اکرمی: ممکن است باز هم داستان ترامپ تکرار شود

کد خبر: 1059655

کارشناس مسائل آمریکا گفت: باید برای برنامه هسته‌ای و توافق برجام برنامه ریزی داشتیم، اما بعید است که برجام سال ۲۰۱۵ احیاء شود.

اکرمی: ممکن است باز هم داستان ترامپ تکرار شود

باشگاه خبرنگاران: سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان هفدهم فروردین به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، وارد وین پایتخت اتریش شد. بعد از نشست معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست کمیسیون مشترک برجام وین، گفت: دور نخست مذاکرات برجام در وین سازنده بود. مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند.

وی افزود: گفت‌وگو‌های کارشناسی در وین در خصوص رفع تحریم‌ها و اقدامات برجامی ایران ادامه خواهد داشت، هرگونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد می‌کنیم.

طا‌ها اکرمی کارشناس مسائل آمریکا درباره اذعان وزارت خارجه آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران، اظهار کرد: آمریکا در دوره بایدن به دنبال این بود که ایران به طور کامل به تعهدات برجامی خود برگردد و سپس واشنگتن به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند، اما ایران این موضوع را نپذیرفت.

او افزود: در دوره ترامپ تحریم‌هایی با برچسب‌های مختلفی در بحث‌های موشکی، هسته‌ای و منطقه‌ای علیه ایران وضع شدند و بعضا هم در کنگره کدگذاری شدند، لذا رفع تحریم ها در دوره بایدن دشوار شده است.

اکرمی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد، تصریح کرد: آمریکا نقشه راهی برای بازگشت به برجام نداشت، اما اکنون با این دو کار گروهی که در وین تشکیل شده است، نقشه راه مقدماتی به وجود آمده است.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه باید بعد از رفع کامل تحریم‌ها اقدام کنیم، اظهار کرد: تلاش آمریکا انداختن توپ در زمین ایران است تا بحث دیگری را به موضوع هسته‌ای پیوند بزنند و در وضعیت فعلی است همه تحریم‌های ترامپ لغو نشود، ما به برجام عمل کردیم و حالا آمریکا به تعهدات خود عمل کند.

او درباره اینکه برجام از کما خارج می‌شود یا خیر، گفت: برجام برای بقا و ماندن نیامده بود، در واقع توافق هسته ای برای گسترش و تعمیق پیدا کردن ایجاد شد.

اکرمی تاکید کرد: آمریکا به دانش هسته‌ای، آزمایشات و تحقیقات که ما در این مدت داشتیم هم حساسیت دارند، لذا نباید از خواسته خود به هیچ وجه کوتاه بیاییم تا مجددا در بازی قبلی نیفتیم، بنابراین باید با یک آینده نگری یک نگاه راهبردی داشته باشیم، چراکه هیچ تضمینی نیست تا بایدن برای دوره دوم رئیس جمهور آمریکا شود، ممکن است باز هم داستان ترامپ تکرار شود.

کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: باید برای برنامه هسته ای و توافق برجام برنامه ریزی داشتیم، اما بعید است که  برجام سال ۲۰۱۵ احیاء شود، مگر با تغییراتی.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها