قاضی زاده هاشمی: پروژه مسکن مهر خیلی پروژه خوبی بود

کد خبر: 1074137

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:در معیشت موضوع اشتغال را هدفگذاری می کنیم می خواهیم نرخ بیکاری که ۱۲، ۱۳ درصد حالا کمتر یا بیشتر اعلام می کنند این را کاهش بدهیم یا قدرت خرید را افزایش بدهیم.

قاضی زاده هاشمی: پروژه مسکن مهر خیلی پروژه خوبی بود

خبرگزاری تسنیم: سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری امشب در آخرین برنامه تبلیغات انتخاباتی خود در گفتگوی ویژه خبری شرکت کرد و در پاسخ به سوالی درباره برنامه های خود برای کاهش تورم، گفت: سیاست هایی که ما در مورد آن صحبت می کنیم ابتدا با رای مردم جاری می شود. طبیعتا انتخابات رقابتی پرشور با یک رئیس جمهوری که پشتوانه رای مردمی بالا داشته باشد و با قدرتی که به پشتوانه رای مردم کسب می‌کند، مشکلات موجود را که خیلی عمیق هستند حل و فصل کند و هم بتواند در عرصه بین المللی بعضی از گره هایی که وجود دارد را باز کند.

وی افزود: در معیشت موضوع اشتغال را هدفگذاری می کنیم، می خواهیم نرخ بیکاری که 12، 13 درصد حالا کمتر یا بیشتر اعلام می کنند این را کاهش دهیم یا قدرت خرید را افزایش بدهیم یا یک سطح بالاتر تورم که یک مقداری خودش ساختارهای فقرزا را دارد و قدرت خرید را کم می کند، هزینه ها را افزایش می دهد و فاصله طبقاتی و فقر و نابرابری را بیشتر می کند کنترل کنیم.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: برای همه اینها برنامه داریم. من از یک سطح بالاتری به مسئله نگاه کنم و آن اینکه چرا این امر اینقدر مزمن شده است. ما چه زمانی که تحریم نبودیم و فروش نفتی خوبی داشتیم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، درآمدهای نفتی هنگفتی داشتیم دچار بیماری هلندی می شدیم باز تورم را درست می کردیم چون زمانی که منابع نفتی مان کاهش پیدا کرده بود چه زمانی که دارایی داشتیم برای فروختن چه زمانی نداریم برای فروختن چه زمانی که اوراق می توانستیم بفروشیم کسری بودجه را مثلا تامین بکنیم چه زمانی که حتی توان فروش اوراق هم نداشتیم در تمام این مدت ما تورم را داشتیم.

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معلوم می شود که یک مسئله ای داریم که این مسئله مرتب دارد خلق تورم می کند. این یک مسئله نهادی و ساختاری است. یک وقتی باز این ساختار و نهاد را در خود حوزه اقتصاد دنبال می کنیم.  می گوییم نظام پولی، بانکی، مالی، وضعیت تولید! وضعیت بهره وری ما در نظام تولید یک بحث بالاتر این هست که ما هزینه های اجتماعیمان چقدر هست؟

وی ادامه داد: باید ببینیم هزینه اداره کشور چقدر هست؟ اندازه دولت که ما مجبوریم تامین منابع کنیم چقدر هست؟ سهم خدمات اجتماعی که داریم به مردم می دهیم و منابع مالی نیاز داریم برای تامین آن چقدر است؟ بعد شکاف طبقاتی چقدر هست؟ چون قدرت خرید را و قیمت گذاری را طبقات بالای جامعه تعیین می کنند. کسی که پول بیشتری دارد قیمت بازار را تعیین می کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت های مختلف زحمات زیادی کشیدند و تلاش کردند، گفت: دولت ها تلاش کردند بعضی از این نقاطی که عرض کردم را به عنوان پروژه حل و فصل کنند اما این پروژه ها به اتمام نرسیده  و مسئله  تمام نشده است.

وی با ذکر مثالی درباره مسکن مهر اظهار داشت: پروژه مسکن مهر خیلی پروژه خوبی بود برای اینکه یکی از معضلات معیشتی مردم را که هزینه تامین مسکن هست را حل و فصل کند. اما این پروژه خوب ممکن است وقتی که می خواهد واگذار شود بیاید در اختیار یک گروه های خاص واگذار شود برای ساخت و ساز و بعد چون باز ما توان خرید مردم را نتوانستیم تنظیم کنیم آن کسی که به او مسکن مهر تعلق می گرفته مجبور است مسکن مهرش را بفروشد و بعد دوباره برود اجاره نشین شود به خاطر اینکه هزینه های بالایی دارد و ما سایر هزینه هایش را نتوانستیم کنترل کنیم.

قاضی زاده هاشمی با تصریح اینکه یک نظام جامعی طراحی کردیم که همه شهروندان ایرانی از بلوچستان بندر لنگه بستک تا آذربایجان همه اینها دارای یک شناسنامه بشوند نزد دولت و معلوم شود که اینها هزینه های واقعیشان چقدر هست؟ ، گفت: باید مشخص شود توان کسب درآمدشان چقدر هست؟ آن هزینه واقعی که اینها دارند به یک ترتیبی باید جبران شود.

وی تصریح کرد: اگر درآمدهایشان بیشتر از هزینه هایشان بود اینها به صورت فزاینده مالیات پرداخت می کنند اگر کمتر بود اینها یارانه دریافت می کنند. بستگی دارد به اینکه در چه وضعیتی باشند. در  همین داستان کرونا که بالاخره یک مسئله جدی ما هم هست و خیلی مشاغل صدمه خوردند بسیاری از مشاغل روزمرد صدمه خوردند خیلی از این رستوران ها که یک زمانی ممکن است درآمدهای خوبی داشتند یا تالارهای عروسی، تالارهای مراسمات، صدمه جدی خوردند خیلی از مشاغلی که کنار دریا بودند حتی دستفروشان و امثال اینها صدمه جدی خوردند اینها اگر یک زمانی می توانستند البته از دستفروشان مالیات نمی گرفتند آنهایی که مالیات می گرفتند یک زمانی می توانستند مالیات بدهند ممکن است الان یارانه بگیرند به خاطر اینکه دچار مسئله شدند. یا بر اساس اینکه یک فرزندی به فرزندان اضافه شود فردی نیاز به نگهداری داشته باشد یا خارج شود از آن دامنه، بنابراین این باید هوشمند عمل کند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما که می گویید یک سامانه ای باشد این را تشخیص بدهد محل بحث است. یعنی ما سامانه جامع مالیاتی داریم اما آن کارکرد را ندارد که درآمد را تشخیص بدهد هوشمند. اظهار داشت: سامانه جامع مالیاتی مسئله اش اخذ مالیات است به چیز دیگری کار ندارد.

وی افزود: یک سامانه دیگر داشتیم رفاه ایرانیان در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که قرار بود مجموع بانک های اطلاعی را یکی کند. خیلی از بانک ها و داده ها هنوز تشکیل نشده است. مثلا کاداستر که موضوع مالیکت است یعنی موضوع دارا بودن اموال است الان یک بحثی داریم سر سند رسمی و سند عادی که بحث مفصلی است ولی ثبت همان است این کامل انجام نشده است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این چیزی که عرض می کنم یک سامانه پیش رونده است یعنی ما ذره ذره اول از وصل کردن تراکنش مالی و هزینه های واقعی یعنی هر ایرانی واجب است یک اعتبار مالیاتی نزد سازمان مالیاتی سازمان هدفمندی سایر سازمان هایی که کمک رسان هستند اینها می شوند زیر مجموعه ای از اینها آزمون وسع در مورد اینها انجام می شود وضعیت وسع چگونه است؟ تا کاملا این مجموعه سامانه ما کامل بشود ما از مکانیسم های آزمون وسع استفاده می کنیم که افراد درآمدها و هزینه های سالانه شان چگونه است براساس آن تدبیر می شود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: بعضی از هزینه ها را باید دولت بدهد الان مثلا در همین داستان کرونا موضوع واکسیناسیون را ما داریم یک وظیفه عمومی حوزه بهداشت درمان است. اصلا دولت وظیفه دارد هر 5 نوع واکسن را را تهیه و در اختیار مردم قرار دهد چه ایرانی و چه خارجی بتوانند واکسن بزنند.

وی گفت: این را دیگر ما نباید به عنوان هزینه مردم در نظر بگیریم. اگر مردم دارند به این سمت رانده می شوند یعنی اینکه دولت خدمات عمومیش ضعیف است. یعنی کنار این ما باید خدمات عمومی دولت را اینقدر تقویت کنیم یا هزینه او را جبران کنیم یا به صورت تخفیف مالیاتی آن را در نظر بگیریم حتی اگر هزینه اش را نمی توانیم بدهیم جزو هزینه های قابل قبول بپذیرم که او مجبور نشود در این بخش مالیات بدهد تا زمانی که بتوانیم مجموع خدمات عمومی را دولت تامین کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت می خواهد با یک سیاستی ارز 4200 تومانی  حمایتی کند از یک قشری اما در عمل این اتفاق نمی افتد به خاطر نبود یک شبکه توزیع است. شما از روش هایی مثل کالابرگ الکترونیک و ... استفاده می کنید؟، اظهار داشت: الان یک تجربه ای داریم در مورد بیماران خاص. ما یک ردیفی داریم برای کمک به داروهای بیماران خاص. این را تلاش کردند نقطه زنش کنند یعنی مجموعه افرادی که نیازمند به داروی بیماری خاص هستند پیدا کنند و کمک مستقیم فقط به این فرد انجام بدهند تحت عنوان تخفیفات فرانشیز این مدل برای مجموعه یارانه ها قابل انجام هست.

وی ادامه داد:چون بعضی از یارانه ها عمومی است مثل یارانه مواد غذایی بعضی از یارانه ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی یارانه هایی از این دست یا مثلا ما یارانه می دهیم برای تامین نهاده های دامی، مرغ، طبیعتا به همه مردم نمی دهیم می خواهیم به یک تولید خاص بدهیم هر چند ما نهایتا باید یارانه را به مصرف کننده نهایی بدهیم ولی طی مرحله واسط با ایجاد مکانیزم های هوشمند به چه کسی چه مقدار باید یارانه برخوردار شود به جای اینکه ما رانت ارزی بدهیم یارانه خرید می دهیم به آن تولید کننده یعنی در زنجیره اول از تولید کننده حمایت می کنیم زنجیره بعد می رویم داخل خط آخر توزیع حمایت می کنیم نهایتا می رویم از مصرف کننده نهایی حمایت می کنیم و این شبکه اطلاع رسانی ما کامل شود.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که فرض کنیم نظام مالیاتی مورد نظر شما اجرایی بشود شبکه توزیعی هم که فرمودید اجرایی بشود. اما این باعث نمی شود که توزیع درآمد عادلانه تر بشود. ممکن است که در اقتصاد نیروهایی وجود داشته باشد که وجود دارد که آن دهک پردرآمد پرشتاب تر درآمدش بالا برود و این دهک های فقیر ممکن است بالا برود ولی با یک شتاب کمتر و این توزیع ناعادلانه را بدتر بکند. برای این چه برنامه ای دارید؟، تأکید کرد: ساختارهای استضعافگر را که رشد نامتوازن ایجاد می کنند باید از بین ببریم. یک سری نهاد استضعفاگر درست شده است مثل خود بودجه دولت که دارد به یک منطقه ای از کشور بیشتر می دهد مثل یک لوله کشی که یک جا یک قطر لوله مثلا 10 اینچ است و به سیستان و بلوچستان یک اینچ می رسد!

وی گفت: ما باید تبعیض مثبت ایجاد بکنیم یعنی نظام سرمایه گذاری ما نظام تخصیص بودجه ما جاهایی که الان در پیرامون هست من سری قبلی بعضی از نقشه هایش را نشان دادم که ما الان یک مرکز پیدا کردیم یک پیرامون پیدا کردیم این پیرامون در دولت سلام بیشتر به آن توجه می شود منابع مالی بیشتری داده می شود تا کم کم رشد متوازن شود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما وقتی از رشد اقتصادی صحبت می کنیم معنیش در تله میانگین نباید بیفتیم بگوییم میانگین رشد اقتصادی کشور هشت درصد است چون ممکن است یک جا 40 درصد باشد یک جا منفی باشد. وقتی در نظام اسلامی این ارزشمند است که میانگین رشد اقتصادی همه خانوارها هشت درصد باشد. البته ما الان یک جاهایی باید سرعت بیشتری بدهیم چون یک چند قطبی اتفاق افتاده در اقتصاد ما تا آن افرادی که محروم واقع شدند رشد کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این توزیع یارانه هوشمند است یعنی شما باید یک جاهایی زمینه رقابت و زمینه رشد آموزشی برایشان ایجاد بکنید عدالت آموزشی و مهارت و سرمایه گذاری مضاعف ایجاد بکنید به آنها یک یارانه ای هم بدهید که یک مقداری وضعیت معیشتشان بهبود پیدا بکند بعد از یک دهه که اینها توانستند خودشان را به میانگین کشور برسانند بعد شما می توانید رقابت بدون تبعیض ایجاد کنید.

وی گفت: یک عقب ماندگی هفتاد ساله در بعضی از نقاط کشور داریم. در اقشار هم اینطور است در صنوف مختلف هم همین طور است. مثلا در حوزه بهداشت و درمان یک نظام طبقاتی درست است. پزشکان متخصص پزشکان عمومی پزشکان عمومی پرستاران. ما باید هم منطقه ای این مسئله را حل بکنیم هم در بین اقشار هم در بین صنوف مختلف این نظامات باید دوباره بازتنظیم شوند. نظام حقوق و دستمزد نظام پرداخت نظام دریافت مالیات نظام دادن یارانه، اینها مجموعه اش تا این فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که یکی از مواردی که باید بازنگری بشود به فوریت در دولت آینده بحث یارانه های پنهان است. این خودش یک نوع بی عدالتی است می دانید که دهک های برخوردار و پردرآمد به شدت مصرف انرژی بالاتری دارند نسبت به دهک های پایین تر برای این چه برنامه ای دارید؟، گفت: یک بخشی از یارانه پنهان را به تولید می دهیم. الان مزیت نسبی تولید در ایران یکیش به خاطر انرژی ارزان است. یک بخشیش را به مصرف می دهیم ما فعلا باید از تولید حمایت کنیم. یعنی آن گاز ارزان قیمت تر یا امثالی که به تولید می دهیم باید ادامه پیدا بکند. اما برای بخش مصرف همانطور که خیلی از کشورهای دنیا یک عنوانی تحت عنوان اعتبار انرژی دارند.

وی افزود: بعضی از دوستان گفتند من یارانه را می دهیم 450 هزار تومان اضافه می کنم در حالیکه بهتر است به جای اینکه ما یارانه 450 هزار تومانی بدهیم و کل انرژِی را گران بکنیم مثل بنزین ما آمدیم یارانه را افزایش دادیم تورم را افزایش دادیم به جای اینکه این کار را بکنیم سهم شهروندان را از محل یارانه پنهان اعلام بکنیم تا اینها بتوانند تمام قبوضشان را پرداخت بکنند بیشتر از یارانه نرخ آزاد بگیریم. یعنی آن وقت تورم را تحمیل نکردیم به جامعه. آن 80 درصد که زیر الگوی مصرف مصرف می کنند اینجوری کاملا از مزایای این برخوردار می شوند و مجبور نیستند پول بیشتری پرداخت کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: این اواخر دولت کاری در حوزه برق کرد یک بخشی را رایگان کرد یک بخشی را با صرفه جویی در الگوی مصرف کاهش مصرف صادرات گران کردن مصرف های بالا این را عملا جبران کرد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مشکل توسعه زیرساخت های برق داریم و خاموشی ها به خاطر این است که یک برنامه جدی داشته باشیم ولی به نظر این الگوی خوبی است یعنی الگویی است که ما برای مجموعه بخش های انرژی که الان داریم یارانه پنهان می دهیم استفاده بکنیم البته این خیلی باید در خور توجه و تدبیر باشد چون آزادسازی قیمت های انرژی اگر مکانیزم جبرانی درست نباشد حتما تورم زاییش سنگین است هم خودش و پولی که دوباره جاری می شود در بازار و این پول خودش یک چرخه تورمی جدید ایجاد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که شما گفتید که سه روزه یک اتفاقی را در بازار سرمایه ایجاد خواهید کرد اعتمادی که الان از دست رفته و زیانی که مردم دیدند یک مقداری با این سه روز جور در نمی آید. توضیح بفرمایید که با چه روشی می خواهید این کار را انجام بدهید خوب است، گفت: این خیلی مورد بحث قرار گرفت که می شود مگر سه روزه؟ گفتم وقتی با یک تصمیم شبانه می شود باعث ریزش شد می شود این را هم اصلاح کرد. بازار سرمایه پایه اش اعتماد است. اعتماد یعنی اینکه مردم به آینده این بازار امیدوار بشوند و صف فروش تبدیل به صف خرید می شود یعنی عملا مقصرین بازار سرمایه خود مردم و فعالان هستند. مردم کی در صف فروش هستند وقتی نسبت به آینده بازار ناامید هستند این خیلی ساده است. برگرداندن اعتماد توسط یک دولت مقتدر که می خواهد اعلام کند من از بازار می خواهم حتما حمایت بکنم و این را بکی دو دستورالعمل روشن نشان بدهد ساده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها