طرح شفافیت آرای نمایندگان به کجا رسید؟

کد خبر: 1064098

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس آخرین روند بررسی طرح شفافیت آرا نمایندگان را در مجلس تشریح کرد.

طرح شفافیت آرای نمایندگان به کجا رسید؟

خبرگزاری تسنیم: جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در این کمیسیون، اظهار داشت: رسیدگی به طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستورکار آخرین جلسه کمیسیون تدوین آیین‌نامه پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه قرار داشت که درباره نحوه بررسی این طرح بحث و گفت‌وگو شد.

 وی افزود:در این جلسه در چارچوب آیین نامه داخلی مجلس این نکته از سوی اعضای کمیسیون مطرح شد که آیا باید دوباره طرحی نوشته شود و مراحل تبدیل شدن به یک طرح را سپری کند یا اینکه همان طرح مورد بررسی قرار گیرد، در نهایت درباره این 2 نظر رأی گیری و قرار بر این شد که همان طرح توسط اعضا مورد بررسی اجمالی قرار گیرد و اگر نکته نظری وجود داشت آن را به طرح اضافه خواهد شد .

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: در جلسه هفته آینده کمیسیون تدوین آیین‌نامه وارد بررسی جزویات طرح شفافیت آرای نمایندگان خواهیم شد که پس از انجام جمع بندی طرح برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.

به گزارش تسنیم، کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه علنی (چهارشنبه 15 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، با 153 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه رد شد؛ کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب فقط 3 رای کم آورد. این طرح که در حقیقت اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس بود برای تصویب به 67 درصد آرای صحن علنی نیاز داشت اما با 65 درصد آرا 3 رای کم آورد و تصویب نشد لازم به ذکر است نمایندگان در جلسه روز یکشنبه، 12 بهمن ماه رأی به اولویت رسیدگی به آن داده بودند.

قالیباف رئیس مجلس پس از پایان رأی گیری کلیات طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس پیرامون شفافیت آرای نمایندگان گفت: با توجه به اینکه اصلاح آیین نامه داخلی نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد، کلیات این طرح رأی مورد نیاز را کسب نکرد، البته موافقان و مخالفان کلیات طرح با اصل موضوع شفافیت موافق بودند، لذا کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تلاش کند تا آیین نامه را به نوعی تنظیم و تدوین کند که شفافیت و دغدغه همه نمایندگان دیده شود.

لازم به ذکر است،پس از رد کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه علنی 50 تن از نمایدگان با استناد به ماده 130 آیین‌نامه داخلی قوه مقننه خواستار بررسی مجدد این طرح شدند که این درخواست در جلسه علنی روز (سه‌شنبه 28 بهمن) با 187 رأی موافق، 38 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها