها است

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کسی که مسئولیتی دارد مجدانه مسائل را پیگیری کند، مثل اینکه مال خودش دارد از بین می‌رود باید عمل کند، نه اینکه صرفاً با نامه اداری پیگیر مسائل باشد، اظهار داشت: لرستان آب، خاک و منابع مورد نیاز دارد و از سوی دیگر نیروی انسانی جوان و کارآمد دارد، زمینه و آبستن تولید و اشتغال در این استان کاملاً آماده است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: با این میزان از بیکاری که همه شما از آن نگران هستید و حق هم دارید، آمدن سرمایه گذار به استان یک ضرورت است و دلایل اینکه استان چرا جاذبه سرمایه گذاری بیرونی ندارد یا کم دارد باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه دغدغه ایجاد کردن در دل مردم و سهیم کردن مردم یکی از راه‌های ایجاد ثبات در سرمایه گذاری ها است، تصریح کرد: نقش دادن به مردم مهم است، هرجا به مردم نقش دادیم پیروز شده‌ایم، نقش دادن به مردم برای ثبات در سرمایه گذاری مهم است.

از شورای عالی آب می‌خواهم نسبت به تقسیم عادلانه آب تصمیم بگیرد

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان به مسئله آب در لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: واقعاً مشکل کمبود آب داریم یا مشکل کمبود مدیریت آب؟ در هر استانی که وارد می‌شویم عزیزان نسبت به مشکل آب اظهار نگرانی می‌کنند، شورای عالی آب باید یک تقسیم عادلانه بکند، شاخص‌ها را در نظر بگیرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه از شورای عالی آب می‌خواهم استانی مثل لرستان که هم برکت نزولات آسمانی دارد و هم تولید آب، مورد توجه قرار بگیرد، افزود: مسئله قابل بررسی است و زمینه آن هست که شورای عالی آب در خصوص تقسیم عادلانه آب تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه از صبح در جلسات مختلف عزیزان ما نسبت به مسئله آب گله مند بودند که باید پیگیری شود، تصریح کرد: آبخیزداری برای لرستان یک ضرورت اجتناب ناپذیر و یک ضرورت قطعی است.

جا دارد بانک‌ها اقدام متفاوتی در زمینه تولید و واگذاری واحدها انجام دهند

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله سرمایه گذاری جدید در لرستان اشاره کرد و گفت: ما اگر به بخش خصوصی بگوییم سرمایه گذاری کند می‌گوید سرمایه ندارد و باید تسهیلات بگیرد، اما بانک در اختیار خودش است، حالا ممکن است بگوید سرمایه گذاری برای او صرفه ندارد، خوب حداقل برای واگذاری‌ها اقدام کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بالاخره بخش قابل توجهی از کارخانجات سهم بانک‌ها هستند و در آنها شریک هستند، جا دارد بانک‌ها اقدام متفاوتی در این زمینه انجام دهند، تصریح کرد: «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها» یعنی هرکسی در حوزه خود باید ورود کند. چند واحد در تملک بانک‌ها هستند؟ بانک‌ها برای واگذاری اقدام کنند، دغدغه کشور باید مسئله تولید و پشتیبانی از آن شود.

رسیدگی خارج از نوبت به وضعیت واحدهای دارای پرونده قضائی در لرستان

وی ادامه داد: در دستگاه قضائی تعدادی پرونده در دست داریم، اعلام کردم همه پرونده‌هایی که به نحوی از واحدهای تولیدی در مجموعه فرآیند قضائی دادسرا، دادگاه، دیوان عالی و … است را خارج از نوبت و سریع تعیین تکلیف کنند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: زمان تعیین می‌کنم که حداکثر بین دو تا سه ماه باید وضعیت کارخانجات فولاد و عظیم خودرو و مواردی که پرونده آنها در دستگاه قضائی است تعیین تکلیف شود، یعنی حکم قطعی در این قضیه صادر شود و مشخص شود وضعیت به چه شکل است.

آیت الله رئیسی یادآور شد: در بخش‌های دیگر وظیفه بانک‌ها و نهادهای مسئول است که ورود کنند، فعال شدن تولید نیازمند یک اقدام و عمل جدی است.

باب تهمت و افترا مطلقاً باید بسته شود، بی دلیل سخن گفتن و بی دلیل انگشت اتهام به سمت کسی گرفتن خط قرمز ماست وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله مبارزه با فساد و تخلفات اشاره کرد و اظهار داشت: مردم می‌خواهند بدانند اگر کسی به عنوان فساد با او برخورد شد چه نتیجه‌ای داشته است، باب تهمت و افترا مطلقاً باید بسته شود، بی دلیل سخن گفتن و بی دلیل انگشت اتهام به سمت کسی گرفتن خط قرمز ماست.

رئیس قوه قضائیه افزود: باید افراد در یک امنیتی از جهت شغلی به سر ببرند، کارشناسان و مسئولان در رده‌های مختلف باید در امنیت شغلی باشند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اگر کسی خلافی کرده و مدرک و سندی وجود دارد مرجع قضائی بررسی و اعلام نظر می‌کند، وگرنه مدیران باید حمایت شوند، تصریح کرد: الان ماه‌های پایانی این دوره از دولت است، نباید به سادگی از آن گذشت و بگوییم حالا که چهار تا پنج ماه مانده است از کنار قضیه بگذریم.

تا ساعتی که افراد مسئولیت دارند امور با جدیت دنبال شود

وی با تاکید بر اینکه ۶ ماه زمان کمی نیست، اینکه بگذاریم زمان بگذرد و کاری انجام نشود یا کاری که انجام شده در میانه رها شود درست نیست، کما اینکه مواردی داریم در اینجا کار انجام شده و در نیمه راه رها شده است، ادامه داد: باید امور با جدیت دنبال شود و تا ساعتی که هرکسی مسئولیت دارد با جدیت وظیفه خود را انجام دهد.

رئیس قوه قضائیه گفت: یقین بدانید سازمان بازرسی و دوستان قضائی ما حامی مدیر باکفایت، شجاع و اهل ریسک هستند که در این میدان مبارزه با دشمن و جنگ اقتصادی ملت را تنها نمی‌گذارد و با ابتکار دنبال دور زدن تحریم‌ها است.

بروکراسی اداری سرمایه گذاران را فراری داده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مسئله سرمایه گذاری نباید گرفتار بروکراسی اداری شود، اظهار داشت: بروکراسی اداری نه تنها سرمایه گذار بلکه یک کشاورز خرد را هم فراری می‌دهد، گرفتار شده‌اند با این وضعیت.

این بروکراسی و دیوان سالاری که در نظام اداری می‌بینیم، هفت خوان نه هفتاد خوان است تا سرمایه گذاری از آن بگذرد رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این بروکراسی و دیوان سالاری که در نظام اداری می‌بینیم، هفت خوان نه هفتاد خوان است تا سرمایه گذاری از آن بگذرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه غیر از بحث سخنرانی باید در عمل هم اقدام کنیم، تصریح کرد: رهبری راهبرد کلی را اعلام کرده‌اند و گفته‌اند راه را برای تولید و سرمایه گذاری باز کنیم، ما مجری هستیم و همه باید به میدان اجرا بیاییم و اهل اقدام باشیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید بر مدار قانون حرکت کنیم، افزود: کشور ما کشور انتخابات است و دولت‌ها و مجلس‌ها و مسئولین می آیند و می‌روند، اگر کشور بخواهد بر مدار با ثباتی حرکت کند مدار قانون است.

تبعیض در به کار گیری افراد یا دادن ظرفیت‌ها، مردم را ناامید می‌کند

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اینکه یک سازمانی رفته نیرو بگیرد و همه از یک قوم و قبیله خاصی هستند درست نیست، ما شکل قانونی کار را از دست ندهیم، بگذاریم رقابت باشد؛ حتماً عدم تبعیض در به کار گیری نیروها مردم را نسبت به کارآمدی نظام اداری خوش بین می‌کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه هرچیزی که مردم را مأیوس می‌کند نباید انجام داد، یکی از چیزهایی که مردم را مأیوس می‌کند تبعیض است، تبعیض در به کار گیری افراد یا دادن ظرفیت‌ها، تصریح کرد: لذا مسئله عدالت اجتماعی امری است که با بخشنامه حل نمی‌شود و عملکرد هر کدام از بخش‌ها جلوه‌ای از آن است.

وی خاطرنشان کرد: ناامیدی امری است که دشمن دنبال آن است و ما باید دنبال امیدوار کردن هرچه بیشتر مردم به عملکرد دستگاه‌های اداری باشیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها