کلی گویی و کنایه نامزدها در دومین مناظره انتخابات +واکنش ها

کد خبر: 1072237

دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری به کلی گویی و کنایه نامزدها به یکدیگر گذشت، همزمان همتی، رضایی، جلیلی و قاضی زاده هاشمی خواستار تغییر ساختار و شکل مناظره سوم شدند

کلی گویی و کنایه نامزدها در دومین مناظره انتخابات +واکنش ها

خراسان: دومین مناظره انتخاباتی 1400 پس از فاصله دو روزه، روز گذشته برگزار شد. مناظره ای سرد مثل دربی های بدون گل و می توان گفت هم متن مناظره دوم و هم حواشی آن به نسبت مناظره اول آب رفته بود. مناظره ای که همچون  مناظره اول هیجانی و بحث برانگیز شروع نشد و بیش از هر چیز ساختار مناظره و نحوه برگزاری آن مورد انتقاد کاندیداها قرار گرفت؛ جلیلی مناظرات را به «تست هوش» تشبیه و همتی از مناظرات  به «مسابقه هفته» تعبیر کرد. رضایی و قاضی زاده هاشمی نیز از شیوه مناظره انتقاد کردند. علاوه بر کاندیداها، کاربران فضای مجازی نیز به شیوه برگزاری مناظرات   انتقاد کردند. در واقع اگرچه بسیاری از هموطنان اعم از نخبگان سیاسی و اقتصادی و مردم در نقاط مختلف کشور در انتظار دیدن این برنامه و ارزیابی برنامه‌های فرهنگی، سیاست داخلی واجتماعی نامزدها بودند اما در پایان این مناظره چنان که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم، مطالب بیان شده نتوانست آن‌گونه که باید، انتظارات مخاطبان را برآورده سازد. عواملی که در موثر نبودن مناظره برگزار شده در زمینه جذب مخاطبان و پاسخ‌گویی به سوالات شهروندان باید مورد توجه قرار بگیرد در دو حوزه شکل و محتوا قابل بررسی است. مهم ترین ایراد شکلی این مناظره که امید می رود در مناظره سوم تکرار نشود این بود که هیچ ابزار و امکانی برای جلوگیری از ورود نامزدها به حواشی غیر مرتبط با بحث اصلی پیش‌بینی نشده بود و همین موضوع باعث شد که زمان زیادی از نشست، صرف اظهارات غیر مرتبط به موضوع مناظره و پاسخ‌گویی به شبهات شود. بماند که بخش عمده ای از زمان  نیز صرف قرعه کشی های متعدد شد. علاوه بر این، اختصاص وقت‌های سه دقیقه‌ای به نامزدها برای پاسخ‌گویی به سوالاتی که تبیین ابعاد مختلف آن به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد، عملا امکان پاسخ‌گویی مناسب را از آن ها سلب کرد و آن ها را به مسیر بیان شعارهای کلی و نمودارهایی که مخاطبان عمومی امکان ارتباط با آن را ندارند، هدایت کرد. موضوع دیگر، طرح سوالات متنوع و غیر یکسان از نامزدها بود. با فرض انتخاب درست سوال و تسلط هر یک از نامزدها به سوال اختصاصی خود، مخاطب باید چگونه متوجه برنامه‌های متفاوت آن ها برای یک موضوع مهم بشود و همزمان بتواند برنامه‌ها را با هم مقایسه کند؟! از سویی گرچه وعده‌هایی داده شد اما جز در معدود موارد، اشاره روشنی به ساز و کارهای اجرای وعده‌ها و برنامه‌ها نشد و نامزدها نتوانستند به ابهامات در این خصوص پاسخ دهند. به نظر می رسد در صورتی که قرار باشد مناظره‌های بعدی نیز به همین منوال پیش برود، طبیعتا اصلی‌ترین فرصت برای ارتباط موثر نامزدها با مردم در شرایطی که امکان برگزاری تجمعات انتخاباتی نیست از بین خواهد رفت و شرایط حاکم بر فضای انتخابات دچار تحول کمی و کیفی محسوسی نخواهد شد.

 واکنش های مجازی به دومین مناظره
* یامین پور، مشاور رئیس مجلس: با این میان‌مایگی، ریاکاری و فقدان بلاغت، این مناظره حتی اگر مشارکت را کاهش دهد تعجب نمی کنم. می گویند حدود یک سوم مردم مناظره قبل را دیده‌اند. امیدوارم امروز کمتر از این مقدار دیده باشند. زمانی نگرانی عرفی شدن سپهر قدسی سیاست بودیم، حالا باید نگران ابتذال آن باشیم. *پناهی، روزنامه نگار: مناظره دوم هیچ کس را راضی نکرد. مردم عادی ترجیح می‌دادند نامزدها به هم فحش بدهند، همان پوپولیسم معروف. نخبگان هم توقع داشتند برنامه محور و عملیاتی حرف بزنند. اگر اراده‌ هم بود، این دو باهم جمع‌ نشدنی‌اند. دموکراسی در جامعه شبکه‌‌ای و شبکه‌های اجتماعی کارآمد است؟ * غلامی، کارشناس مسائل اقتصادی: جماعت بالای زنان، جوانان، معلمان، اقوام و... آن‌ها را در کانون توجهات نامزدها قرار داده است. به همین دلیل، هیچ کس برنامه‌ای برای رفاه، مسکن و... غسالان، چوپانان و... ندارد. * جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: اظهار فضل نمایشی برای چهار تا رأیی که قطعا حاصل نخواهد شد و وعده و وعید پوشالی ناشی از نداشتن شناخت، دردی را دوا نخواهد کرد. کرونا و واکسن که هیچ، این بزرگواران اگر می‌توانند همین دو سه هفته ستاد انتخاباتی خودشون رو اداره کنند، واردات واکسن تقلبی و آمار کرونا بماند برای بعد! * رمضانعلی، دانشجوی ارشد مدیریت رسانه: وقتی برنامه‌ریزی می‌شود که مناظره، وسط هفته و در ساعت‌هایی که بسیاری درگیر کار هستند پخش شود، پیامِ «مردم نبینند و برای انتخابات تشویق نشوند» منعکس می‌شود؛ کاهشِ مشارکت، هدف است. * شریعتی، عضو اتاق بازرگانی تهران: معرفی کابینه بهترین برنامه عملی است! به جای گراف و متلک و تهدید اقدام کنید. * قلی زاده، کارشناس مسائل اقتصادی: عزیزان با قیمت گذاری دستوری مخالف اند ولی مدعی افزایش دستوری (خارج از چارچوب بازار داخل) تا سطح قیمت بازار جهانی هستند و از این تبدیل به عنوان سازوکار بازار آزاد یاد می کنند. به نظر حقیر، اتفاقا این حالت، وحشتناک ترین قیمت گذاری دستوری است که در هدفمندسازی یارانه ها هم به غلط انجام شد. 
در ادامه مهم ترین بخش از سخنان هر هفت کاندیدا را در دومین مناظره انتخاباتی 1400 می خوانید:
 همتی : گشت ارشاد را باید متوقف کنیم
*آقای رئیسی گفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث فاصله طبقاتی بوده، شما در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بودید، چرا جلوی آن را نگرفتید؟مگر آقای رئیسی ۴۰ سال در قوه قضاییه بودند و باید پاسخ گوی همه این ۴۰ سال باشند؟ من دو سال در بانک مرکزی بودم. بانک مرکزی چه تقصیری دارد؟
*کاسبان تحریم پول هنگفتی برای تخریب بنده صرف می کنند.
*آقای جلیلی چرا اف ای تی اف را دو سال در مجمع زندانی کردید؟
*من در مقابل جریانی قرار دارم که به جای توسعه ایران به دنبال آن اند که کاخ سفید را حسینیه کنند.
*چه کسانی به سفارت عربستان حمله می کنند و ارزش پول ملت را پایین می آورند؟
*من جزو فرماندهان خنثی‌سازی تحریم‌ها هستم. گشت ارشاد را باید متوقف کنیم. شما برای جوان ها چه تفریحی مد نظر دارید؟ ازدواج که نمی توانند بکنند در این وضع اقتصادی. چرا همه جوان ها می خواهند از کشور بروند؟
*این پنج نفر یک تفکر دارند. به من تذکر داده اند بابت حرفم برای پیامک حجاب، چرا استرس وارد می کنیم؟ گشت ارشاد را باید متوقف کنیم.
*نوجوانان ما به سراغ کی‌پاپ (موسیقی کره‌ای) رفته‌اند، ما رپ خودمان را ممنوع کرده‌ایم. ما چه حقی داریم برای زندگی ‎کردن مردم تصمیم بگیریم؟ من درباره ۶۰ درصد جوانانی که می‌گویند رای نمی‌دهم صحبت می‌کنم. ۴۰ سال است که در این مملکت خدمت کرده‌ام. شما چگونه آقای رئیسی ما را در حد کارمند خودتان می‌دانید؟
مهر علیزاده: صداوسیما عشقی شده است
*آقای رئیسی گفتند دفعه قبل بداخلاقی هایی صورت گرفته است. می دانم کدام بداخلاقی ها را می گویند. من فکر نمی کنم آذری زبان ها به ایشان توهین کرده باشند. این که در خصوص مدرک آقای رئیسی مطلبی گفتم حق بود. آقای رئیسی از نظر کلاسیک شش کلاس درس خواندند.  ایشان معادل سازی کردند. علم اقتصاد مثل شیمی علم خاص خودش را می خواهد.
*صدا وسیما فیلم انتخاباتی من را سانسور کرد. امروز صداو سیما ملی نیست، عشقی شده است.
*آقای رئیسی قاضی هستند. آقای قاضی چرا پی در پی فیلترینگ داریم؟ چرا پیامک حجاب برای دختر خانم ها می رود؟
*وقتی به دختران و جوانان بابت حجاب و آب بازی در پارک پیامک می‌دهیم، منجر به فرار نخبگان می‌شود.
*مردم! اگر رای شما اثر نداشت چرا مه و خورشید و فلک را به خط کردند که یک نفر خاص را رئیس جمهور کنند؟ از رای شما نگران اند. گویی این‌ها قاضی هستند و مردم متهم. گویی مردم رعیت هستند و این‌ها امیر.
زاکانی خطاب به همتی: شما روکشی هستید
*نمایندگان دولت فعلی که در مناظره هستند، حاضر به مناظره با عدد و رقم نیستند/ این دولت امیدی باقی نگذاشته است. بیش از سه دهه است عده ای در اقتصاد کشور خیمه زده اند/ آقای همتی شما بانک مرکزی را نتوانستید اداره کنید حالا آمده اید مملکت را اداره کنید؟
*دولتی که جناب آقای روحانی ایجاد کرد، باعث شد ماهی یک میلیون فقط هزینه پوشک بچه‌ها شود.
*آقای رضایی باید درباره منابعی که دربرنامه ها ذکر کردند، تجدید نظر کنند چون اعداد و رقم ها عجیب است.
*بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق دادند که از قِبل تبعیض خودشان کاخ نشین‌اند و مردم کوخ‌نشین.
*آقای همتی ما پوششی نیستیم، شما روکشی هستید. اگر بنا باشد ما کاندیدای پوششی باشیم شما کاندیدای روکشی هستید که آمده اید هشت سال کارهای کشور را روکش بکشید.
*بحث از نشاط می‌کنند؛ جیب پدرها را خالی کردند صورت‌ها را با سیلی سرخ نگه داشتند، حرف از نشاط می‌زنند. بدترین پیامک برای مردم، پیامک اقساط بانکی است.
*26 جاسوس در این دولت که امنیتی ترین دولت هم هست، گرفته اند.
جلیلی در انتقاد از مناظرات: تست هوش که نیست!
*آیا این نوع مناظره و پاسخ گویی می تواند مردم را مجاب کند؟ موضوعاتی که امروز مطرح می‌شود کمکی به مردم نمی‌کند. درباره این که ما برای روستاها چه برنامه ای داریم، کسی سوالی نکرده است. از دوستان می خواهم که مناظره بعدی این گونه نباشد. نمی خواهیم که تست هوش بگیریم.
*کار نمایشی با کار واقعی تفاوت دارد. ما امروز نیازمند کار واقعی و با برنامه هستیم.
*یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود، فرهنگ غلط سیاسی است که در جامعه است. اگر شما آمدید مرتب به جای این که نتیجه کار را اعلام کنید، فرایند کار را گزارش کنید؛ این فرهنگ غلطی است. چند شغلی بودن مسئولان در کشور که یک فرهنگ و ارزش شود کارها دنبال نمی‌شود.
*وقتی دل می سوزانیم که چرا پیامک حجاب می رود، هزاران خانم هم بودند که در همین ایام دچار مشکلات اقتصادی بودند و شما وظیفه داشتید برای این ها کار کنید. کار نمایشی با کار واقعی یعنی این، در هشت سال گذشته بارها از حقوق خانم ها صحبت شد اما نتیجه آن تقریبا هیچ.
*این لولوسازی ها و حرف های موهوم درباره کاخ سفید و حسینیه چیست؟ دولت روحانی معطل سه چهار کشور باقی مانده است.
*من از روز اول در مجمع تشخیص گفتم تکلیف FATF را مشخص کنید؛ آقایان دولتی آمدند گفتند فعلا اعلام نکنید. ما هنوز باید معطل FATF باشیم؟ یک کشور را نباید معطل کرد. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید.
*قصدم از پیشنهاد مناظره، بازی‌های ژورنالیستی نیست.
رضایی: برای سلاطین فولاد منابع داریم اما برای فقرا نداریم
*با دولت های خواب آلوده خداحافظی می کنیم.
*مشکلات شما با شعار حل نمی‌شود و ریشه اقتصادی دارد و با حرف‌‌درمانی به نتیجه نمی‌رسد به قول دانشجوی تهران ما از گرسنگی امید می‌خوریم. درست می‌گوید زیرا امید دیدنی است.
*نمی‌دانم چرا مرا به زاگرسی بودن متهم می‌کنند. مفتخرم که زاگرسی هستم و همه می‌دانند که من از همه اقوام استفاده کردم. افتخار می‌کنم از قوم لر هستم، اما من در تمام دوران زندگی از همه اقوام ایرانی استفاده کرده ام و دولت ما از همه ایرانی ها تشکیل می شود.
*قول می‌دهم سال ١۴٠٠ سال گشایش آینده ایران است. امسال به نام حضرت ولیعصر منتسب شد.
*مطمئن باشید آن آخرین ریالی را که از جیب شما به جیب دیگران رفته بازخواهیم گرداند.
*چطور برای سلاطین فولاد و مافیای مفت خور منابع داریم، اما برای فقرا منابع نداریم؟ در سال گذشته ١٣٧میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفت اما به دلیل رانت، پول‌ها به افرادی رسید که صاحب حق نبودند و ۴٠ درصد از این رقم قابل باز توزیع است.
*اشتباه محسن رضایی در گفتن یاشاسین آذربایجان در نیمه اول مناظره و عذرخواهی او از مردم به خاطر این اشتباه در نیمه دوم مناظره: من فهمیدم در این میان با اشتباه لفظی من شوخی شده است. شوخی‌های مردم سرمایه بنده هست و امیدوارم روزی برسد که مردم از دولتمردان نترسند. بابت اشتباه لفظی‌ام عذرخواهی می‌کنم، یاشاسین آذربایجان.
*نهادهای وابسته به رهبری امروز در خدمت دولت هستند. این نهادها هم نیاز به اصلاحات دارند که من ایده‌ها را به رهبر انقلاب خواهم داد.
قاضی زاده هاشمی: نرخ بیکاری جوانان خیلی بالاست
*امروز متاسفانه جوانان بهترین سال های عمر خود را در بدترین شرایط مانند کنکور، سربازی، تحصیل طولانی مدت، اخذ مدرک بدون کارایی و مهارت لازم و مهاجرت سپری می کنند. نرخ بیکاری جوانان از عمده کشور هابالاتر است و مسکن خواب و خیالشان شده است.
*مباحثی درباره سواد و علم روحانیت در این جلسه باز تکرار شد. دانشمندان بزرگی در اقتصاد و علوم انسانی داریم. ساحت علم را نباید محصور کنیم.
*در دولت سلام برای حذف کنکور، رفع مسئله سربازی با گفت وگو با نیروهای مسلح، مشاغل متناسب با جامعه و ایجاد صندوق اعتبار خانواده برنامه داریم. کنکور را حذف و سربازی را حل‌وفصل و آن را به سربازی حرفه‌ای تبدیل خواهیم کرد.
*چرا صداوسیما از کشورهایی که کرونا را مدیریت کردند، چیزی نمی‌گوید؟
*بخش محروم جامعه نیاز به صدقه ندارند بلکه باید ابزار در دستشان باشد.
*کارکرد وزارت خارجه باید تغییر پیدا کند. وزیر خارجه باید تاجر موفق بین المللی باشد.
*زمان انتخابات بازار حمایت از بانوان و کولبران داغ می‌شود. کل کابینه‌ام را زنان می‌گذارم که دستی بالاتر از من نباشد. برای جلب توجه کردن نباید هر حرفی زد.
رئیسی: گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مسئولان
*در جلسه قبل برخی بداخلاقی ها شد که به مثابه قانون اجازه دفاع به من داده شد؛ من نمی‌خواهم از این زمان (پنج دقیقه ای) دفاع استفاده کنم، مردم خودشان دفاع خواهند کرد. امیدوارم آن چه در این مناظرات هست بر اساس اخلاق و قانون باشد. آذری زبان های عزیز از استان های آذربایجان و اردبیل بسیار بنده را مورد عنایت قرار دادند که من از لطفشان تشکر می کنم.
*برخی نکات را دقیق مطرح نمی‌کنند و بحث را به حاشیه می‌برند. لازم است ذکر کنم مدرکم معادل نیست.
*برای هر مسئولیتی که داشته ام، پاسخ گو هستم. هرکسی که مسئولیتی داشته، باید پاسخ گو باشد و رئیس بانک مرکزی نیز باید در قبال عملکردش مسئول و پاسخ گو باشد.
*۴۲۰۰ تومانی قبل از ریاست من در قوه‌قضاییه تصویب شد اما چرا درست نظارت نکردید و اجرای آن‌ هم نادرست بود؟
*40 درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است. از ما مسکن از شما ازدواج. اگر به جوان‌ها می‌گوییم ازدواج، مسئله اشتغال و مسکن را جدی بگیریم. در اقتصاد ما ۷۰ درصد ظرفیت خالی داریم.
*دانشجوی سال اول وزارت خارجه می داند وسط مذاکرات نباید بگوید خزانه دولت خالی است یا آب خوردن بسته به مذاکره است.
*دیپلماسی اقتصادی بحث مهمی است. اگر دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم، می توان صادرات را بهبود بخشید.
*آقایانی که این عزیزان کارمندان‌ها هستند، ۲۰۰ شکایت علیه دانشجو و مردم کردند اما من قاضی یک شکایت نکردم. در انتخابات قبلی در همین سالن به من اهانت‌های بسیاری شد، من حتی یک شکایت نکردم. گشت ارشاد خواهیم داشت نه برای مردم بلکه برای مدیران.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها