رئیسی: به رهاشدگی منابع طبیعی ‌پایان می‌دهیم

کد خبر: 1072980
رئیسی: به رهاشدگی منابع طبیعی ‌پایان می‌دهیم

 

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲

    اخبار استانها

    اخبار گلستان

 

 

 

 

 

 

گروه استان‌ها - کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زمینه برای توسعه یافتگی فراهم است اما حلقه مفقوده، مدیریت کارآمدِ جهادیِ پای کار است، گفت: توسعه یافتگی در کشور و استان‌ها، بنادر و غیره حتی یک روز هم نباید به تأخیر بیفتد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   گرگان ، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان گلستان با بیان اینکه علقه خاصی به مردم این سرزمین دارند، اظهار داشت: 3 هزار و 700 شهید از اقوام مختلف و شیعه و سنی، این استان را نام‌آور کرده و چهره‌های نامداری هم در این استان بوده و هستند.

وی با اشاره به برخورداری گلستان از مواهب خدادادی گفت: کمتر استانی را می‌توان یافت که هم ساحل، هم جنگل و هم صحرا داشته باشد. این بدان معناست که ما باید اقتصاد دریا و اقتصاد جنگل را در این استان ویژه‌تر ببینیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری با تأکید بر رونق کشاورزی و دامپروری در استان گلستان گفت: برخی کشورهای اروپایی، کمتر از این استان ساحل دارند اما 50 درصد تولیدناخالص آنها وابسته به دریا است. کارهایی در زمینه آبزی پروری در این استان انجام شده و با توجه به ظرفیتی که وجود دارد باید صنعت آبزی پروری در استان گلستان رونق ویژه‌ای پیدا کند.

وی در ادامه بر مدیریت منابع طبیعی هم تأکید کرد و بیان داشت: نباید نزولات آسمانی تبدیل به سیلابی مخرب شود و خانه و کاشانه، کشاورزی و زندگی مردم را تهدید کند. در این استان تا باران می‌آید مردم نگران می‌شوند که سیلی رخ ندهد. زمانی این حادثه اتفاق می‌افتد که رودخانه‌ها لایروبی نشده باشند و زیرساخت‌های لازم ایجاد نشود. تا زمانی که مدیریت درستی در این زمینه نداشته باشیم باید برای وقوع سیلاب، آتش سوزی و تخریب منابع طبیعی و غیره نگران باشیم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: زمانی که سازمان بازرسی کل کشور بودم برای موضوع سیل به استان گلستان آمدم و زمان حضور در قوه قضائیه نیز بار دیگر برای موضوع سیل به این استان و شهرستان آق قلا آمدم. وضعیت موجود تأسف آور بود و نزولاتی که می‌توانست تبدیل به نعمت شود، تبدیل به سیلی مخرب شده بود.

وی خاطرنشان کرد: ما در همه این موارد قانون داریم که باید اجرا شود. تا زمانی که جنگل نابود شود، رودخانه‌ها لایروبی نشوند و مدیریت صحیح اتفاق نیفتد با کمترین باران شاهد سیل در این استان خواهیم بود. البته اقدامات مسئولان هم نباید مقطعی باشد و تا سیلی آمد مسئولان هم بیایند و یکسری کار انجام دهند و بعد فراموش شود.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: باید به رهاشدگی منابع طبیعی در این استان و کشور پایان دهیم. منابع طبیعی از جمله جنگل ضمن بهره برداری باید حفاظت شود. آبخیزداری و آبخوان داری در این استان بیش از گذشته فعال شود.

وی ادامه داد: در استان گلستان با این همه ظرفیت و توانمندی و جوانان تحصیل کرده و مردان و زنان سخت کوش، بیکاری معنایی ندارد. یکی از این ظرفیت‌ها سواحل استان است که باید در آنها سرمایه گذاری و اقتصاد دریا هم فعال شود.

آیت‌الله رئیسی به بکر بودن حوزه گردشگری در استان گلستان اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری در این استان باید با برنامه ریزی درست به جایگاه ویژه‌ای برسد.

وی به مزیت جغرافیایی گلستان و همجواری آن با کشورهای آسیای میانه هم اشاره کرد و گفت: گلستان مرز ورود به ترکمنستان و آسیای میانه است و با توجه به این ویژگی باید شرایط را برای صادرات بیشتر از این استان فراهم کرد. واردات کشورهای همسایه چیزی حدود 1000 میلیارد دلار است که ایران از این بازار فقط 2 درصد سهم دارد. این در حالی است که می‌توانیم به راحتی سهم صادرات خود را به کشورهای همسایه از 20 میلیارد دلار به 40 تا 50 میلیارد دلار برسانیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری به موضوع حاشیه‌نشینی در استان به ویژه گرگان و برخی شهرهای بزرگ به عنوان یک آسیب جدی یاد کرد و اظهار داشت: حاشیه‌نشینی به معضل جدی در گرگان و برخی شهرهای دیگر تبدیل شده و علت آن بی توجهی به نیازهای روستاییان است. اگر مشکلات روستاییان حل شود و کشاورزی برای مردم قابل پیش بینی باشد، یعنی بداند چه بکارد و قیمتش چقدر است و دولت هم محصول را تضمینی بخرد، می‌توان به حل معضل حاشیه نشینی هم امیدوار بود.

وی با بیان اینکه وضعیت کشاورزی و معیشت کشاورزان در گلستان باید تغییر کند، گفت: متأسفانه کشاورزی برای مردم قابل پیش بینی نیست و در زمان برداشت محصول همواره نگران بازار فروش آن است. باید این مشکلات را برطرف کنیم تا کشاورز و روستایی بتواند آینده بهتری را برای خود رقم بزند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده در این استان افزود: باید زنجیره ارزش را برای کالاهای کشاورزی ایجاد کنیم تا هم اشتغال و هم ارزش افزوده بالاتری ایجاد کند و سبب خرسندی و رضایت مردم و کشاورزان شود.

وی در ادامه به ظرفیت شهرهای استان از جمله بندرترکمن اشاره کرد و بیان داشت: اگر این بندر در جای دیگری قرار داشت، از ظرفیت آن به نحو دیگری بهره می‌بردند. باید طرح توسعه بندرترکمن اجرایی شود و شاید برخی از مسئولان بگویند که طرح داریم اما باید از آنان پرسید پس چرا تا الان آن را اجرا نکردید؟

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: توسعه یافتگی در کشور و استان‌ها، بنادر و غیره حتی یک روز هم نباید به تأخیر بیفتد و باید اقدامات در این زمینه، برنامه محور باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمینه برای توسعه یافتگی فراهم است اما حلقه مفقوده، مدیریت کارآمدِ جهادیِ پای کار است تا دغدغه‌های مردم را به حداقل برساند. اجرای بسیاری از قوانین می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به گزارش‌های دادگستری استان درباره فعالسازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل هم گفت: در دستگاه قضایی توجه به واحدهای تولیدی جدی گرفته شده است و باید از همه مسئولان که برای فعال کردن ظرفیت‌های معطل مانده تولید کمک کردند، قدردانی کنم.

وی درباره حمایت از فعالان اقتصادی هم ابراز داشت: باید به فعالان حوزه اقتصادی کمک شود و کمک به معنای پرداخت تسهیلات لازم و حمایت‌های حقوقی و قضایی نسبت به کارآفرینان است.

این کاندیدای ریاست جمهوری به موضوع فرهنگ هم اشاره کرد و گفت: زمینه‌های زیادی برای توسعه فرهنگی در استان گلستان وجود دارد که دولت مردمی توجه ویژه به آن خواهد داشت.

وی در ادامه بر جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی هم تأکید کرد و اظهار داشت: باید جلوی برخی " نبایدها" گرفته شود. تغییر کاربری اراضی، تخریب محیط زیست، جنگل‌ها و غیره باید متوقف شده و در کل کشور این اوضاع باید ساماندهی شود. ادارات دولتی نباید تخلف کنند، تخلف یک سازمان بسیار بدتر از تخلف یک فرد در درون یک دستگاه است. باید در دولت راه را برای کارهای قانونمند باز بگذاریم و در مقابل جلوی تخلف را بگیریم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها