اصلاح طلبان در دوراهی ظریف و جهانگیری

کد خبر: 1065374

عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: به نظر می رسد در جبهه اصلاحات، کاندیدای نهایی از میان جهانگیری و ظریف انتخاب شود چراکه آنها شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارند.

اصلاح طلبان در دوراهی ظریف و جهانگیری

گروه سیاست سایت فردا - نامزدهای ریاست جمهوری از فردا باید با در دست داشتن مدارک به وزارت کشور مراجعه و تکلیف خودشان و مردم را با انتخابات پیش رو روشن کنند. این درحالی است که هنوز هم خیلی از آنان تصمیم خود را نگرفته‌اند. مثلا ظریف و عارف و جهانگیری هنوز برنامه انتخاباتی خود را به جبهه اصلاحات ارائه نکرده‌اند.

با این وجود نگاهی به وضعیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان این نتیجه را به ذهن می‌رساند که سیاسیون در این جبهه بین ظریف و جهانگیری مانده‌اند. درست است که ظریف به خاطر ماجرای فایل صوتی سر زبان‌ها افتاد و با انتقادات بسیاری مواجه شد که در امکان تایید صلاحیت او تردید ایجاد کرد اما بسیاری از اصلاح‌طلبان همچنان او را یک گزینه درجه یک می‌دانند و تنها مشکلشان این است که خود ظریف تمایلی به کاندیداتوری ندارد. 

از سوی دیگر امیدی به رای آوری عارف یا تایید صلاحیت تاجزاده ندارند. سایر گزینه‌های مطرح نیز تفاوت چندانی با این‌ها ندارند و هیچ یک به قدر برجسته نیست که بتوان روی لزوم حمایت از او به توافق رسید. لذا می‌ماند یک جهانگیری. او به قدری سخنور و مسلط بر آمار و ارقام است که خیال اصلاح‌طلبان را از درخشش در مناظرات انتخاباتی راحت می‌کند. اصلاح طلب است و پشتوانه حزبی هم دارد اما از یک سو پایش در ناکارمدی‌های دولت گیر است و از سوی دیگر مسائل حاشیه‌ای مثل دستگیری برادرش را دارد. 

علی‌رغم همه این‌ها به نظر می‌رسد که انتخاب بین ظریف و جهانگیری خانه آخر برای اصلاح طلبان است. شاهد آنکه محمد سالاری عضو جبهه اصلاحات امروز به «مهر» می‌گوید: « ظریف در مرحله اول بیشترین رأی را به خود اختصاص داد و در بدنه اصلاحات اقبال بالایی از او وجود دارد. قطعا جبهه اصلاحات همه تلاشش را خواهد کرد که او را برای شرکت در انتخابات قانع کند و اگر این اتفاق بیفتد سایر کاندیداها از او حمایت خواهند کرد.»

سالاری با بیان اینکه اگر ظریف تن به کاندیداتوری ندهد، اصلاحات گزینه‌های دیگری که رای خوبی در کف جامعه خواهند داشت برای حضور در انتخابات در دست دارد،افزود: «تصمیم نهایی را خود ظریف باید بگیرد؛ در مجموع سردرگمی برای معرفی کاندیدای نهایی ریاست جمهوری موضوعی است که این دوره هر دو جناح سیاسی با آن مواجه هستند.»

وی با تاکید بر اینکه اصلاحات باید همه ظرفیت خود را به کار ببندد، بیان کرد: «ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب به هر نحوی شده ظریف یا جهانگیری یا کاندیدایی که بتواند در این فضا مهره مناسبی باشد را وارد عرصه انتخابات می‌کنیم. اگر اجماع‌ساز این پیش‌بینی را داشته باشد که می‌تواند ظریف را برای شرکت در انتخابات مجاب کند حتما پیش‌بینی‌های لازم این امر را انجام داده است.»

رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی در پاسخ به اینکه بین دو گزینه «جهانگیری و ظریف» کدام یک شانس بیشتری دارند؟، گفت: «در فضای عمومی جامعه و در بدنه اصلاحات، کماکان جبهه اصلاحات تمایل دارد که ظریف را برای حضور در انتخابات متقاعد کند و سایر افراد مثل آقای جهانگیری را در این مسیر با ظریف همراه کند. البته این ترجیح، نفی توانمندی اسحاق جهانگیری نیست؛ اما بحثی که در مورد او مطرح است چسبندگی به دولت است که به نظر می‌رسد اگر در انتخابات حضور یابد، باید پاسخگوی دستاوردهای دولت فعلی باشد. با توجه به این موضوع نظر اصلاحات بیشتر روی حضور محمدجواد ظریف متمرکز است.»

سالاری افزود: «الان قابل پیش بینی نیست و باید در رای گیری تصمیمات نهایی مشخص شود؛ به نظر می رسد در جبهه اصلاحات کاندیدای نهایی از میان جهانگیری و ظریف بیرون بیاید چراکه این افراد شانس بیشتری نسبت به سایرین دارند. البته آقای پزشکیان و هاشمی هم از گزینه‌های مطرح ما هستند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها