باز هم تبلیغ برای بازار سرمایه؟!/ جنجال دوباره برای یک طرح

کد خبر: 1076303

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

باز هم تبلیغ برای بازار سرمایه؟!/ جنجال دوباره برای یک طرح

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها سیاست را رها کرده و عکس یک‌های غیر سیاسی دارد. امروز هم با تیتر «دختران المپیکی ایران» از اینکه «فرزانه فصیحی، در ماده صد متر در ژاپن برای کشورمان خواهد دوید»، «ثریا آقایی  نیز المپیکی شد» و «یک سهمیه غیر منتظره برای بدمینتون ایران» می‌نویسد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری اما به انتخابات و بحث نظارت استصوابی فلش بک زده و با عنوان «جناحین علیه استصواب» می‌نویسد: « «جبهه اصلاحات ایران» در بیانیه‌ای به تشریح مواضع خود نسبت به فراز و فرود برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و همزمان «شورای وحدت اصولگرایان» به عنوان مهم‌ترین نهاد و تشکیلات جناح راست در حمایت از ابراهیم رییسی، در مراسم تجلیل از اعضای ستاد انتخاباتی خود که در مرکز همایش‌های آدینه تهران برگزار شد، در نقد قانون انتخابات سخن گفتند. ... بزرگان جامعه روحانیت و شورای وحدت اصولگرایان نیز گوشه‌ای از پایتخت گرد هم آمده و اگرچه هدف‌شان نوعی جشن پیروزی و تقدیر از مسوولان و فعالان ستادی بود، اما بیشتر به نقد فضای حاکم بر انتخابات پرداخته و ازجمله مصطفی پورمحمدی، دبیرعالی جامعه روحانیت خواستار تجدیدنظر اساسی در قانون انتخابات شد و گفت: «قانون انتخابات موجود نمی‌تواند موجب ارتقای فضای سیاسی عمومی شود و این رهاشدگی در فرآیندها و سازوکارهای انتخاباتی هزینه فعالیت سیاسی را بسیار بالا می‌برد و هیچ‌گونه انسجام و پیوستگی هم ندارد.» 

اعتماد 6 تیر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود اظهارات رئیس جمهور درباره اصلاح نظام بانکی را نقد کرده و با عنوان «بدهی بانک‌ها 22 برابر شده دولت از کدام اصلاح بانکی می‌گوید؟» می‌نویسد: «در حالی که اخیرا رئیس‌جمهور از صرف 700 هزار میلیارد تومان برای اصلاح نظام بانکی در دولت تدبیر و امید خبر داده ‌اما بررسی‌ها نشان می‌دهد طی هشت سال اخیر بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی 22 برابر و بدهی دولت به نظام بانکی نیز 480 درصد افزایش یافته است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز بیانیه جبهه اصلاحات را مورد نقد قرار داده است. کیهان با تیتر «مدعیان اصلاحات به‌جای ابراز شرمندگی و عذرخواهی، علیه ملت عقده‌گشایی کردند» می‌نویسد: «بازندگان سیاسی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای به‌جای ابراز شرمندگی و عذرخواهی از ملت ایران، به عقده‌گشایی علیه ملت پرداخته و عنوان کردند در انتخابات ریاست جمهوری «نامزد نداشتیم!»

کیهان 6 تیر

«شرق» عکس یک خود را به گفت‌وگویی با بهزاد فراهانی بازیگر سینما اختصاص داده و در تیتر یک امروز خود نیز تازه‌ترین اظهارات رئیس جمهور منتخب را پوشش می‌دهد. به خصوص آنجایی که بر فراجناحی بودن کابینه تاکید کرد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به یک طرح جدید در مجلس پرداخته است، «طرحی که رؤسای قوا را هم راهی زندان می‌کند». شرق در این باره می‌نویسد: «این طرح پر‌طمطراق با نام «‌طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که از همان ابتدا با انتقادات بسیاری مواجه بود، اکنون در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس در روزهای پیش‌رو قرار دارد. طرح مذکور برای تجربه دوباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی که با همه حمایت‌های مالی نتوانستند جایگزین خارجی‌ها شوند، تدوین شده و تلاش دارد با جرم‌انگاری استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی بیش از ۵۰ میلیون ایرانی (البته آمار دقیقی وجود ندارد اما تعداد کاربران ایرانی این پیام‌رسان بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تخمین زده شده است) کاربر تلگرام را که فیلتر شده و استفاده از آن غیر‌مجاز است، راهی زندان کند. بخشی از این ایرانی‌ها، کاربر پیام‌رسان‌های فیلتر‌شده دیگری مانند توییتر هم هستند و از قضا همه مسئولان، مدیران، وزرا و حتی خود نمایندگان مجلس هم در فضای توییتر فعالیت می‌کنند و اگر قرار به مجازات باشد، لیست بلند‌بالای نمایندگان مجلس و البته رؤسای قوا باید در اولویت قرار گیرد. در‌حالی‌که سال‌ها جرم‌زدایی از قوانین در دستور کار قوه قضائیه و مجلس بود، نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تلاش برای افرایش جرم‌انگاری هستند و برای هر موضوعی ضمانت اجرای حبس را معین می‌کنند؛ حتی در رابطه با فعالیت خود و همراهانشان در فضای مجازی.»

شرق 6 تیر

«آفتاب یزد» نیز طرح محدودسازی شبکه‌های اجتماعی در مجلس را بهانه گزارشی کرده و با تیتر «دولت رئیسی اجازه ندهد» برای تصویب نشدن این طرح دست به دامن دولت جدید شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از حسن معظمی کارشناس رسانه می‌نویسد: « تجربه ثابت کرده است محدود‌سازی در جامعه ما اثرگذار نیست و نتیجه‌ای نخواهد داشت. تا قبل از انتخابات این نوع طرح‌ها مسکوت گذاشته شد و الان با یکدست شدن قوا دولت جدید نمی‌تواند از مسئولیت این طرح‌ها شانه خالی کند و باید برای صیانت از حقوق مردم و مشاغلی که در بستر اینترنت در حال فعالیت هستند از این طرح جلوگیری شود. این طرح قطعا با مقاومت جامعه رو به رو خواهد شد. از سوی دیگر هم باید در نظر داشته باشیم سیسستم دنیا در حال حرکت به ماهواره‌ای شدن است.»

این روزنامه در گزارش دیگری نیز به گمانه‌زنی درباره کابینه رئیسی پرداخته است. در این گزارش که عکس یک هم شده است، بیش از همه به علی باقری‌کنی به عنوان جدی‌ترین گزینه‌ای که این روزها برای وزارت خارجه در دولت رئیسی مطرح است، پرداخته شده است.

آفتاب یزد 6 تیر

«وطن امروز» عکسی از جاستین ترودو را عکس یک کرده و با تیتر «گورستان کانادا» از تشکیل ائتلاف ایران، روسیه و چین برای تحقیق سازمان ملل درباره فاجعه کشف گور جمعی کودکان در کانادا نوشته است. در این گزارش آمده است: «در هفته‌های اخیر کشف ۲ گور جمعی حاوی اجساد صدها کودک بومی کانادایی، فصلی تاریک از نسل‌کشی فرهنگی در تاریخ این کشور را بار دیگر در مرکز توجهات قرار داده است. در همین حال ائتلافی از کشورها خواستار پیگیری حقوقی این جنایت شده‌اند. این در شرایطی است که بسیاری از بومیان کانادا با انگیزه یافتن اجساد بستگان‌شان  جست‌وجو برای یافتن گورهای مشابه در سرتاسر این کشور را آغاز کرده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، این جنایات در اکثر شهرهای کانادا رخ داده است.»

تیتر یک این روزنامه اما «تجارت پر سود در بندر بیروت» است و به  تأمین سوخت لبنان توسط ایران که به توصیف این روزنامه اصولگرا مبادله 2 سر برد برای طرفین است، اختصاص دارد. در این گزارش تاکید شده که «مبادلات اقتصادی اعضای جبهه مقاومت ابتکاری مطمئن برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاست».

وطن امروز 6 تیر

«ایران» در تیتر یک امروز خود از بازدهی بازارهای پنجگانه در بهار1400 گزارش می‌دهد و با عنوان «فصل متفاوت بازارها» می‌نویسد: «پس از فراز و نشیب بازارهای مختلف درسال گذشته، چهره بازارهای پنجگانه سرمایه‌گذاری درنخستین فصل سال‌جاری تغییر زیادی پیدا کرده است. درفصل بهار 1400، برخلاف سال‌های گذشته بازدهی اکثر بازارها منفی بود، به طوری که دوباره بازارپول یا همان سپرده‌های بانکی در صدر بازدهی بازارها نشست. در این فصل به‌دلیل رخدادهای اقتصادی متعدد و همچنین رشد شاخص‌های قیمتی دربرخی از بازارها، اغلب بازارها با افت شاخص قیمت مواجه شدند. در بهار امسال، ازمیان بازارهای ارز، طلا، مسکن، سهام و پول (سپرده بانکی) تنها دو بازار پول و ارز بازدهی مثبت داشته‌اند و سه بازاردیگر با بازدهی منفی مواجه شده‌اند، به‌طوری که بورس با بازدهی منفی 10.6 درصد در انتهای این جدول قرارگرفته است. این درحالی است که درسال‌های اخیر به‌طور معمول بازار سهام با فاصله زیادی از سایربازارها در صدر سوددهی قرارداشت. به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور، سرمایه‌گذاران برای انتخاب بازاری مطمئن با بازدهی مثبت درانتظار تعیین تکلیف مسائلی مانند انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات برجام بودند که در روز 28 خرداد ماه، تکلیف انتخابات با پیروزی ابراهیم رئیسی مشخص شد. ولی همچنان مذاکرات برجام و لغو تحریم‌ها به‌عنوان یک متغیرمهم و تأثیرگذار دراقتصاد ایران درهاله‌ای از ابهام قراردارد. برهمین اساس طی ماه‌های اخیر بخشی از نقدینگی سرگردان کشور درحساب‌های بانکی پارک شده است تا پس از به ثبات رسیدن شرایط درخصوص خروج یا باقی ماندن درشبکه بانکی تصمیم بگیرند. آن‌طور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند درسال‌جاری، وضعیت بازارها متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود. بازار سهام به گمان بسیاری از صاحبنظران بورسی پتانسیل‌های زیادی برای رشد مجدد دارد که بالفعل شدن این ظرفیت به شرایط ویژه و برنامه‌های دولت سیزدهم بستگی دارد.  درخصوص سایر بازارها مانند ارز، طلا و مسکن نیز طبق برنامه‌های اولیه‌ای که ازسوی منتخب مردم درانتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است، دولت آینده قصد دارد تا جذابیت‌های این بازارها را از بین ببرد.»

ایران 6 تیر

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را با رسول منتجب نیا دبیرکل حزب جموریت اختصاص داده که می‌گوید: «آقای رئیسی! همه جناح‌ها انقلابی هستند». اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

*من نمی‌خواهم تمام مشکلات را به دولت گذشته برگردانم ولی نمی‌شود انکار کرد که روحانی در دوره اول وارث ویرانی‌های مختلف در همه زمینه‌ها بود. دولت قبل از آقای روحانی انصافا هیچ چیز را سالم نگذاشته بودند و همه چیز را مانند اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مسائل بین‌الملل را از مسیر خود خارج کرده بودند. حتی به باورها و اعتقادات دینی مردم و رواج خرافات به جای مفاهیم متقن دینی دست درازی کرده بودند.

*ما امیدواریم دولت آقای رئیسی بتواند نقاط قوت دولت‌های گذشته را شناسایی، ادامه و تکمیل کند و نقاط ضعف را بدون برخوردهای جناحی و سیاسی، خیلی علمی و کارشناسانه برطرف کند تا مردم احساس کنند که مشکلات در حال حل شدن هستند. چون دولت دستش باز است و پشت‌اش محکم است. ... اگر خدای ناخواسته در این دولت مشکلات مردم رفع نشود معلوم می‌شود که این مشکلات رفع شدنی نیستند.

*دولت جدید در صورتی می‌تواند این مشکلات را حل کند که طبق شعارهایی که آقای رئیسی داده است فراجناحی عمل کند و از همه نیروها استفاده کند و خدای ناخواسته شمشیر را برندارند و نیروهایی که اصلاح‌طلب بوده‌اند و با دولت روحانی کار کردند را حذف کنند و اگر این کار را کردند بدانید که نشانه شکست و ناکامی است. 

*شعارهایی هم ندهند که قابل تفسیرهای مختلف است. مثل اینکه می‌گویند ما انقلابی بودن را قبول داریم. به جز یک عده بسیار اندک همه انقلاب را قبول دارند. همه اینها که در دولت‌ها بوده و هستند انقلاب، قانون اساسی و امام و رهبر را قبول دارند.

آرمان ملی 6 تیر

«جوان» در تیتر یک امروز خود از «آخرین تلاش‌های رئیسی برای زندان‌زدایی و آزادی زندانیان» گزارش داده و می‌نویسد: « اکنون و قبل از ترک دستگاه قضا آخرین تلاش‌های رئیسی برای زندان‌زدایی، تأکید او بر استفاده هرچه بیشتر از «تأسیس قانونی استفاده از پابند‌های الکترونیکی» است. چیزی که به اعتقاد او تاکنون بهره کافی از آن برده نشده است: «پابند‌های الکترونیکی یک تأسیس قانونی است. قانون این تأسیس را داشته است و به‌نظر من تاکنون آن‌چنان که باید به این روش عنایت نشده است. چرا از یک تأسیس قانونی استفاده نکنیم؟! الحمدلله این کار دنبال شده است و آمار‌هایی که به من داده شده حاکی از آن است که این کار روز به روز افزایش پیدا می‌کند. این تأسیسی است که قانونگذار قبول کرده است و وقتی که تأسیس قانونی برای تسهیل امر زندان و بازاجتماعی‌کردن زندانیان مؤثر است، چرا از آن استفاده نکنیم؟!» اگر جمهوری اسلامی بتواند این نگاه بلندمرتبه را به مسئله زندان و زندانیان که بخشی بزرگ از آنان درگیر مکافات‌های ناخواسته و جرائم غیرعمد و مسائل بدهی و مهریه و ورشکستگی هستند، به خوبی در کشور جابیندازد و قضات را به سمت مجازات‌های جایگزین اجتماعی سوق دهد، اتفاق بزرگی در نظام قضایی ما خواهد بود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به بررسی وضعیت اصلاح‌طلبان پرداخته و با تیتر «اصلاحات در مسیر پوست‌اندازی یا حذف از سیاست» می‌نویسد: «فارغ از این آسیب‌شناسی‌ها آنچه موجب شده جریان اصلاح طلبی از ریل خود جدا شود، حضور چهره‌های تندرو در رأس این جریان است که بعضاً هیچ نسبتی با نظام اسلامی برآمده از اندیشه امام خمینی ندارد و بلکه سال‌ها از آن عبور کرده‌اند. نکته‌ای که عقلای جریان اصلاح طلبی به واسطه ملاحظات درون جریانی کمتر حاضرند روی این اعوجاج و انحراف دست بگذارند. به نظر می‌رسد جریان اصلاح طلبی معتقد به اندیشه نظام و انقلاب باید نقطه عزیمت خود برای بازگشت به اندیشه‌های انقلابی و مکتب سیاسی امام خمینی را از این نکته آغاز کنند و آن پالایش درونی این جبهه از سکولار‌های بریده از اندیشه امام است که اکنون بخشی از آن‌ها به نام اصلاح طلب شناخته می‌شود. این جریان اگرچه نزد اصلاح طلبان معتقد به امام در اقلیتند، اما صدای بلندی دارند. پیشنهاد سرمقاله دیروز روزنامه جوان برای احیای «چپ سنتی» می‌تواند نقطه آغازی بر این عزیمت و بازگشت به اندیشه‌های امام خمینی باشد.»

جوان 6 تیر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها