مدعیان اصلاحات نه از FATF سر در می‌آورند و نه از تحریم‌ها

کد خبر: 1066454

متاسفانه مدعیان اصلاحات علیرغم سر وصدای زیاد، فاقد استدلال کارشناسی و فنی در تحلیل مسائلی همچون برجام و FATF هستند.

مدعیان اصلاحات نه از FATF سر در می‌آورند و نه از تحریم‌ها

کیهان: روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«مدت‌هاست که خطر عدم تصویب FATF گوشزد می‌شود اما توجهی نمی‌شود. اگر می‌خواهیم لغو تحریم‌ها برای مردم فایده داشته باشد فکری برای لوایح چهارگانه شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که طرف‌های غربی پس از توافق اولیه با ایران و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌ها، مسائل دیگری را نیز مطرح خواهند کرد. این موضوع مهم است، زیرا ریشه اختلافات از همین مباحث است».

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«ایران باید به مذاکرات سرعت دهد تا درگیر گفت‌و‌گوهای فرسایشی نشود و مردم هرچه سریع‌تر می‌خواهند با لغو تحریم‌ها از زیر بار فشار اقتصادی خارج شوند. مردم به این وعده دولت رای دادند و دولت باید در دو ماه باقی مانده که در قدرت است هرچه سریع‌تر این وعده را عملیاتی کند و ضرورت دارد تا در کنار آن نیز از لیست سیاه بانکی نیز خارج شویم».

متاسفانه مدعیان اصلاحات علیرغم سر وصدای زیاد، فاقد استدلال کارشناسی و فنی در تحلیل مسائلی همچون برجام و FATF هستند.

در روزهای گذشته شبکه پرس‌تی‌وی اعلام کرد که آمریکا با اصرار بر عدم لغو ۵۰۰ تحریم برجامی عامل گره خوردن مذاکرات در وین است. بر اساس آنچه پرس‌تی‌وی گزارش کرده است، باقی‌ماندن تحریم این ۵۰۰ نهاد و فرد باعث می‌شود که ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند. این گزارش افزوده است زیاده‌خواهی آمریکا در این راستا، بر خلاف ماده ۲۹ برجام، مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که بیش از 1500 تحریم با برچسب‌های جدید بازآفرینی شده‌اند. بر همین اساس آمریکا چه به برجام برگردد و چه برنگردد، مسئله برجام نیست، مسئله اصلی لغو 1500 تحریم و راستی‌آزمایی این اقدام از سوی ایران است.  اقدامی که دولت‌های آمریکا و از جمله دولت ‌ترامپ انجام داده‌اند، تغییر برچسب تحریم‌هاست. بر همین اساس تا زمانیکه این اقدام خصمانه ادامه داشته باشد، عملاً لغو تحریم‌ها، ثمری ندارد.

حالا مدعیان اصلاحات بدون توجه به موارد مذکور و همچنین بدون توجه به تحریم‌هایی از جمله کاتسا، سیسادا و آیسا، مدعی هستند که صرفا با وعده مقامات آمریکایی، تحریم‌ها لغو می‌شود.

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند که عامل اصلی محدودیتهای بانکی و تجاری کشور در تبادلات بین‌المللی، تحریم‌های ثانویه است نه FATF اتفاقا FATF ابزاری در جهت هوشمند‌سازی تحریم‌های ضدایرانی است.

متاسفانه مدعیان اصلاحات با بازی در پازل طرف آمریکایی و اروپایی در پی هموار‌سازی مسیر برجام‌های 2 و 3 هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها