مواضع انتخاباتی علی مطهری

کد خبر: 1059957

از دفاع از تعدد زوجات تا ضرورت ارتباط با آمریکا!

مواضع انتخاباتی علی مطهری

گروه سیاست سایت فردا - علی مطهری از جمله کاندیداهای ریاست جمهوری است که این روزها مدام در مرکز توجه است. دلیلش نیز مواضع متفاوت او در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی با موضوعات سیاسی و سیاست خارجی است. اصلاح طلبان از رویکرد او در عرصه سیاست استقبال می‌کنند. شاهدش نیز قرار دادن نام او در فهرست امید مجلس دهم است. حرف به موضوعات فرهنگی که می‌رسد اما از وی فاصله گرفته و رویکردش را موجب باخت در انتخابات می‌دانند.

مصداق این مدعا آن است که وقتی با حضور در شبکه اجتماعی کلاپ هاوس از تحریک شدن جوانان در ساحل و ضرورت حجاب یا تفاوت برابری با تشابه حقوق زن و مرد گفت صدای همه درآمد. در مقابل اما اصولگرایان از اینگونه اظهارات ناراحت نشدند. رویکرد علی مطهری در موضوعات فرهنگی و اجتماعی به این جریان سیاسی نزدیک است اما این مواضع سیاسی او است که کار جانبداری یا فاصله گرفتن از وی را سخت می‌کند.

شاهد نیز آنچه که مطهری اخیرا در ارتباط با ارتباط با آمریکا گفته است. به گزارش جماران او می‌گوید « معتقدم که ما باید در سیاست خارجی خود تغییراتی اعمال کنیم و روابط خود با دنیا را بهبود ببخشیم. باید از انزوای سیاسی خارج شویم و روابط خود با غرب را اصلاح کنیم و به فکر ترمیم روابط با کشورهای عربی و اسلامی باشیم. امروز به نوعی از روابط جهانی برکنار هستیم و این بسیار به ضرر ماست. اینکه ما تنها با چند کشور روابط نزدیک داشته باشیم و ۸۰ درصد مبادلات تجاری‌مان تنها با ۶ کشور باشد، بسیار خطرناک است. این باعث می‌شود که منافع مردم ما در نظر گرفته نشود.»

وی درباره دولایحه FATF نیز می‌گوید: «اینکه اعضای این دو نهاد منتظر بنشینند تا ببینند رهبری چه می‌گوید و همان را تکرار کنند،  فلسفه وجودی آنها را زیر سؤال می‌برد. آنها در این دو نهاد حضور دارند که به رهبری کمک کنند. می‌توانند مثلا مصوبه‌ای داشته باشند که در آن گفته شود روابط ما با آمریکا به نفع کشور، اسلام و حتی آزادی فلسطین است و به عرض ایشان برسانند. بالاخره آنها می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند.برای نمونه در موضوع دو لایحه مرتبط با FATF همین طور شده است. ابتدا که این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت ـ گرچه من ورود مجمع به روند قانون‌گذاری به بهانه سیاستهای کلی نظام را خلاف قانون اساسی می‌دانم ـ بسیاری از اعضای مجمع موافق این دو لایحه بودند. اما با انتشار جمله‌ای از رهبری که چندان صریح هم نبود آنها احساس کردند که ایشان مخالف این لوایح هستند. یکمرتبه دیدیم که اکثر آنها مخالف شدند و موضوع را مسکوت نگه داشتند؛  در حالی که آنها باید نظر تخصصی خود را می‌دادند. نظر رهبری هر چه هست به جای خود، آنها به عنوان نیروهای تخصصی باید نظر دهند که آیا این لوایح به ضرر کشور است یا نه. اعضا باید نظر خود را بدهند و پس از اینکه نزد رهبری فرستادند ایشان یا قبول می‌کنند یا نمی‌کنند. آنها می‌توانند با رهبری وارد گفت و گو شوند. اما می‌بینیم که امروز کمتر به این مساله توجه می‌شود.»

وی افزوده است: «یا راجع به همین مساله ادامه حصر خانگی من با چندین نفر از اعضای شورای عالی امنیت ملی صحبت کردم و نظرشان را در این باره جویا شدم. مخالف بودند. وقتی به آنها گفتم چرا یک مصوبه صادر نمی‌کنید تا این مساله حل شود، گفتند نظر رهبری را به درستی نمی‌دانیم؛ در صورتی که اینها باید نظر خودشان را بدهند. این رودربایسی‌ها کار درستی نیست. وقتی کسی رئیس شورای عالی امنیت ملی است خیلی از این مسائل را می‌تواند پیش ببرد. اقلا می‌تواند به مردم گزارش دهد و بگوید این اقدامات انجام شده اما به سرانجام نرسیده است. لذا معتقدم رئیس جمهور می‌تواند بسیاری از این اصلاحات را انجام دهد. مخصوصا که امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که می‌توان روابط خارجی را بهبود بخشید. با تغییری که در آمریکا به وجود آمده، روابط ما با کشورهای همسایه، غرب و آمریکا می‌تواند اصلاح شود.»

 

او می‌داند که با این رویکرد نمی‌تواند از حمایت یک جریان در انتخابات برخوردار باشد و خودش هم در مصاحبه ها همین را می‌گوید.

برخی تصور می‌کنند که وی به خاطر سابقه رد صلاحیت در انتخابات مجلس با چالشی در این زمینه مواجه باشد اما خودش خوشبین است و می‌گوید: « من یک مقدار خوش‌بین هستم. به خاطر اینکه در این دور از انتخابات ما به شدت نیازمند مشارکت بالای مردم هستیم و این مشارکت بالا پیام روشنی برای همه دنیا دارد و تأثیر مستقیمی در وضع اقتصادی و روابط خارجی ما خواهد داشت. اگر مشارکت پایین باشد ضربه‌ای به کشور و نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. لذا حتما باید کاری کنند که مشارکت بالا باشد و یکی از عوامل این کار نوع رفتار شورای نگهبان است که افراد مورد توجه مردم را بی جهت ردصلاحیت نکنند و مردم احساس کنند که سلیقه آنها نیز در میان کاندیداها وجود دارد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها