موقعیت شکننده جلیلی

کد خبر: 1070145

همزمان با اعلام تصمیم جلیلی برای عدم انصراف به سود رئیسی شاهد حمایت پایداری از رئیسی و دور شدن این طیف از جلیلی بودیم.

موقعیت شکننده جلیلی

گروه سیاست سایت فردا - انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و این طور که به نظر می‌رسد، سعید جلیلی شکننده‌ترین وضعیت را از میان نامزدهای موجود دارد. ترکیب نامزدهای حاضر به نحوی است که تکلیف همه نسبتا روشن است اما این گزاره درباره جلیلی صدق نمی‌کند. 

درست است که همتی در روزهای اخیر سروصدای زیادی به پا کرده و احتمال می‌رود که حمایت برخی از اصلاح‌طلبان را نیز جلب کند اما به باور تحلیل‌گران حتی در جریان اصلاح‌طلبی شانس چندانی ندارد و آنچه که درباره احتمال قطب‌سازی او مقابل رئیسی گفته می‌شود نیز به شوخی می‌ماند. او حتی اگر تنها نامزد مقابل رئیسی باشد به واسطه عملکرد ضعیف دولت و خود که موجبات نارضایتی عمومی را فراهم آورده است، شانسی برای رویارویی با چهره ضد فساد و محبوب رئیسی ندارد.

تکلیف مهرعلیزاده نیز بر اساس نظرسنجی‌ها و اظهارات اصلاح‌طلبان درباره وی کاملا مشخص است و می‌توان او را اولین گزینه حذفی از این رقابت‌ها خواند.

در جریان اصولگرایی نیز وضعیت چندان پیچیده نیست. احتمال انصراف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی به نفع رئیسی قوت گرفته و محسن رضایی نیز که تا پایان رقابت می‌کند نیز سبد رای تثبیت‌ شده‌ای دارد که به آرای رئیسی نمی‌رسد.

می‌ماند یک جلیلی که به گفته بیژه نوباوه قصد کناره‌گیری به نفع هیچ کسی را ندارد. او آمده تا رقابت کند و درست مثل رئیسی از فرصت ناکارآمدی دولت و ضعف رقبای اصلاح‌طلب بهرمند خواهد شد. تفاوت او با رئیسی اما آنجاست که حمایت و اجماع اصولگرایان را ندارد. 

بخش قابل توجهی از سبد رای جلیلی از سوی پایداری تامین می‌شد اما این طیف نیز دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیسی را اصلح می‌داند. در این شرایط نتیجه آنی که به ذهن می‌رسد این است که کار جلیلی تمام بود و شانسی برای موفقیت - به فرض ماندن و رقابت کردن با رئیسی - ندارد. برخی از تحلیل‌گران در جریان اصولگرا اما با در نظر داشتن این نکته که حمایت پایداری از جلیلی سراسر منفعت نیز نبوده است، این گمانه را مطرح می‌کنند که شاید این موضع گیری پایداری به سود جلیلی تمام شود!

مثلا، سعید آجرلو مدیرمسئول صبح نو در یاداشتی می‌نویسد: حمایت جبهه پایداری از آیت الله رییسی خبری خوب برای رییسی و البته خبر بهتری برای سعید جلیلی است. چه بسا که اگر حمایت پایداری از رییسی تاثیر چندانی در افزایش رای او ندارد اما حمایت نکردن از او می توانست از نظر سیاسی معنای بدی برای ایشان داشته باشد و موقعیت او را به عنوان نامزد اجماعی تضعیف کند. در عین حال حمایت پایداری از جلیلی به اندازه هزینه برای او فایده نداشت. اساسا «این همانی» با پایداری برای نامزدی مثل جلیلی در مجموع خبر خوبی نبود و او را در موقعیت سختی قرار می داد. فاصله گرفتن جلیلی از پایداری به نفع کمپین اوست و فضای بیشتری برای کمپین او پدید می آورد.

درستی یا نادرستی این تحلیل به زودی معلوم خواهد شد اما آنچه که اکنون و با توجه به شرایط موجود می‌توان گفت که چندان هم بیراه نیست. به خصوص اگر در نظر داشته باشیم که رئیسی علاوه بر حمایت طیف پرحاشیه پایداری ، اخیرا مورد حمایت آن خواننده جنجالی که در دوره قبل با او عکس گرفته بود نیز قرار گرفته و این گونه مسائل اصلا به نفع وی نخواهد بود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها