کاندیدای پنهان اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

کد خبر: 1063520

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد که گزینه‌های حزب کارگزاران برای ریاست جمهوری در روز شنبه به جبهه اصلاحات معرفی می‌شوند.

کاندیدای پنهان اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

باشگاه خبرنگاران: اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری به مانند جناح‌های اصولگرا و مستقل روزگار پر فراز و نشیبی را برای معرفی نامزد مورد نظرشان می‌گذرانند. پس از مطرح شدن چند نام در رسانه‌ها مشخص شد که اصلاح طلبان هم مثل سایر جناح‌ها هنوز به جمع بندی نهایی برای معرفی نامزد‌های خود در کم‌تر از دو هفته مانده به ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نرسیده اند.

تشتت آرا در بین اصلاح طلبان و اما و اگر‌هایی که در خصوص تائید صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح طلب وجود دارد باعث شده تا سید حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از کاندیدای پنهان سخن به زبان آورد، امری که با چالش‌ها و اظهار نظرهای متفاوتی بو به رو شده است.

حسین مرعشی نجفی در گفت‌وگو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به سراغ کاندیدا‌های پنهان برای انتخابات ریاست جمهوری رفتید و از ابتدا یک گزینه را برای انتخابات معرفی نکردید؟ گفت: من نگفتم کاندیدا‌های پنهان، بلکه گفتم نامزد‌ی که هنوز نامش را اعلام نکردیم و این به معنای کاندیدا‌های پنهان نیست.

معرفی کردن کاندیدای پنهان برای انتخابات این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چه ویژگی‌هایی باید در یک فرد وجود داشته باشد تا تبدیل به کاندیدای پنهان اصلاح طلبان شود تا در مقابل جناح‌های رقیب یک برگ برنده باشد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره ویژگی‌های کاندیدا‌های پنهان بیان کرد: کاندیدا‌های پنهان سه خصوصیت دارند؛ یکی اینکه بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، دوم اینکه بتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهند و به پای صندوق‌های رای بکشانند و سوم اینکه کشور را به شایستگی اداره کنند.

معرفی کردن کاندیدای پنهان به مذاق همه اصلاح طلبان خوش نیامده است و با آن موافق نیستند. علی صوفی عضو جبهه اصلاحات ایران درباره کاندیدای پنهانی که مرعشی از آن صحبت کرده، گفته است: ما عضو جبهه اصلاحات هستیم و مرعشی هم در آنجا حضور دارد، در این جمع خبری از طرح کاندیدای پنهان نیست.

مرعشی در واکنش به برخی اصلاح طلبان که نسبت به کاندیدا‌های پنهان و دقیقه نودی واکنش منفی نشان دادند، تصریح کرد: ما هنوز کاندیدایی معرفی نکردیم که کسی بخواهد موافق و یا مخالف باشد. ما کاندیدا‌های خود را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کنیم و اگر تائید شوند به عنوان نامزد نهایی ما در انتخابات معرفی می‌شوند و هر کسی که با کاندیدا‌های پنهان مخالف باشد ما برایش احترام قائل هستیم.

وجود کاندیدا‌های پنهان، اما و اگر‌های رسانه‌ای داشته است و اسم‌های مختلفی به عنوان کاندیدا‌های پنهان و دقیقه نودی در بین رسانه‌ها مطرح شده است. برخی رسانه‌ها نام سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات را به عنوان کاندیدای پنهان اعلام کردند که سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ضمن تکذیب آن بیان کرد: هیچ خبری درباره اینکه کاندیدای ما در انتخابات ریاست جمهوری سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات باشد را تائید نمی‌کنم.

با توجه به اینکه کم‌تر از دو ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی مانده است اصلاح طلبان به تکاپو افتاده اند تا بتوانند هر چه سریع‌تر وضعیت خود را سر و سامان دهند به همین منظور مرعشی از اعلام گزینه‌های حزب کارگزاران به جبهه اصلاحات در روز شنبه خبر داد.

یکی از گزینه‌هایی مرعشی که از آن به عنوان یک چهره مطرح در بین اصلاح طلبان معرفی کرده بود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است که پس از انتشار فایل صوتی محرمانه از شبکه سعودی ایران اینترنشنال حاشیه‌های زیادی در کشور ایجاد کرد. اظهاراتی که حتی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان آن را رد کرد و گفت میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیست. اگر کسی فکر می‌کند یا میدان یا دیپلماسی، یا باید سیاست خارجی پیروز شود یا سیاست دفاعی، یا باید میدان پیروز شود یا مذاکرات، باید بگویم این حرف‌ها دقیق نیست.

انتشار فایل صوتی ظریف با حدس و گمان‌های مختلفی همراه بود و برخی انتشار آن در نزدیکی انتخابات را دارای شائبه‌های انتخاباتی دانستند، اما مرعشی ضمن دفاع از محمدجواد ظریف گفت: کسانی که با حضور ظریف در انتخابات ریاست جمهوری مخالف بودند می‌توانند از کسانی باشند که در انتشار این فایل صوتی نقش داشته باشند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با این ادعا که کسی از دوستان ظریف این فایل صوتی را منتشر نکرده است، افزود: اگر کسی این فایل صوتی را به قصد در دوران انتخابات منتشر کرده هدفش قصد تخریب ظریف بوده است.

اما اکنون به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که برای محمدجواد ظریف پس از انتشار فایل صوتی به وجود آمده است حضور وی در انتخابات با، اما و اگر‌های فراوانی همراه شده است؛ گر چه که رئیس دستگاه دیپلماسی تا کنون نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها