از شایعه تا واقعیت؛ اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند؟

کد خبر: 1068828

براساس آنچه این اخبار غیررسمی و البته نامعتبر و منابع آگاه‌شان مدعی‌اند، تقریبا تمامی داوطلبانی که وارد گود رقابت شده و برای حضور در این انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، رد صلاحیت شده‌اند. البته که تمام این گفته‌ها دقایقی بیشتر دوام نداشته و تنها گزاره قطعی همچنان همان است که از ابتدا بود.

از شایعه تا واقعیت؛ اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند؟

اعتمادآنلاین: شائبه‌های تایید و ردصلاحیت کاندیداهای این دور از انتخابات بازار داغی دارد. هر ساعت و هر دقیقه از شبانه‌روز خبرهایی غیررسمی از افرادی که مدعی‌اند از منبع آگاهی خبری تازه دارند، منتشر می‌شود که نام یکی از کاندیداها را به عنوان کاندیدایی که قطعا رد یا قطعا تایید صلاحیت شده، اعلام می‌کنند. کمتر از یک ساعت فاصله نیاز است تا اخبار رد یا تایید صلاحیت قطعی و بی‌برو برگرد این افراد و منابع آگاه‌شان، روندی معکوس را طی کند و آنکه قطعا تایید شده یا حتما ردصلاحیت‌ شده عنوان شد، همچون دیگر کاندیداها، به جمع چهره‌هایی بازگردد که همچنان در انتظار اعلام نظر نهایی شورای نگهبان مانده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، در این میان، مردم و رسانه‌ها سرگردانند که بالاخره کدام کاندیدا تایید یا رد صلاحیت می‌شود و حالا یک روز مانده به پایان مهلت قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت و اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، این شایعات نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه رنگ و رونقی پررنگ‌تر و جدی‌تر به خود گرفته‌اند. حالا شایعات آن‌قدر گسترده شده‌اند که اسامی نامزدهایی که یک روز به عنوان رقبای اصلی جریان‌های مختلف در انتخابات مطرح بوده و انتظار می‌رفت بالاخره یکی از آنها گوی سبقت را در این ماراتن سیاسی، از حریفانش ربوده و پیروز انتخابات شود، میان رد صلاحیت‌شدگان دیده می‌شود. البته که با توجه به حجم اخبار غیررسمی از منابع آگاه نامشخص و نامعلوم آن‌قدر زیاد بوده که بیراه نیست اگر بگوییم که تاکنون جز سعید جلیلی، هیچ نامزدی نیست که از گزند ردصلاحیت احتمالی به سلامت عبور کرده باشد. در این میان اما شنیدن نام افرادی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و حتی سیدابراهیم رییسی، تنور این شایعات را داغ‌تر از قبل کرده است.

براساس آنچه این اخبار غیررسمی و البته نامعتبر و منابع آگاه‌شان مدعی‌اند، تقریبا تمامی داوطلبانی که وارد گود رقابت شده و برای حضور در این انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، رد صلاحیت شده‌اند. البته که تمام این گفته‌ها دقایقی بیشتر دوام نداشته و تنها گزاره قطعی همچنان همان است که از ابتدا بود؛ اینکه تا اعلام رسمی ازسوی شورای نگهبان، هیچ‌چیز قطعی نیست. با این همه اما اخیرا گفته شد که اسحاق جهانگیری به‌ دلیل حکم انفصال از خدمت رد صلاحیت خواهد شد.

ساعاتی بعد اما دفتر معاون اول رییس‌جمهوری در بیانیه‌ای ضمن تکذیب مطلب غیراخلاقی و کذب مطرح شده ازسوی نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل۹۰ مجلس، تاکید کرد که اتهام کذب و بی‌اساس، برای چندمین‌بار مطرح شده و حق هرگونه اقدام قانونی و حقوقی به‌دلیل اتهام‌زنی و نشر اکاذیب در مراجع قضایی محفوظ است. ماجرا اما به جهانگیری محدود نماند و خبرهای دیگر حکایت از آن داشت که علی لاریجانی هم به‌ دلیل اقامت فرزندش در ایالات متحده ردصلاحیت شده است.

 این شایعه هم اما خیلی زود ازسوی نزدیکان لاریجانی تکذیب شد و در ادامه فرید مدرسی، روزنامه‌نگار نزدیک به جریان اعتدال نیز در اتاق خبر پارتی کلاب‌هاوس از این مهم خبر داد که لاریجانی در صورت ردصلاحیت به هیچ عنوان و از هیچ مسیری موضوع را پیگیری نخواهد کرد. ازسوی دیگر خبرهایی حکایت از آن داشت که ۲ نفر از فقها به ورود رییس قوه قضاییه به عرصه انتخابات ایراد حقوقی وارد کرده و گفته‌اند که به‌ شرط استعفا پیش از پایان مهلت اعلام اسامی کاندیداهای نهایی به او رای مثبت می‌دهند و بعد در ادامه گفت شد که این ظاهرا قانع شده و مشکلی در مسیر احراز صلاحیت سیدابراهیم رییسی نیست. هرچند درنهایت معلوم نشد که این خبر غیررسمی و آن تکمله غیررسمی، تا چه میزان معتبر و موثق بوده است.

در این میان زمزمه‌هایی از رد صلاحیت محسن رضایی هم به ‌دلیل بیماری به میان آمد و درست بود یا نادرست، ویدیویی که ازسوی ستاد رضایی منتشر شد و او را در حال بازی فوتبال نمایش می‌داد، از جانب برخی ناظران به واکنش احتمالی این کاندیدای اصولگرا به شایعات برداشت شد. هرچه بود اما دیگر کاندیداها هم اگرچه دلیلی برای ردصلاحیت‌شان مطرح نشد اما همواره نام‌شان در لیست ورودی و خروجی‌های تایید صلاحیت‌ها به چشم می‌خورد. در بحبوحه این شایعات بود که سخنگوی شورای نگهبان از برگزار نشدن جلسه روز دوشنبه این نهاد به ‌دلیل لزوم تکمیل یکسری بحث‌های کارشناسی خبر داد و گفت: «تلاش داریم هر چه زودتر نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداها را اعلام کنیم ولی این امر منوط به بررسی کارشناسی‌ها است تا ان‌شاءالله ببینیم چه زمانی آماده می‌شود تا زودتر نتیجه را اعلام کنیم.» کدخدایی درحالی گفته تلاش داریم هرچه زودتر نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداها را اعلام کنیم که خود اذعان داشته دوشنبه آخرین فرصت بررسی است؛ بنابراین چهارم خرداد ماه با پایان مهلت بررسی شورای نگهبان، فهرست نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد و احتمالا مطابق روال دوره‌های گذشته همان روز یا نهایتا ظرف ۲۴ ساعت اعلام خواهد شد تا بالاخره ۱۰ روز پس از پایان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، فهرست نهایی کاندیداهای این انتخابات اعلام شده و پایانی باشد بر شائبه‌ها و شایعات.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها