گمانه ها از مقصد روحانی بعد از ترک پاستور

کد خبر: 1076083

گمانه زنی ها درباره آینده سیاسی روحانی و مقصد بعدی او شروع شده است. رئیس جمهور مستقر بعد از ترک پاستور به کجا می رود؟

گمانه ها از مقصد روحانی بعد از ترک پاستور
  12مرداد که برسد هفتمین رئیس جمهور تاریخ  ایران هم باید همه وسایلش را بردارد و از بزرگ ترین اتاق کاخ ریاست جمهوری در ضلع شمال غربی میدان پاستور تهران کوچ کند و جایش را به سید ابراهیم رئیسی بدهد که حالا با عنوان رئیس جمهور موقت، در حال دیدار و سخنرانی است. حسن روحانی 12مرداد1392 از برج نیاوران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به پاستور آمد و دقیقا با گذشت هشت سال باید این ساختمان را هم ترک کند اما این که به کجا می رود، محل گمانه زنی های رسانه ای شده است.
اولین رئیس جمهور ایران ابوالحسن بنی صدر از پاریس آمد و به شورای انقلاب رفت و سپس رئیس جمهور شد. وی هنوز یک سال و نیم از ریاستش بر جمهور نگذشته بود که برکنار شد و شبانه ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد. دومین رئیس جمهور ایران محمد علی رجایی نام داشت که از نخست وزیری بنی صدر به ریاست جمهوری رسید اما او نیز کمتر از یک ماه رئیس جمهور بود و در انفجاری تروریستی به شهادت رسید. پس از رجایی نوبت امام جمعه تهران، آیت ا... خامنه ای بود که ردای ریاست جمهوری بپوشد . آیت ا... خامنه ای اما توانست هشت سال خود را به پایان برساند هرچند پایانش با رحلت امام خمینی به تلخی گرایید. با انتخاب خبرگان رهبری ایشان از ریاست جمهوری به ساختمان فعلی بیت رهبری عزیمت کردند تا از خرداد 68 تاکنون رهبر انقلاب لقب بگیرند. هاشمی رفسنجانی چهارمین رئیس جمهور ایران که باید به پاستور می رفت قبلا هم رئیس بود، رئیس مجلس شورای اسلامی. هاشمی پس از ریاست جمهوری اش با عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در کاخ مرمر نشست و تا پایان عمر این عنوان را حفظ کرد. سید محمد خاتمی اما از کتابخانه ملی ایران که سه سالی بود بعد از استعفا از وزارت ارشاد، مدیریتش را بر عهده داشت به نهاد ریاست جمهوری کوچ کرد. او در پایان دوره هشت ساله ترجیح داد صرفا رئیس جمهور سابق بماند و به جای گرفتن مقامات رسمی، بنیاد باران را تشکیل داد . ششمین رئیس جمهور کشور از بهشت می آمد، از ساختمان شهرداری تهران  و نامش محمود احمدی نژاد بود. او هشت سال رئیس جمهور ایران لقب گرفت و پس از آن با حکم رهبر انقلاب به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام در آمد.
 حالا نوبت حسن روحانی، هفتمین رئیس جمهور ایران است تا مشخص کند پس از دوره هشت ساله اش به کجا خواهد رفت. او برخلاف دیگران عضو باسابقه مجمع تشخیص مصلحت نظام (30سال) است و نیازی به حکم جدید ندارد. از طرف دیگر روحانی قدیمی ترین عضو شورای عالی امنیت ملی نیز محسوب می شود و تقریبا از ابتدای کار این شورا در سال 68 به عنوان نماینده رهبری یا رئیس جمهور عضو این شورای مهم بوده است. برخی گمانه زنی ها از حضور روحانی در این شورا به عنوان نماینده رهبر انقلاب خبر می دهد به خصوص   اگر سعید جلیلی یکی از نمایندگان فعلی رهبری در شورا ، وزیر خارجه دولت رئیسی شود و عملا به عنوان عضو حقوقی شورا باشد یا چنان چه شنیده می شود علی شمخانی دیگر نماینده فعلی رهبری در این شورا قصد خروج از شورا را داشته باشد، این مسیر محتمل تر خواهد بود. برخی سایت ها  هم برای او جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را پیش بینی می کنند چنان که هاشمی رفسنجانی پس از رئیس جمهوری اش چنین پستی پیدا کرد. از طرفی حتی گمانه هایی مبنی بر حضور در شورای نگهبان نیز مطرح شده که به نظر نمی رسد چندان جدی باشد البته در این میان برخی   منتقدان دولت های روحانی نیز معتقدند حضور شیخ دیپلمات در مصادر مهم باعث تنش و اختلاف با دولت مستقر خواهد بود و بهتر است رئیس دولت یازدهم و دوازدهم ادامه کارش را به خانه‌نشینی و خاطره ‌نویسی بگذراند.
حدود 40روز تا پایان دولت روحانی باقی مانده و باید دید هفتمین رئیس جمهور اسلامی ایران از روز 13مرداد در چه عرصه ای مشغول کار خواهد شد. حتما تا آن زمان گمانه زنی ها درباره این موضوع ادامه دارد و ممکن است چیزهای عجیب و غریب بیشتری هم به گوش برسد./خراسان
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها