اصلاح‌طلبان بدون سیدحسن خمینی

کد خبر: 1060371

با معلوم شدن عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی، جریان اصلاحات دست خالی ماند.

اصلاح‌طلبان بدون سیدحسن خمینی

گروه سیاست سایت فردا – چند هفته بعد از آنکه رسانه‌های اصلاح‌طلب و فعالان سیاسی در این جریان کاندیداتوری احتمالی سیدحسن خمینی را محتمل جلوه داده و به این امید نشسته بودند که او بتواند بدنه اجتماعی آنان را به شوق آورده و نقش یک کاندیدای کاریزما را بازی کند، ورق برگشت. 

همین دیشب بود که خبر رسید او آمدنی نیست. آنطور که به نقل از یاسر خمینی منشتر شد «رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.»  

این اما یک خبر ساده نبود و به جرات می‌توان گفت که امید خیلی از اصلاح‌طلبان را به باد داد. حال باید دید که نقشه جایگزین در این جریان نیست و نبودن سیدحسن خمینی را چطور جبران خواهند. 

اصلاح‌طلبان اصرار دارند که دستشان خالی نیست اما یک بررسی اجمالی ثابت می‌کند وضعیت به نحو دیگری است. 

جریان سیاسی اصلاحات اکنون دو راه بیشتر ندارد. یا باید از موضع خود مبنی بر مشارکت مشروط و معرفی نامزد اصلاح‌طلب خالص گذشته و سراغ ائتلاف برود و یا با یک کاندیدای حداقلی وارد میدان شود.

گزینه نخست به نظر منتفی می‌رسد. گزینه‌های ائتلافی تا کنون افرادی مثل علی لاریجانی، محمد جواد ظریف و شاید هم علی مطهری بوده‌اند. وضعیت لاریجانی اما مشخص نیست. اصلاح‌طلبان با رویگردانی خود طی هفته‌های گذشته از او ، وی را قدری به سوی اصولگرایان سوق داده‌اند و بعید است که در این مدت زمان باقی مانده دوباره بتوانند نظر مثبت وی را جلب کنند. به خصوص که خودشان نیز در این رابطه اتفاق نظر ندارند.

تکلیف محمد جواد ظریف نیز مشخص است و همانطور که تا کنون راضی به کاندیداتوری نشده، بعد از این هم نخواهد شد. به ویژه که این روزها سرش به خاطر مذاکرات وین و خرابکاری در نطنز و موضوعات بین المللی شلوغ‌تر از آن است که به فکر انتخابات و بازی‌های سیاسی باشد. علی مطهری که هر از گاهی به عنوان گزینه ائتلافی مطرح شده نیز واقعا جدی نیست. درست است که یک بار او را در فهرست امید جای دادند اما این معنی ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری نیست. مخصوصا اگر توجه داشته باشیم که او در برخی حوزه‌ها مثل مسائل فرهنگی و اجتماعی چندان با سلیقه اصلاح طلبان جور نیست و عموما خودش را نیازمند حمایت یک جریان خاص هم نمی‌بیند.

با این حساب اصلاح‌طلبان می‌مانند و خودشان . گزینه‌هایی احتمالی مثل اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی یا گزینه‌ها حداقلی مثل عارف! 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها