همای سعادت روی دوش فرمانده جنگ؟

کد خبر: 1065142

روزنامه «شرق» امروز در گزارشی به بررسی شانس موفقیت محسن رضایی در انتخابات پیش رو می‌پردازد و از قضا آن را کم نمی‌داند.

همای سعادت روی دوش فرمانده جنگ؟

گروه سیاست سایت فردا – محسن رضایی از جمله نامزدهای انتخاباتی است که وقتی از آمادگی خود برای ورود به این عرصه خبر داد، کسی تعجب نکرد. او بارها ردای کاندیداتوری پوشیده و شانس خود را آزموده است است. این بار اما شاید اوضاع برای وی قدری فرق داشته باشد. هرچه باشد اصولگرایان طبق اذغان بسیاری از تحلیل‌گران این جریان در صورت عدم ورود رئیسی با چند کاندیدایی مواجه خواهند شد و این موضوع همان قدر که مضر است، به برخی کاندیداها امید پیروزی هم می‌دهد.

احتمالا از همین رو است که برخی رسانه‌ها به ارزیابی وضعیت نامزدهایی مثل محسن رضایی علاقه نشان می‌دهند. مثلا روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» امروز با طرح این سوال که «محسن رضایی چقدر شانس دارد، می‌نویسد: «اخیرا یک عکس از او منتشر شده که سمت راستش رستم قاسمی و سمت چپش سعید محمد ایستاده است. سه چهره نظامی انتخابات در کنار هم. از این تصویر به ائتلاف نظامیان یاد شده است. پیش‌تر هم شنیده‌ها حاکی از این بود که احتمالا سعید محمد به نفع محسن رضایی کنار می‌رود یا با او ائتلاف می‌کند. گویا نه فقط او بلکه رستم قاسمی هم چنین نقشی دارد. سعید محمد که با توجه به دستورالعمل جدید شورای نگهبان دیگر هیچ شانسی برای ورود به عرصه انتخابات ندارد و رستم قاسمی هم که شانس چندانی در میان رقبا ندارد اما هر دو در صورت ائتلاف با دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌توانند امیدوار باشند در دولت بعدی حداقل یک وزارتخانه سهمشان شود. در بین نامزدهای فعلی رده نخست جریان اصولگرایی یعنی سعید جلیلی، باقر قالیباف و محسن رضایی، وجوهی مشترک است. هر سه سابقه شرکت در انتخابات دوره‌های گذشته را با پیشینه عدم کامیابی دارند، پس از این منظر در وضعیتی برابر قرار دارند. هر سه به واسطه این تجربه، یک پایگاه رأی چهار تا شش میلیونی برای خود دارند، پس می‌توانند برای جذب رأی بخش‌های دیگر بدنه جریان اصولگرایی از حالا برنامه‌ریزی کنند.»

این گزارش می‌افزاید: «امتیاز محسن رضایی نسبت به آن دو رقیب اصلی دیگر این است که با آنها دچار سابقه آشکار تعارض نیست. »

در این گزارش همچنین آمده است: «حامیان محسن رضایی برخلاف آن دو نفر دیگر حداقل تاکنون به صورت تشکیلاتی قابل رصد نیستند یا اگر هستند خود را در مظان درگیری با حامیان نامزدهای دیگر قرار نداده‌اند. محسن رضایی تحرکات آرام و در عین حال گسترده‌ای را دنبال می‌کند. تحرکاتی که در ابتدا جدی گرفته نمی‌شد اما به نظر می‌رسد الان باید با عینک دیگری به آن نگاه کرد. به‌ویژه آنکه جلسات خاموش، بی‌سر‌وصدا و در عین حال مهمی در روزهای اخیر در منزل رضایی در شهرک دقایقی برگزار شده که امیدوار رضایی را بیش از پیش امیدوار کرده است! امیدوار رضایی گفته بود که ایشان به‌عنوان یک فرمانده، توان ‌کمک به کشور در عبور از بحران‌ها را دارد و از طرف دیگر به عنوان یک اقتصاددان باتجربه شناخت کامل و دقیقی از اقتصاد کشور دارد و نیز توان کار با جوان‌ها را دارد و اکنون بالغ بر ۶۰ درصد مدیران دبیرخانه مجمع تشخیص را از افراد زیر ۴۰ سال منصوب کرده است.»

نکته دیگری که «شرق» به آن می‌پردازد آن است که «به نظر می‌رسد که حلقه اصلی شورای وحدت هم التفات بیشتری به رضایی دارند تا نامزدهای دیگر. ... محسن رضایی یک شانس دیگر هم نسبت به رقبای دیگرش دارد و آن اینکه در حوزه اقتصادی برنامه‌محورتر از آنهاست. ... رضایی اگر هوشمندانه عمل کند، می‌تواند در این وضعیت انشقاقی درون جریان اصولگرایی به خوبی از سابقه فرماندهی‌اش بر سپاه و مدیریت جنگ هم بهره ببرد. ... روزنامه اروپایی نیویورپ اخیرا محسن رضایی را یکی از جدی‌ترین شانس‌های انتخابات 1400 معرفی کرده بود. »

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها