کیهان: بالاخره مردم باید در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردند یا نه؟!

کد خبر: 1069633

سخنگوی دولت در حالی مردم را مقصر وضعیت فعلی بازار سرمایه دانسته و مدعی شده که مردم در مقطع اوج بورس وارد این بازار شده‌اند که دقیقاً در آن مقطع، عده زیادی از مردم به‌ دعوت شخص رئیس‌جمهوری راهی بورس شده بودند.

کیهان: بالاخره مردم باید در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردند یا نه؟!

سخنگوی دولت در حالی مشکل بورس را «ورود مردم در اوج بازار بورس» می‌داند که رئیس‌جمهور در همین اوج بازار مردم را برای سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرد!

به گزارش روزنامه جوان، سخنگوی دولت اخیرا مشکل بورس را این دانست که عده‌ای در اوج بازار، سهام خریداری کردند. بد نیست آقای ربیعی، مروری بر سخنان سال گذشته آقای روحانی داشته باشد که در اوج بازار، مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرد. رئیس‌جمهور در اواخر مرداد‌ماه 99 در اوج بازار سرمایه از مردم خواست که همه چیز را به بورس بسپارند و بازار سهام را بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد و حتی بعد از آغاز ریزش بازار نیز رئیس دفتر رئیس‌جمهور در رسانه ملی از بازگشت یا تثبیت بازار سخن گفت، امروز بعد از 10 ماه ریزش بازار سهام و مالباخته شدن میلیون‌ها سهامدار در کشور سخنگوی دولت گفت مشکل بورس این بود که مردم در اوج وارد شدند.

ریزش بی‌سابقه بورس در حالی از مرداد 99 آغاز شد و همچنان ادامه دارد که طبق اذعان کارشناسان اقتصادی، روند غلط مدیریتی دولت و وزارت اقتصاد باعث زیان میلیون‌ها سهامدار در بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس شده است. امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در اوج بیش از 2 میلیون واحد را به خود دیده بود در مرز یک میلیون و 100 هزار واحدی به‌سر می‌برد.

نوسانی که بازار سرمایه طی دو سال گذشته به خود دیده، نوسان بسیار قابل ملاحظه‌ای بوده، زیرا برخی از سهامداران سودهای اتفاقی قابل ملاحظه‌ای به دست آوردند و بسیاری از سهامداران که به دعوت دولت دیر وارد بازار سرمایه شدند در واقع بخش زیادی از ارزش دارایی خود را از دست داده‌اند.

طی 10 ماهه اخیر انتظار می‌رفت دولت که مردم را برای سرمایه‌گذاری در این بازار دعوت کرده و گفته بود مردم همه چیز را به بورس بسپارند، مانع از وقوع چنین فاجعه‌ای در بورس شود، اما در مرحله عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

با این حال سخنگوی دولت در نشست خبری در اظهاراتی قابل تأمل گفت: «متأسفانه عده‌ای از هموطنان صرفاً در مقطع اوج‌گیری بورس وارد بورس شدند و امروز مسئله ما حمایت از این افراد است، به‌رغم اینکه نقش دولت‌ها در همه کشورها در بازار سرمایه نقش ضامن نیست و نقش حامی‌گری دارد.»

سخنگوی دولت در حالی مردم را مقصر وضعیت فعلی بازار سرمایه دانسته و مدعی شده که مردم در مقطع اوج بورس وارد این بازار شده‌اند که دقیقاً در آن مقطع، عده زیادی از مردم به‌ دعوت شخص رئیس‌جمهوری راهی بورس شده بودند.

روحانی در سخنرانی‌های متعددی مردم را تشویق به حضور در بازار سرمایه کرد، ولی یکی از این سخنرانی‌ها به 22 مرداد‌ماه 99 برمی‌گردد. بسیاری از سهامداران که سال قبل وارد بازار سرمایه شده بودند، تاکنون حداقل 80 درصد از سرمایه خودشان را از دست داده‌اند. بنابراین باید از آقای ربیعی سؤال کرد: چه ‌کسی مردم را در روزهای اوج به بورس دعوت کرد و باعث شد سرمایه‌های اندک سهامداران خرد به ‌راحتی پودر شود؟

مهم‌ترین نقدی که به عملکرد دولت در بازار سرمایه وارد است، به روش دولت برای جبران کسری بودجه در سال 99 برمی‌گردد؛ آن‌طور که شخص وزیر اقتصاد در اسفندماه اعلام کرده بود، دولت حدود 30هزار میلیارد تومان از بورس کسب درآمد کرده است، این در حالی است که مالیات دریافتی از خرید و فروش سهام نیز گویا حدود 18هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها