ظریف یا خاتمی

کد خبر: 1060582

سیدحسن خمینی از کاندیداتوری کناره‌گیری کرد و اصلاح‌طلبان به دنبال گزینه‌ای مناسب برای جایگزیی او هستند. برخی از بازگشت به ظریف گفته و برخی دیگر از خاتمی می‌گویند.

ظریف یا خاتمی

گروه سیاست سایت فردا – اصلاح‌طلبان شاید احتمال رد صلاحیت سیدحسن خمینی را می‌دانند اما مشورت گرفتن او از رهبری و به تبع آن کناره‌گیری از کاندیداتوری شوک بزرگی بود. این جریان سیاسی در هفته‌های اخیر تمام تمرکز خود را بر آمدن سید حسن خمینی گذاشته بود اکنون تقریبا دست خالی مانده است. از همین رو هم شاهدیم که اغلب رسانه‌ها سعی دارند طی تحلیل‌هایی گام بعدی این جریان سیاسی و گزینه‌ای که به سوی او کشیده می‌شوند را معرفی کنند.

اولین نامی هم که به ذهن می‌رسد، محمد جواد ظریف است. درست است که او بارها و بارها از بی‌میلی خود به این اقدام گفته اما اصلاح‌طلبان همچنان امیدوار هستند. شاهد هم صفحه یک امروز «شرق» که ظریف را عکس یک کرده و از سویی در گزارش خود همه ابزار بی‌میلی‌های ظریف را جمع اما با یک جمله «وزیر خارجه ایران در حالی برای بار چندم اعلام کرده که برای ریاست‌جمهوی نمی‌آید که سیب سیاست ایران تا به زمین برسد هزاران چرخ خواهد خورد و هر چیز غیرممکنی را ممکن می‌کند.» ختم به خیر می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین به نقل از محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی کارگزاران که جمله احزاب خواهان ائتلاف با نامزد غیر اصلاح‌طلب است، می‌نویسد«ظریف ‌با ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی سازگاری‌ تام دارد». 

گمانه بازگشت اصلاح‌طلبان به سوی ظریف را روزنامه اصولگرای «خراسان» نیز مطرح می‌کند. این روزنامه در گزارش خود آورده است: «محمدجواد ظریف که تا کنون گفته بود نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد، در متنی که با عنوان روایت جلسه با کمیسیون امنیت ملی مجلس منتشر کرده، احتمال حضورش در انتخابات را ردنکرده است.» اشاره این روزنامه به همان بخشی است که ظریف گفته «علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن.» خراسان در ادامه برای پاسخ دادن به این سوال که اصلاح‌طلبان در نبود سیدحسن خمینی برای اجماع چه گزینه‌ای دارند، به گزارش دیروز «نامه نیوز» اشاره می‌کند که نوشته بود «آیا سراغ گزینه‌های عموما حداقلی خود می روند و با امثال محمدرضا عارف وارد این رقابت‌ها می‌شوند یا این که یک بار دیگر سر خانه ائتلاف با گزینه غیر اصلاح‌طلب بر می‌گردند.گزینه نخست البته محتمل‌تر است زیرا شانس اصلاح‌طلبان برای ائتلاف و استفاده از الگوی سال 92 و 96 نسبت به قبل کاهش یافته است. نه محمد جواد ظریف تا کنون راضی شده که نامزد شود و آنان را نمایندگی کند و نه علی لاریجانی تکلیف کاندیداتوری خود را روشن کرده است! به این موضوع نیز باید توجه داشت که رویگردانی اصلاح طلبان از لاریجانی و رفتار سردی که با وی داشتند، او را تا حدی به سوی اصولگرایان متمایل کرده است.به هر ترتیب باید منتظر ماند تا اصلاح‌طلبان خبر نیامدن سیدحسن خمینی را هضم کنند و بعد از آن که قدری از این شوک خارج شدند، به فکر راه چاره‌ای بیفتند.»

ناگفته نماند که برخی از اصلاح‌طلبان از سیدمحمد خاتمی به عنوان گزینه جایگزین سیدحسن خمینی نام می‌برند! مثلا روزنامه «آرمان ملی» در شماره امروز خود می‌نویسد: «کناره‌گیری سیدحسن خمینی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سبب شد بار دیگر نگاه‌ها به سمت سیدمحمد خاتمی معطوف شود. در محافل سیاسی اصلاح‌طلبان پس از این اتفاق خواهان تهیه فراخوان برای به عرصه آوردن سیدمحمد خاتمی به انتخابات 1400 شده‌اند. او که گویا با کاندیداتوری یادگار امام موافق بود، حالا در این شرایط بسیاری از دلسوزان خواستار حضور خودش در عرصه انتخابات هستند. از سوی دیگر، بدون شک در صورت کاندیداتوری لیدر اصلاحات حمایت جدی از سوی همه جریانات اصلاح‌طلب و تحول‌خواه و نیز آیت‌ا... سیدحسن خمینی را نیز به همراه خواهد داشت.»

آرمان ملی اما در شرایطی این گزینه را روزی میز گذاشته که به گفته برخی نیروهای اصلاح‌طلب از جمله جواد امام اصلاح‌طلبان پیش از سید حسن خمینی از خاتمی دعوت کرده بودند و او هم نپذیرفته بود. حال باید دید که شرایط جدید تغییری در تصمیم خاتی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها