روحانی روی جلد روزنامه‌ها / انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از فرار رو به جلو همتی/ توافق بعد از انتخابات؟!

کد خبر: 1072516

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

روحانی روی جلد روزنامه‌ها / انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از فرار رو به جلو همتی/ توافق بعد از انتخابات؟!

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» سخنان تند و جنجالی دیروز روحانی در جلسه هیات دولت که خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری بیان شد را با تیتر «با شعور ملت بازی نکنید» عکس یک کرده و نوشته است: ««قلب و تحریف واقعیت» وصف رییس‌جمهوری است بر گفته‌های کاندیداهای دوره سیزدهم انتخابات ریاست‌جمهوری. در 2 مناظره‌ای که تا اینجای کار انجام شده و در جریان دیگر اظهارات و اقدامات انتخاباتی کاندیداها به‌خصوص 5 کاندیدای اصولگرای انتخابات پیش‌رو، مطالب و اتهاماتی نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم به ‌ریاست حسن روحانی مطرح شد؛ ادعاهایی که غایب تمام آنها ماجرای تحریم‌های امریکا و رییس‌جمهوری دونالد ترامپ بر امریکا و اقدامات او بود. موضوعی که همزمان با واکنش‌های جدی کاربران فضای مجازی و تحلیلگران سیاسی، واکنش دولت را هم به دنبال داشت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به تحلیل انتقاد‌ها به مناظره‌های اول و دوم و رفتار 7 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته و به نقل از محمدرضا عارف نوشته است: «به عنوان یک شهروند ایرانی از نامزدهای محترم انتخابات می‌خواهم با شفافیت برنامه‌های اقتصادی خود را در موضوعاتی مانند مهار تورم، اشتغال، قیمت ارز، قیمت حامل‌های انرژی و نیز قیمت اقلام مصرفی نظیر گوشت و مرغ اعلام کنند و متعهد شوند اگر در یک بازه زمانی مشخص -به عنوان مثال یک‌ساله- به وعده‌های خود در خصوص موارد اعلام شده، عمل نکردند یا نتوانستند عمل کنند، با عذرخواهی از مردم برای ادامه مسیر در راستای پاسخ به مطالبات بحق مردم چاره‌اندیشی کنند.» 

اعتماد 20 خرداد

«شرق» با تیتر «روحانی علیه نامزدها» اظهارات تند رئیس جمهور در جلسه دیروز هیات دولت را عکس یک کرده و در گزارشی این سخنان را واکنش و پاسخ دولت به حملات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌خواند.

این روزنامه اصلاح‌طلب طبق روال همیشگی خود گزارشی دارد بر علیه مجلس! این بار با تیتر ««مجلس پابرهنه‌ها» قبایی گشاد بر تن بهارستانی‌ها» و اشاره به نطق دیروز علی خضریان که گفته بود «باید نشان دهیم که مجلس انقلابی مجلس پابرهنه‌هاست، مجلس مقابل دولت اغنیاست و ما ایستاده‌ایم تا با شکستن ساختارهای سرمایه‌داری آدم‌خوار، انقلاب امام مستضعفان را در گام دوم به پیش ببریم‌ ان‌شاءالله.» مجلس را متهم می‌کند به فراموش کردن وعده‌ها و در سر پروراندن سوادی پاستور و نوشته است: «از میان هفت کاندیدایی که مجوز حضور در انتخابات را دریافت کرده‌اند، دو نفر نماینده مجلس هستند؛ نخستین نفر امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مشهد است که زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان را به‌عنوان رئیس ستاد خود منصوب کرد و نفر دوم، علیرضا زاکانی، نماینده قم است که روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز، رئیس و مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، سخنگوی ستاد او هستند. همچنین علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل که چند روز قبل موفق شد برای نایب‌رئیسی مجلس، اعتماد نمایندگان را جلب کند، به‌عنوان رئیس ستاد کشور و احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده قم به‌عنوان رئیس ستاد اقشار رئیسی فعالیت می‌کنند. در کنار این اخبار، می‌توان به تشکیل «ستاد هم‌اندیشی نمایندگان در حمایت از رئیسی» اشاره کرد که عصر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت و ساعاتی پس از ثبت‌نام وی تشکیل شد؛ ستادی که می‌توان نام افرادی مانند محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز، سیدمحمد موحد، نماینده مردم کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد، احمد‌حسین فلاحی، نماینده مردم همدان و علی‌اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام را در میان اعضای آن مشاهده کرد. نکته دیگر مطرح‌شدن «طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری» از همان ابتدای شروع به کار مجلس است؛ موضوعی که نشان می‌دهد با وجود شعارهای معیشتی فراوان و پرسروصدای نمایندگان این دوره از مجلس، «انتخابات» آن‌هم از نوع ریاست‌جمهوری دغدغه مهم و اولویت اصلی نمایندگان دوره یازدهم است.»

شرق 20 خرداد

«ایران» که صدای دولت است عکسی متفاوت از روحانی برای صفحه یک امروز خود برگزیده و اظهارات او را نیز دفاعیه‌ای برای تاریخ می‌خواند. این روزنامه در گزارش خود می‌نویسد: «مناظره‌های انتخاباتی تبدیل به تریبون یکطرفه‌ای علیه عملکرد دولت مستقر شده است. با این حال رئیس جمهوری هم همچون بسیاری از مردم و کارشناسان تأکید دارد که مگر برخی نامزدهای انتخابات از کره مریخ آمده‌اند و هیچ مسئولیتی در طول 4 دهه عمر جمهوری اسلامی نداشته‌اند که این گونه چوب حراج برداشته و بر پیکره مدیریت کشور می‌زنند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه دیروز هیأت دولت از جفاهایی گفت که برخی نامزدها با سیاه‌نمایی‌های خود علیه نظام و دولت و مردم روا داشته‌اند. او گلایه کرد که چرا فقط روی برخی مشکلات تمرکز کرده‌اند بدون آنکه ریشه‌های آن مشکلات و عوامل بیرونی مثل تحریم و کرونا را یادآور شوند و چرا هیچ اشاره‌ای به کارهای بزرگی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده، ندارند. موضوع دیگری که رئیس جمهوری یادآور شد، مواضع متناقض برخی از این نامزدهاست که حالا برخلاف گذشته هم طرفدار تعامل با خارج و مذاکره و برجام شده‌اند و هم موافق با افزایش پهنای باند اینترنت و مخالف فیلترینگ شده‌اند یا حامی حقوق زنان و قومیت‌ها و جوانان شده‌اند.رئیس جمهوری با بیان اینکه در این انتخابات جفاهای فراوانی شد که بدترین آن جفای به خود نظام است، گفت: متأسفانه در این روزها بحث اخلاق صدمه جدی دیده است. آغاز اخلاق همان راستگویی، وفای به عهد و عدم تحریف حقیقت‌ها است.»

ایران 20 خرداد

«آفتاب یزد» اما تنها روزنامه‌ای است که به جای بازتاب سخنان روحانی به گفت‌وگو با کارشناسان پرداخته و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا برای این اعتراضات و این نحوه بیان حق دارد یا ندارد؟ این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از علی صوفی می‌نویسد: «در این موضع باید حق را به رئیس جمهوری اسلامی ایران داد زیرا شواهد و مصادیق بسیاری وجود دارد که در گفته‌ها و ادعاهای نامزدها نشانه‌ها و رگه‌هایی از تخریب با استفاده از آمار و اطلاعات غلط وجود دارد اما این بدان معنا نیست که انتظار داشته باشیم در مناظره، تعریف و تمجید نصیب دولت فعلی شود»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده نیز عبدالناصر همتی نامزد ریاست جمهوری را مخاط قرار داده و می‌پرسد: «آقای همتی؛ از بین پیامک‌های شُل حجابی و بانکی کدام پیامک استرس‌زا‌تر است؟» آفتاب یزد مواضع همتی را فرار رو به جلو می‌خواند و می‌نویسد: «امروز در حالی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کارنامه ناکام بانک مرکزی در خصوص محقق نشدن وعده تورم 22 درصدی به جاده خاکی می‌زند که تورم رسمی 52 درصدی که در مصادیق برخی کالاها و مواد مهم سفره خانوار در مرز 100 درصد هم تجربه شده است، پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد و صفر تا صد تمام مشکلات را به تصویب نشدن FATF و همچنین به‌هم‌خوردن برجام از سوی «ترامپ» و مواردی این چنینی حواله می‌دهد!»

آفتاب یزد 20 خرداد

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با محمود صادقی، نماینده مجلس در دوره دهم که عکس یک شده است. او می‌گوید: «حضور حداکثری تنها راه شکست تمامیت خواهان است.» اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*به صورت کلی می‌توان گفت که مناظرات به‌گونه‌ای طراحی شده که حرف‌های جدی و اساسی از سوی کاندیداها گفته نشود، اساسا شکل و ساختار آن شبیه مناظره نیست و این مدت زمان 4 دقیقه‌ای فرصت پرداختن به مسائل اساسی را به کاندیدا نمی‌دهد و مخصوصا امکانی را فراهم نمی‌کند که وجوه تمایز رویکردهای مختلف در حوزه‌های مربوط از جمله، اقتصادی و به‌ویژه سیاست داخلی و خارجی روشن شود و آن هدف اصلی مناظره که ایجاد تضارب افکار، گفت و گو ، بحث و دیالوگ است که مردم بتوانند از کنار آن به انتخاب اصلح برسند تامین نمی‌شود.

*موقعیت به‌گونه‌ای است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل نیروهای درجه اولشان غایب هستند و نیروهایی هم که مانده‌اند فرصت پیدا کرده‌اند که به شکل حداقلی در این عرصه حضور پیدا کنند که آنها را هم در معرض حملات همه جانبه قرار می‌دهند، مثل آقای همتی که به روش‌های مختلف تحت فشار قرار گرفته است.

* برخی از کاندیداها تهدیدهایی هم در خود مناظره اعم از محاکمه و اخراج یا تعابیری مثل خیانت شنیده می‌شود که به نظر من اول نشان دهنده این است که از هر گونه تغییری که در صحنه پدید بیاید، نگران هستند. دوم بیانگر خواب‌های آشفته‌ای است که برای پس از انتخابات می‌بینند.

*جناح تندرو پیروزی خود را در عدم حضور مردم می‌بینند، این خوف و هراس برایشان وجود دارد که اگر میزان مشارکت از 50 درصد بالاتر رود به تبع آن نمی‌توانند پیروز این عرصه باشند، بنابراین مهمترین رقیب خود را  مشارکت مردم می‌بینند، حضور حداکثری سبب شکست تمامیت‌خواهی در انتخابات است، البته باز تاکید می‌کنم که بر سر شاخه نشسته‌اند و بن می‌برند، آنها توجه ندارند که اگر مشارکت پایین بیاید یک دولت ضعیف شکل می‌گیرد و این به اساس نظام ضربه می‌زند.

آرمان ملی 20 خرداد

«جوان» روحانی را به بهانه حرف‌های دیروز مخاطب قرار داده و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «آقای روحانی! خودکرده را تدبیر نیست» نوشته است: «روحانی روز گذشته نامزد‌های انتخابات را به اخلاق انتخاباتی فراخواند و گفت: «آغاز اخلاق راستگویی و وفای به عهد است.»‌سخن حقی که البته خود او چندان با این توصیه اسلامی پایبند نبود و سال ۹۶ و در کوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، فراتر از آن رفت و ضمن تخریب رقبای انتخاباتی خود نظام اسلامی را متهم کرد که طی ۳۸ سال گذشته جز اعدام و زندان عملکرد دیگری نداشته است! نکته‌ای که بعد‌ها با فرافکنی از آن گذشت و با این توجیه که انتخابات شرایط خاص خودش را دارد و باید از آن عبور کرد، از پاسخ به این اتهام بزرگ طفره رفت! امروز به جناب رئیس محترم باید گفت که آقای روحانی! خودکرده را تدبیر نیست. اگرچه شما همواره مدعی تدبیر و امید بوده‌اید. اگر نامزد‌های کنونی انتخابات شما را به بی عرضگی و ناکارآمدی متهم می‌کنند شما سال٩۶ در همدان نظام را به٣٨ سال زندان و اعدام متهم کردید، حال کدام یک ظلم بزرگ‌تر است؟»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا اختصاص داده و با تیتر ««توافق احتمالی» احتمالاً بعد از انتخابات ایران!» نوشته است: «قرار بود امروز دیپلمات‌ها برای ششمین بار به وین برگردند، ولی ظاهراً این زمان برگشت آن‌ها به مذاکرات هسته‌ای هنوز مشخص نیست. به این ترتیب، اگر توافقی در کار باشد، احتمالاً به بعد از انتخابات ۲۸ خرداد موکول خواهد شد. در حالی که منابع از باقی ماندن اختلافات صحبت می‌کنند، وزیر خارجه امریکا گفته که حتی در صورت توافق، صد‌ها تحریم باقی خواهد ماند؛ اظهارنظری که دیروز باعث شد قیمت نفت بالا برود.»

جوان 20 خرداد

«کیهان» امروز شروع یک مرحله دیگر از تست واکسن «فخرا» را عکس یک کرده و حرف‌ها دیروز روحانی را نیز در تیتر دو آورده است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود اما به بررسی نقش مدیریت بانکی در تورم و نابسامانی اقتصادی پرداخته و نوشته است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد در مشکلاتی همچون تورم و گرانی، نابسامانی بازارها، خلق نقدینگی، بحران بازار سرمایه و... رد پای مدیران بازار پولی کشور به چشم می‌خورد.»

کیهان بخش قابل توجه از صفحه یک خود را نیز اختصاص داده به اینکه «مراکشی‌ها هر جا را که نماینده اسرائیل پا می‌گذارد آب می‌کشند!» و نوشته است: «گروهی از مردم در مراکشی در راستای محکومیت عادی‌‌سازی روابط میان رباط و تل‌آویو، کمپینی را برای شست و شو و پاک‌سازی نقاطی که نماینده رژیم اشغالگر صهیونیستی در رباط از آنها بازدید کرده، به راه‌انداخته‌اند.»

کیهان 20 خرداد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها