رئیسی: باید ساز و کار صادرات را به کار بیندازیم

کد خبر: 1072447

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت آینده ما دولت تولید و مبارزه با فساد است، گفت: توجه به تولید و به خصوص تسهیل سرمایه گذاری اصل ضروری است.

رئیسی: باید ساز و کار صادرات را به کار بیندازیم

خبرگزاری مهر: آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه در یک ویژه برنامه رسانه‌ای با موضوع پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم استان سمنان، با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا عدالت‌خواهی و حق مداری ضمن اجرای قانون برای همه ملموس باشد و مردم بگویند که مسئولان به قانون عمل می‌کنند، تاکید کرد: قانون مداری و عدالت مداری را اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه صادرات مقوله بسیار مهمی است که تولید را به حرکت در می‌آورد و این موضوع کیفی و کمی است، تاکید داشت: با صادرکنندگان و سرمایه گذاران و کارآفرینان جلسات مهمی برگزار کرده‌ایم ولذا باید موانع صادرات را رفع کنیم.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: اعتقاد داریم که صادرکننده باید به سهولت بتواند صادر کند و امروز جنس تولیدی ایرانی با کیفیت و استاندارد مورد پسند در دنیا است پس می‌توان بر روی فروش آن سرمایه گذاری کرد.

تسهیل صادرات

این نامزد انتخاباتی با بیان اینکه چندی پیش درباره ارز حاصل از صادرات سوالاتی شد که چرا افراد صادراتی انجام داده‌اند، ارز را بر نگردانده‌اند و با آنها برخورد نشده است؟ افزود: برخی در این زمینه به اقدامات حقوقی و قضائی معتقد بودند اما برخی دیگر معتقد هستند که باید با صادر کننده صحبت کنیم، لذا من معتقد به روش دوم هستم، پس مسائل کشور را نباید پلیسی و قضائی حل کرد و در این موضوع باید دید که مشکلات صادرات کننده چیست؟ باید ساز و کار صادرات را به کار بیندازیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه وقتی صادر کننده پولش را برده با برخورد قضائی با وی که نمی‌توان آن را زنده کرد در نتیجه باید پرسید که راهکار جایگزین چیست و آیا او می‌تواند تهاتر کند؟ مثلاً باید به وی گفت پولی که حاصل از صادرات است را نهاده‌های دامی تأمین کند لذا ما معتقد هستیم که وظیفه دولت تعیین راهکارهای سرمایه گذاری است، گفت: ایران برای ایرانیان خارج از کشور بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه مخالف تبادلات نیستیم اما سرمایه‌ای که می‌تواند کشور را توسعه داده و رفع فقر کند چرا نباید فراهم شود؟، گفت: امنیت سرمایه گذار بسیار مهم است، سرمایه گذار باید بداند که به سود خودش می‌رسد ولذا ساز و کارها باید به گونه‌ای فراهم شود که در پیچ و خم اداری گیر نکند، ما چرا باید برای همه چیز مجوز بگیریم؟ ساختمان سازی مجوز می‌خواهد، عمران مجوز می‌خواهد، صادرات و تولید و… مجوز می‌خواهند ولذا باید گفت تنظیم‌گری و نظام‌ها درست است اما نباید به دخالت در بخش‌های اقتصادی منجر شود.

نقش دولت در اقتصاد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فعال اقتصادی باید آزادانه فعالیت کند، گفت: نقش دولت هدایت و حمایت و سوم نظارت است و باید بگذارد که فعالان اقتصادی کار کنند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید به ظرفیت استان‌ها نگاه ویژه داشت و امروز همچنین برای مبارزه با فساد باید ابتدا بسترهای فسادزا را اصلاح و سپس کاری کرد که اگر فساد کرد با وی برخورد کنیم، گفت: اولین اقدام کشور این است که افراد در هر جایگاهی که هستند به خصوص دولتی‌ها و اداری‌ها خودشان را موظف بدانند که در آشکار و پنهان، قانون‌مند و اخلاق‌مدار باشند که در نظام اداری به آن خودکنترلی می‌گویند.

وی همچنین ادامه داد: دوم این است که باید طرح نظارت ملی را جدی بگیریم و مردم ناظر اصلی هستند و باید این اصل امر به معروف را جدی گرفت، سومین نکته نظام پاسخگویی است که همواره باید دولتمردان به خدا، مردم و مراجعان و سلسله مراتب اداری خودشان پاسخگو باشند و اینها از وقوع فساد پیشگیری می‌کند و کسی که فساد کرد باید برخورد عبرت‌آموز با او کرد چرا که با دزد دزد گفتن یا فساد فساد گفتن مشکلی حل نمی‌شود، لذا مردم اعتماد می‌کنند وقتی ببینند که یک ساختار فسادزا اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه مردم از دولت می‌خواهند که بگوید در واگذاری امتیازات به بخش خصوصی کاری کرده‌ام که زمینه رانت ایجاد نشود و از این منظر دولت ما دولت مبارزه با رانت خواری خواهد بود، افزود: ظلمی که مسئولان انجام می‌دهند در نوع محروم کردن افراد از حقوق حقه خودشان، ظلمی آشکار است که باید جلوی آن را گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها