محسن رضایی: دولت را پاکسازی می‌کنم!/مدیران مسکن دولت روحانی را محاکمه می‌کنم

کد خبر: 1072746

محسن رضایی از جمله هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در گفتگو با خبرفوری، به بیان مواضع خود درباره مسائل روز انتخاباتی پرداخت

محسن رضایی: دولت را پاکسازی می‌کنم!/مدیران مسکن دولت روحانی را محاکمه می‌کنم

خبر فوری: محسن رضایی ازجمله چهره های شناخته شده در فضای سیاسی ایران است. فرمانده پیشین سپاه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یک چهره پر تکرار در لیست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری.

محسن رضایی در این دوره از انتخابات نیز حضور یافته و امیدوار است بتواند در رقابت با شش نامزد دیگر، شانس خود را برای پیروزی دولت «اقدام و تحول» بیازماید.

مشروح گفتگو با این چهره انتخاباتی را در ادامه بخوانید و ببینید.

***

خبر فوری : امسال انتخابات پر رونقی را پیش‌بینی می‌کنیم، به‌خاطر اینکه تا قبل از ثبت‌نام‌ها این پیش‌بینی نمی شد ولی خیلی از کارشناسان با نحوه ثبت نام‌ها و افرادی که حضور پیدا کردند به این جمع‌بندی رسیدند که انتخابات متفاوت خواهد بود؛ چون تمام سلیقه‌ها حضور پیدا کردند و فضا خیلی جدی شده است؛ برای شروع، ممکن است در ارتباط با جبهه اصوالگریان صحبت می‌کنید و فضایی که آیا قرار  است به وحدت برسند و برنامه به چه صورت است و آیا شما در این جریان به‌نفع کسی کنار خواهید رفت؟

بهتر است از جبهه انقلاب صحبت کنیم، این جبهه خیلی فراتر از جبهه اصولگرها است، البته اصولگرها سابقه قدیمی در سیاست دارند ولی نیروهای انقلابی خیلی فراتر از این گروه دوستان هستند. مسیری که جبهه انقلاب تاکنون پیش گرفته است در آستانه یک موفقیت بزرگ است و امیدوارم همه با همدیگر همکاری بکنند و بتوانند با  این موفقیتهایی جبهه انقلاب یک دولت جدیدی را تشکیل بدهند. مدیریت صحنه مهم است یعنی صحنه را طوری مدیریت کرد که جبهه انقلاب موفق شود، چه اینکه در همان دوره اول موفق شود و یا دو مرحله‌ای بشود و در مرحله دوم به نتیجه برسد. مهم مدیریت صحنه به نفع جبهه انقلاب است.

خبر فوری : خاطرم هست که شما وقتی در وزارت کشور حضور پیدا کردید؛ اشاره کردید که مثل دوره‌های قبل پرده‌پوشی نمی‌کنم و حرفهایی قرار است با مردم بزنید؛ چه حرف‌هایی مدنظرتان است؟

مسئله مهم این است که از این‌ منابع بهره‌برداری نمی‌شود و کمترین بهره‌برداری از منابع انسانی و مالی و طبیعی کشور صورت می‌گیرد. دولت من استفاده از منابع خام و بالقوه کشور را دارد و خودمان را آماده کردیم تا همان ماههای اول چشم‌اندازی را که به مردم داده می‌شود ، نسبت به آینده زندگیشان امیدوار خواهیم کرد.

خبرفوری : مردم در ارتباط با بورس بسیار نگران هستند و سرمایه‌هایشان را بردند؛ از طرف دولت برای سرمایه‌گذاری دعوت شدند. در ارتباط با این ‌موضوع شما توئیتی را زدید، به نظر شما دولت به‌صورت عمدی این کار را انجام داد و آگاهانه استراتژیک بود که این اتفاق بیفتد و یا نه ؟

توئیت نزدم، در فروردین سال ۹۹ طی یادداشتی در مورد ریزش بورس به دولت تذکر دادم که اگر ۶ اقدام را در کنار مسئله بورس صورت نگیرد؛ بورس به‌صورت فاجعه در می‌آید. مجدد دیدم گوش نمی‌دهند توئیت زدم. دوباره دیدم توجهی نمی‌کنند مسئله چتربازها و آن ۱۵۰ نفری که ریختند و سهام ارزان را خریداری کردند و بعد ۱۰ یا ۱۵ موسسه که در انتها آمدند و سهامی را که ارزان خریده بودند در اوج بورس آن را فروختند و میلیاردها دلار را به جیب زدند و این بورس سقوط کرد و تعداد زیادی از مردم مالباخته شدند.  ما زیان‌دیدگان بورس را از طریق ثبت کدهایشان شناسایی کردیم، صندوق‌های زیان دیدگان بورس را راه‌اندازی می‌کنیم و زیان مال باختگان را جبران می‌کنیم.

    حدود ۱۵ سال قبل موضوع دلال و دلال بازی مطرح شد و متاسفانه با ارتباط گرفتن بین دلالها ، مافیا شکل گرفت. افرادی وجود دارند که فقط یک کیف در اختیار دارند اما هرکاری را می‌کنند؛ با نمایندگان مجلس ارتباط می‌گیرند واز تصویب قانون تا دخالت در هر چیزی!

خبرفوری: اشاره به ۱۵۰ نفر چترباز اقتصادی اشاره کردید؛ چرا شما آنها را معرفی نمی‌کنید تا قوه قضاییه با این افراد برخورد قانونی کند؟

الان پرونده خوبی در قوه قضائیه تشکیل شده است، امیدوارم که سریعتر رسیدگی شوند و به مردم معرفی بشوند. البته قوه قضائیه چارچوب خودش را دارد ولی تسریع در این کار خوب است.

 خبرفوری: در کابینه دولت شما چه کسانی قرار است این کارها را انجام بدهند؟

با خیلی از افراد صحبت کردم، همچنین در ارتباط با معاون اولی دولت رایزنی کردم و به موقع اسامی را اعلام می‌کنم. برنامه‌ها را گذاشتیم و تیمی را برای ارزیابی تعیین کردیم، از تمام استانها بدون استثناء در کابینه من هستند و اینکه میگویم " دولت مردم " بصورت عملی اثبات کردیم. اولین دولت مردم را بعد از انقلاب تشکیل خواهیم داد.

خبر فوری: در جایی اشاره کردید اگر رئیس جمهور بشوم، یک نفر بیکار در کشور باقی نخواهد ماند؛ این واقع بینانه است؟

در دو شهر میبد و اردکان نه تنها بیکار ندارند که حدود ۲۰ هزار نفر از شهرهای اطراف نیرو جذب کردند‌. در بسیاری از کشورهای دنیا اقداماتی را انجام دادند که فقر و بیکاری از بین رفته است، چطور نمی‌توانیم در کشور این کارها را انجام دهیم. در کشور منابع طبیعی و معادن عظیمی وجود دارد که ما می‌توانیم این کار را انجام بدهیم.  البته یک بیکاری طبیعی وجود دارد که آن تغییر شغل افراد است و حدود ۳ الی ۴ در صد است و بخاطر انتقال به شغل دیگر چندماهی را بیکار هستند. بیکاری که در اقتصاد از آن صحبت می‌کنیم؛ می‌توانیم به صفر برسانیم و امید بخدا فقر از کشور بیرون برود.

خبرفوری: در مسائل اقتصادی خیلی به موضوع مافیا و وجود رانت و موضوعاتی از این قبیل اشاره می‌کنید؛ آیا واقعا این مافیا و رانت چه کسانی هستند؟ از دوران نامزدی آقای احمد توکلی که فقر، فساد و تبعیض در موردش صحبت شد، این کلید واژه‌ها در فضای اقتصادی کشور جدی‌تر شد؛ ولی همیشه در شعارها دیدیم  و یک بار در خبرها سرتیتر ندیدم که مافیای فلان دستگیر شده است؛ شما که  اینقدر دغدغه دارید بر اساس اطلاعاتتان عمدی وجود دارد و یا موضوع چیز دیگری است؟

حدود ۱۵ سال قبل موضوع دلال و دلال بازی مطرح شد و متاسفانه با ارتباط گرفتن بین دلالها ، مافیا شکل گرفت. افرادی وجود دارند که فقط یک کیف در اختیار دارند اما هرکاری را می‌کنند؛ با نمایندگان مجلس ارتباط می‌گیرند واز تصویب قانون تا دخالت در هر چیزی! در وزارتخانه‌ها هستند و در خارج از کشور چندین ویلا دارند و کاملا مشخص هستند. متاسفانه دقیقا براساس مقررات عمل می کنند. قانون را می‌شناسند و با دورزدن قوانین آشنا هستند. مشکلی که وجود دارد قانون است و باید بین تمام قوانین یک قانون تجارت و یک قانون سرمایه گذاری و تولید نوشته شود که حتی افراد ساکن در خارج از کشور بخواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند ، زمانی که این قانون را می‌بینند با قوانین آشنا شوند. برای ریشه کن کردن مافیا از تلقیح قوانین شروع میکنیم و سپس این مافیای که شکل گرفته است را برخورد قانونی می‌کنیم. به مردم ایران این قول را می‌دهم که آخرین ریالی که از بیت‌المال خارج شده است به آن بازگردانم و دست افرادی را که بی‌محابا و با اتکا به روابط و ضوابط و امضاهای طلایی که دارند، بخواهند دوباره دست به این کارها بزنند. اگر این کار را انجام ندهیم، صدها مفسد جز را بگیریم مجدد مافیا تولید می‌شود و اقتصاد کشور را بهم می‌زنند. مافیا واقعیتی است که باید با آن برخورد جدی کرد.

خبر فوری: در صحبتها اشاره ‌ای به زمین سوخته آقای روحانی کردید که با دولت بعدی تحویل می‌دهد اشاره کردید؛ این استراتژی از طرف دولت آگاهانه است؟

بسیاری از مردم می‌گویند دستی در کار است. هرچیزی که امروز دولت می‌گوید فردا خلاف آن پیش می‌آید؛ مطمئن باشید دستی در کار است. مردم حق دارند بگویند دستی در کار است، این نفوذی‌ها و آلودگی امنیتی که هست .الان که در محاصره اقتصادی هستیم دشمن از طریق نفوذی‌ها وضعیت اقتصادی ملی را تخریب می‌کند. بنابراین ریشه‌کن کردن نفوذی‌ها یکی از عوامل اصلی شکستن محاصره اقتصادی است که برنامه مهمی است که در دولت ما وجود دارد.

خبر فوری: به آلودگی های امنیتی اشاره کردید؛ ماجرا چیست؟ در این یک سال اخیر در حوزه امنیتی خیلی دچار اختلال شدیم که شما درباره آن اظهار نظر کردید؛ یکی از مهمترین انان شهادت دکتر فخری زاده بود ؛ واقعا چه اتفاقی افتاد ؟

اگر این وضع امروز ادامه پیدا کند ممکن است بازهم شهید فخری‌زاده‌ها به شهادت برسند؛ امروز نفوذ در تمام وزارتخانه‌ها وجود دارد،  در دولت من حتما پاکسازی انجام می‌شود. در شورای امنیت ملی به این تیم اختیارات لازم را می‌دهیم و یک نفر از قوه قضاییه در کنار آنها قرار می‌دهیم و این تیم پاکسازی امنیتی را انجام می‌دهند تا از وقوع حوادثی مشابه شهید فخری‌زاده و یا اقداماتی که در بورس صورت گرفته‌ است، از بین بروند. در مسئله بورس هم نفوذی ها نقش داشتند؛ البته عامل اصلی در این زمینه خود دولت است که کسری بودجه خود را از طریق بورس جبران کرد.

خبر فوری: اولین فرمان و دستور پس از تصدی ریاست جمهوری چیست؟

با مردم ایران میثاق می‌بندم که اگر نتوانم به برنامه ای که می‌گویم عمل کنم حتما استعفا خواهم داد و عمر مردم را تلف نخواهم کرد.

خبر فوری: این موضوع که برخی از مسئولین کشور باید محاکمه بشوند در صحبت‌های بسیاری از مسئولین بود و شما در این زمینه اظهار نظری داشتید؛ منظور همین نکاتی که در بخش قبل گفتید؟

مدیران مسکن دولت آقای روحانی باید محاکمه بشوند و ضربه بسیار بزرگی به اقتصاد ایران در شرایط تحریم و محاصره اقتصادی زدند. بدون هیچ دلیلی کرکره مسکن را پایین کشیدند و تولید مسکن بزرگترین آسیب را در دولت فعلی به خودش دید.

خبر فوری: حاضرید در این مرحله با مردم درباره حقوق و دارائی های خودتان صحبت کنید؟

در مورد شفافیت که در مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون آن را تصویب کردیم قوه قضائیه با یک تاخیری شروع کرد. تمام اموال مان را در آنجا ثبت کردیم. از نظر شغلی در دانشگاه امام حسین تدریس دارم  و حقوق اصلی من از دانشگاه امام حسین سپاه است، اضافه کاری هم از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گیرم که در مجموع ماهانه بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد ماهانه است.

خبر فوری: اگر به دوران سپاه برگردید و آقای رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشند؛ چه کاری را دوست دارید انجام دهید که در آن دوره فرصتش پیش نیامد و یا نتونستید انجام دهید؟

در آخرین سالهایی که در سپاه بودم بک موضوع تحت عنوان سپاه در آینده طرح کردیم و همایش هایی در آن دو سال آخر گذاشتم، در پایان این همایش به این نتیجه رسیدم که باید آینده نگری در سپاه را زودتر شروع می‌کردیم. هرچند شاید اولین مسئولی بودن که پستی که در اختیارم بود و مقام معظم رهبری تمایل به ادامه این مسئولیت را داشتند و مس از قانع کردن ایشان از فرماندهی سپاه کنار آمدم و نسل دوم بعد از خودمان در فرماندهی سپاه باشند. افرادی را به مقام معظم رهبری معرفی کردم. اگر به ان دوران برگردیم مسئله آینده سپاه را زودتر شروع میکردم.

خبر فوری: سخت‌ترین روز کاری شما در دوران فرماندهی سپاه و مجمع تشخیص  مصلحت نظام کدام روز بوده است؟

سخت‌ترین روز زندگی من در دوران فرماندهی سپاه رحلت حضرت امام خمینی(ره) بود. آنچنان این اتفاق برای من حتی تا سالها بعد تنگ بود که بی اختیار طاقتم تنگ میشد و اراده از من گرفته می‌شد. یک عشق باورنکردنی بین من و امام بود و رحلت ایشان برای من بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود.  در دوره‌های بعد سخت‌ترین روزهای کاری من دیدن نان قرضی، زباله‌گردی و کوله‌بری است که این موضوع یک توهین بزرگ احساس میکنم.  هیچگاه فکر نمی‌کردیم در جمهوری اسلامی که انقدر شهید دادیم شاهد زباله‌گردی باشیم. امیدواریم خداوند به ما توانایی بدهد که با این پدیده‌هایی که در زندگی مردم وجود آمده است؛ هرچه زودتر پایان بدهیم.

خبر فوری: چرا این اتفاق افتاد؟ واقعا با هرکدام از کسانی‌که از ابتدای انقلاب در این عرصه‌ها حضور داشتند مصاحبه می‌کنم؛ همه از وضعیت امروز شکایت دارند و همین دغدغه های شما را بازگو می‌کنند؛ چرا امروز به این نقطه رسید؟ چرا کولبرها را ببینیم؟ چرا سوخت‌برهای سیستان و بلوچستان را باید ببینیم و بعد آن اتفاقات برای آنها بیفتد. از لحاظ اقتصادی مهمترین دلیل اینکه به اینجا برسیم چی بود؟

این دولت ، دولت افتضاحی شد و البته تنها این دولت نیست ولی بدترین شکل مدیریت کشور در زمان این دولت اتفاق افتاد. مسئله کارآمدی ، صداقت و مشورت گرفتن با مردم باید در دولت برطرف گردد. مسئله اصلی ناکارآمدی دولتهای قبل و به ویژه دلت فعلی است.

 خبرفوری : در مورد کاندیداهایی که سابقه نظامی دارند؛ یکی از مواردی که مطرح می‌شود اشاره به توصیه امام خمینی(ره) است که نظامیان وارد حوزه سیاست نشوند؛ پاسخ شما درباره این اظهار نظرها چیست؟

در تمام دنیا نظامی ها در انتخابات شرکت می‌کنند و موفق هم می‌شوند. براساس مطالعاتم ۵۰درصد روسای جمهور و یا نخست‌وزیران غربی نظامی بوده اند‌. اتفاقا در انتخابات آمریکا بعضا کاندیدای ریاست جمهوری دیگری را متهم به فرار از جنگ می‌کردند. انها حصور در عرصه نظامی و دفاع از کشور را یک امتیاز حساب می‌کنند. اگر نظامی ها چارچوب نظامی را رعایت کنند، هیچ اشکالی وجود ندارد. یعنی در آن پست سازمانی قبل نباید باشند، ولی اگر سازمانها و نهادهای نظامی دز مسئله انتخابات شرکت کنند مسئله طبق فرمایش امام است؛ ولی نهادهای نظامی این‌مسائل را رعایت می‌کنند.

خبر فوری: معمولا این انتقاد همراه با این نگرانی است که اگر نظامی‌ها رئیس جمهور بشوند آزادی های مدنی محدود می‌گردد؛ برنامه شما مصداقی برای آزادی های مدنی چیست؟

اگر مثل رضاخان از طریق کودتا نیایند دلیلی ندارد آزادی ها را محدود کنند، ولی اگر از طریق رای مردم و دموکراسی بیایند هیچوقت چنین چیزی در هیچ کجای دنیا اتاق نیفتاده است. یک‌نظامی را در داخل و خارج از کشور  نام ببرید که از طریق آرای مردم انتخاب شده باشد و آزادی ها را محدود کرده باشد.

خبر فوری: مهمترین مشکل آقای روحانی و دولت ایشان را چه می‌دانید که وضعیت کشور به این‌نقطه رسید؟ آقای روحانی در سال ۹۲ و ۹۶ وعده‌هایی داد که به نظر می‌رسید مردم به او اعتماد کردند؛ الان قضاوت ها خیلی متفاوت است؛ مهمترین مشکل دولت آقای روحانی را در چه می‌دانید؟

فلسفه بافی مهمترین مشکل دولت آقای روحانی است. این دولت در رویاهایش حرکت می‌کند، پایش روی زمین نیست. درها را بسته‌اند و داخل اتاق‌ها نشسته‌اند؛ این افراد قرار بود درهای بسته را باز کنند، همان درهای باز را هم بستند. خون ما مدیران و مسئولان کشور از خون کادر درمان و پرستاران رنگین‌تر است که به‌خاطر کرونا می‌رویم داخل اتاقها و درها را می‌بندیم؟ سپس می‌گوییم باید پروتکل پروتکل ها را رعایت کرد. این دولت، دولت افتضاحی شد. بدترین شکل مدیریت کشور در زمان این دولت رخ داد طی سه ماه ۲۵ استان سفر کردم و در بعضی جاها ملاقات مردمی داشتیم. احساس کردم در اوج‌مشکلات اقتصادی کسی برای درد اینها مرهم است.

خبرفوری: چه تغییراتی در مدیریت بحران کرونا در دولت شما اتفاق خواهد افتاد تا وضعیت بهبود پیدا کند؟

در سیاستهای کلی پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم. این دولت آذرماه سال ۹۸ باید متوجه ورود کرونا به ایران می‌شد و تعدادی از پزشکان نامه هشدار دادند ولی دولت بی توجهی کرد تا اینکه در قم فردی فوت کرد و اخوی آن فرد پیگیری کرد تا متوجه ورود کرونا به کشور شدند. باید برای ویروس های خطرناک جهانی آژیر خطر را به صدا در بیاوریم. مسئله دیگر موضوع مقابله با کرونا است که دولت دستپاچه شد. بحران کرونا همانند بحران جنگ و زلزله است. باید مدیران قوی و کارآمد در وزارت بهداشت داشته باشیم و انشالله این کار را انجام میدهیم تا با آمادگی کامل با بحران‌های شبیه کرونا مقابله کنیم.  در مورد واکسن حتما طی برنامه ۳ ماهه کل کشور را واکسیناسیون می‌کنیم.

خبر فوری: زمانی که بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزنید؛ نگاهتان به مردم چگونه خواهد بود؟

تلاش خواهیم کرد تا مردم دوباره ارباب رجوع بشوند و ارباب ما بشوند. همان مواردی که در اوایل انقلاب آموختیم که ولی نعمت ما مردم هستند. این امانتهایی که بعنوان صندلی ریاست جمهوری به آن تکیه زدیم ، امانتی است که صاحب آن مردم هستند. دوباره این اخلاق را برمی‌گردانیم.  ابتدا از خودم شروع خواهم کرد و خود و اطرافیانم سعی خواهیم کرد کوچکترین تخلفی که با مردم صورت بگیرد برخورد خواهم کرد. به مردم ایران این قول را میدهم که حتی کرامت مجرمینی که به خیابانها می‌آورند را جلوگیری می‌کنم و با قوه قضائیه طرحی را برای حفظ کرامت مجرمین خواهیم ریخت.

خبر فوری: شوخی هایی که با کاندیدا توری شما در فضای مجازی منتشر میشود را مشاهده کردید؛ نظرتون چیست؟

اگر شوخی‌هایی که با من در فضای مجازی می‌کنند در این شرایط مرحمی بر درد مردم باشد خیلی هم خوشم می‌آید. بالاخره اگر نتوانم کاری کنم جز اینکه مردم با من شوخی کنند می‌گویم دستشان درد نکند.

خبرفوری : از آخرین  وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر جدیدی را دارید؟ بعضی ها می‌گویند که مجمع این را به تاخیر می‌اندازد که تصویب یا عدم تصویب در دولت بعدی رقم بخورد ؟

در آستانه تصمیم گیری بودیم و قرار بود در هفته اول اردیبهشت ماه در مورد آن تصمیم بگیریم، منتها سوالاتی که از دولت کردیم،  یکروز مانده به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت بود که پاسخ سوالات دولت به دست ما رسید؛ FATF الان در دستورکار مجمع است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها