انتخابات شورای شهر و رسالت خطیر «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت»

کد خبر: 1069665

نماینده سبزوار در مجلس طی یادداشتی به بررسی انتخابات شورای شهر تهران و رسالت خطیر، «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت» درباره این انتخابات پرداخته است.

انتخابات شورای شهر و رسالت خطیر «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت»

تسنیم: حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس طی یادداشتی به بررسی انتخابات شورای شهر تهران و رسالت خطیر، «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت» درباره این انتخابات پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

شهر و شهرنشینی محصول و ثمره شکوفایی تمدن های بشری می­‌باشد. تهران جدید در دو قرن اخیر با افزایش جمعیت در بطن ایران زمین به عنوان گهواره های تمدن بشری به وجود آمد.

این روزها حال و هوای تهران بزرگ از نبود حکمرانی خوب در بطن مدیریت شهری رنج می برد. مردم تهران باید با انتخاب اعضای شورای شهر دوره ششم در حد و تراز ملی در فکر بازنگری، بازسازی و تدوین قوانین توسعه شهری کشور از طریق شورای عالی استان ها و ارائه برنامه های نو و توسعه شهری تهران باشند.

تهران ظاهر و دکور و پیشانی ایران با تمدن است و باید شورای شهر آن در حد تراز ملی و آشنا به قوانین حکمرانی خوب و دارای ایده های جدید و نو برای حل مشکلات کلان شهر بزرگ تهران باشند.

این روز ها در آستانه ورود به دوره ششم شورای شهر تهران می باشیم. ضمن سپاس و تشکر از زحمات کلیه­ مدیران شهری در 5 دوره گذشته باید قبول کنیم ظاهر و باطن مدیریت شهری تهران و شهر تهران بعنوان پشتیبانی و دکور ایران در حد و جایگاه ایران نمی باشد.

کلان شهر تهران بزرگ امروز با چالش های مدیریت شهری از جمله:چالش هویت، بحران زیست محیطی، ارتباطات و ترابری، آلودگی هوا، مدیریت بحران و زلزله، شهر هوشمند، آسیب های اجتماعی، نبود درآمدهای پایدار شهری، چالش مدیریت شهری، مشکلات حاشیه نشینی، بافت های فرسوده، ساختمان های غیر استاندارد همانند پلاسکوی قدیم، عدم مشارکت مردم، مشکل سکونت گاه های پیرامون کلان شهر تهران، نبود مدیریت واحد در ساخت و سازها، نبود مدیریت واحد در برنامه های خدمات شهری، عدم کارآیی ، بهره وری و عدالت در منابع انسانی شهرداری و بالتبع بی انگیزگی حاکم بر مجموعه نیروی انسانی شهرداری، مشکلات ویژه طرح تفصیلی و طرح جامع شهری  به ویژه در منطقه 22، مشکلات خاص مربوط به فضای فرهنگی-اجتماعی و کالبدی و مدیریت شهری تهران از جمله مشکلات پیاده روها، کف سازی ها، ترافیک، نمای ساختمان ها، نوع کاربری ها، مشکلات فضای سبز و کمبود و بی عدالتی در توسعه پارک ها در مناطق تهران،  بی عدالتی در توزیع خدمات  اجتماعی ، رفاهی، اداری، خدمات شهری در مناطق مختلف تهران، ترافیک سرسام آور و فرسایندگی روح و روان مردم، کمبود وسایل حمل و نقل عمومی، تخریب منابع طبیعی و محیط زیست و چالش کوه خوری، وجود چند هزار معتاد متجاهر، وجود آسیب های اجتماعی از جمله دختران خیابانی- کارتن خواب ها- کودکان کار- متدکیان- وجود آلودگی صوتی و وجود فرودگاه در مرکز شهر، وجود صنایع آلاینده و صنوف مزاحم، وجود پادگان ها و مراکز نظامی آموزشی و اداری وابسته به آن، وجود بافت های فرسوده، فقدان طرح تفصیلی جامع در بسیاری از مناطق شهری، بحران جدی آب و کمبود منابع آبی در تهران و مصرف بی رویه آن، برج سازهای بی ضابطه و غیر منطبق با ضوابط معماری و شهرسازی، مهاجرت های بی رویه به تهران و افزایش غیر قابل کنترل جمعیت، حاشیه نشیتی اطراف تهران، وجود ساختمان های فرسوده و ناامن ، وجود ریل های راه آهن در برخی مناطق جنوب تهران، خطر سیل در بعضی مناطق، بلاتکلیفی حریم شهر و رشد بی رویه افقی شهر، فقدان مراکز اجتماعات قانونی، تجمع های مسالمت آمیز مواجه شده است، این ابر چالش ها، و مشکلات آینده به خاطر وجود تحریم های ظالمانه-مشکلات معیشتی مردم باعث شده است که احزاب و جریان های سیاسی، افراد موثر، با تجربه، کارآزموده و در حد تراز جمهوری اسلامی ایران را به فهرست انتخاباتی به مردم جهت انتخاب ارائه نمایند.

این چالش ها و مشکلات یک روی سکه است و روی دیگر سکه، پتانسیل ها، ظرفیت های موجود در قانون و شهرداری و شهر تهران می باشد که به دلیل عدم استفاده از این ظرفیت های قانونی، این روزها تهران با این بحران های بزرگ مواجه شده است. عدم استفاده از ظرفیت قانونی شورای عالی استان ها، عدم استفاده عدالت محوری از ظرفیت نیروهای منابع انسانی موجود در شهرداری تهران بر مبنای شایسته سالاری و عدم استفاده از ایجاد منابع پایدار همانند عوارض نوسازی، مالیات بر زمین و مستغلات و درآمد حاصله از فروش خدمات، عدم استفاده از مدیریت کارآمد، عدم استفاده از تکنولوژی مناسب و به روز شده، عدم استفاده از توان بخش خصوصی برای تولید کالاها و خدمات ، عدم استفاده صحیح و به موقع از اهرم استقراض از منابع داخلی و خارجی، عدم توجه به رویکرد های علمی و فنی به محیط زیست شهری پایدار با حفظ اکو سیستم های با ثبات، عدم توجه به بازیافت ضایعات و طلای کثیف و رها شدن این ثروت بزرگ در دست عده ای دلال، عدم رعایت حقوق نسل های آینده و شهر فروشی، عدم توجه بر تعیین جدول قیمت روز املاک و سوء استفاده عده ای سود جو، عدم اجرای بهینه سازی نظام تخصیص و وصول، عدم شفاف سازی در مبانی محاسبات، عدم بازنگری و اصلاح درآمدها و نظام بودجه ریزی و نظام حسابداری در شهرداری ، عدم توجه کارشناسی به آسیب های اجتماعی، عدم هماهنگی بین پارلمان شهری و مجلس شورای اسلامی، عدم ارتباط شورای شهر با نهاد های حکومتی و هلدینگ های اقتصادی بزرگ از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره)– بنیاد مستضعفان و جانبازان باعث شده است، پارلمان شهری اتخاذ سیاست های کلی و لازم را برای تقویت مشارکت های مردمی نداشته باشد . و متاسفانه امروز تهران از اصول و معیارهای یک شهر سالم به عنوان پیشانی و دکور ایران  بهره مند نباشد.

لازم و شایسته است در انتخابات شورای شهر تهران دوره ششم، احزاب  و جریان های سیاسیکه گزینه های مورد نظر خود را خارج از جنگ قدرت بین احزاب و افراد حزبی با اولویت و ویژگی همانند انقلابی بودن ، جهادی بودن، تازه نفس بودن،  دارای بینش سیاسی و انقلابی بودن و ولایی بودن و مردمی بودن، حتما افراد شایسته  و باتجربه،  متخصص آشنا به چالش و مشکلات کلانشهر تهران و دادن برنامه عملی و راهکار برای حل این ابرچالش ها معرفی کنند.

جریان های سیاسی باید مدیران در حد تراز ملی و به مردم معرفی کنند که توان و ارائه راهکارهایی با توجه به ظرفیت های موجود برای عبور از بحران ها و تله های کلان شهر تهران ارائه دهند.  به طور مثال می‌توان به ظرفیت قانونی از توان شورای عالی استان ها در ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که در دوره دهم اینجانب به عنوان نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها مجلس دهم به این کمبود ها و  عدم ارائه لایحه قانونی و قوی را حس می کردم.  عدم استفاده از از ظرفیت صندوق توسعه ملی ایران که با همکاری و تعامل با مجلس شورای اسلامی با کسب اجازه از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و برداشت از صندوق توسعه ملی ایران برای ایجاد یک سیستم حمل و نقل سریع، راحت و ایمن همانند سیستم حمل و نقل ریلی،  توسعه و تکمیل فوری قطار شهری و توسعه فضای سبز اقدام نمود. همان کاری که در مجلس دهم شورای اسلامیبا کسب اجازه از مقام معظم رهبری با برداشت 200 میلیون یورو برای تقویت سپاه قدس و برداشت 150 و 200 میلیون یورو برای آبیاری مدرن در کشاورزی روستاها استفاده گردید.

از دیگر موارد قابل پیگیری توسط منتخبین ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران که لازم و شایسته است افرادی در حد تراز پایتخت ایران با تمدن و تاریخ و نماد یک کشور مسلمان شیعی توسط احزاب و جریان ها به مردم معرفی می­گردند،  بازنگری قانون شهرداری ها متناسب با شرایط موجود و تدوین قوانین جدید با هدف تفویض اختیارات کافی به شهرداری با استفاده از ظرفیت های قانونی شورای عالی استان ها و حذف ادارات تصمیم گیرنده مدیریت شهری و موازی با شهرداری و تشکیل مدیریت واحد شهریو ارائه لوایح به مجلس شورای اسلامی و پیگیری مستمر و تعامل با مجلس شورای اسلامی و راهکارهای موفق در ارائه خدمات بلند مدت در شهرداری تهران خواهد بود. به طور مثال عدم استفاده از ظرفیتهای قانونی در گرفتن  حق السهم شهرداری ها از جرایم راهنمایی و رانندگی و عدم پرداخت حق السهم دولت در پرداخت هزینههزینه‌های ناوگان حمل و نقل درون شهری که امروز چالش های ترافیکی و آلودگی هوا را برای شهرداری تهران ایجاد کرده است.

جریان ها و احزاب سیاسی به ویژه اعضای محترم و تاثیر گذار «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت» باید این نکته مهم را در معرفی گزینه‌های شورای شهر ششم سرلوحه کار امروز و آینده خود قرار دهند، که انتخاب گزینه‌های ایستگاه ششم شورای شهر تهران، باید علاوه بر ویژگی های  مورد اشارهدر این یادداشت علل الخصوص انقلابی بودن ، ولایی بودن،  مردمی بودن ، حتما دور از ویژگی آقازادگی،  فامیل بازی، سیاسی بازی،  مصلحت اندیشی باشد. امید و آینده این شهر بزرگ با این همه بحران و ابر چالش به انتخاب شما بزرگواران می باشد. آخرت را مد نظر قرار دهیمو همه ما بدانیم نکته اصلی طبق فرمایش مقام معظم رهبری «هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست» و نکته مهم بلندتر شدن، قوی تر شدن، موثرتر شدن و  بر افراشته تر شدن پرچم انقلاب و ولایت و مردم است و پیام آخر من این است « همهما رفتنی هستیم دوره ششم شورای شهر تهران هم به زودی شروع و زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم تمام می شود آنجا که باید بماند و تاثیرگذار باشد انقلاب، اسلام و ایران عزیز است و قطعاً انتخاب شما بزرگواران در این نکته مهم تاثیرگذار موثر خواهد بود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها