شروط جدید کاندیداتوری و گزینه‌های حذفی

کد خبر: 1064631

بعد از تعیین شروط جدید کاندیداتوری از سوی شورای نگهبان برخی گزینه‌های قطعی و احتمالی از هر دو جریان سیاسی شانس خود را از دست داده‌اند.

شروط جدید کاندیداتوری و گزینه‌های حذفی

گروه سیاست سایت فردا - ‌هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان دیروز با انتشار پستی در اینستاگرام خود از ابلاغ اصلاحیه اجرای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور خبر داد. بر این اساس داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از این پس باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند. حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند. سابقه تصدی حداقل چهارساله در سمت‌های مدیریتی کشور که به طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده را داشته باشد.

همچنین قید شده که وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند.بر اساس این مصوبه تمام نامزدها باید عدم سوء‌پیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.برخورداری از این شروط،‌ زمینه‌ای است برای اینکه شورای نگهبان بتواند، شرایط مقرر در اصل ۱۱۵ قانون اساسی یعنی رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبّر بودن و حسن سابقه را در این افراد احراز کند.

گفتنی است، این مصوبه بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو نیز تاثیر قابل توجهی دارد و برخی از نامزدهای قطعی و احتمالی را از گردونه رقابت‌ها حذف خواهد کرد. اول از همه مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب که یکی از جدی‌ترین نیروهای جریان اصلاح‌طلب است و سابقه زندان نیز دارد. البته از پیش هم مشخص بود که او از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهد کرد اما اکنون این موضوع قطعی‌تر شد. شهیندخت مولاوردی نیز از دیگر گزینه‌های جریان اصلاحات است که با این قاعده کنار گذاشته خواهد شد.

چراغ سبز شورای نگهبان به شرایط سنی که مجلس یازدهم خواستار آن بود نیز محمدجواد آذری‌جهرمی را از لیست گمانه‌های انتخاباتی خط خواهد زد.  آن هم در حالی که در روزهای اخیر اخبار بسیاری از جدی شدن احتمال ورود او به این انتخابات به گوش می‌رسید. اما این به معنی آن نیست که صرفا جریان اصلاح‌طلبی برخی نیروهای خود را از دست داده است. بر اساس این قانون محمد غرضی با ۷۹ سال و اسدالله بادامچیان با ۸۰ سال سن نیز از حضور در انتخابات بارخواهند ماند.

دیگر گزینه حذفی نیز احتمالا سعید محمد است که تا همین‌جای کار هم به خاطر نداشتن سابقه اجرایی مورد انتقاد قرار گرفته است. بسیاری از منتقدان وی پیش‌تر اشاره کرده بودند که او احتمالا رجل سیاسی محسوب نمی‌شود اما خودش نظر دیگری داشته و دارد.

شاهد آنکه علیرضا زاکانی، در مصاحبه‌ای به «اعتماد آنلاین» گفته است: سعید محمد از برادران خوب ماست و ما به برادری او افتخار می کنیم اما نمی دانم شورای نگهبان او را تایید صلاحیت خواهد کرد یا نه. البته با توجه به تجربیات دوره های قبل بسیار سخت و دور از ذهن به نظر می رسد که اعضای شورای نگهبان درباره صلاحیت وی به اتفاق نظر برسند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها