جاده‌های مرگ / گمانه‌زنی‌ها از آینده دیپلماسی و دستگاه قضا/ پیام رهبری با تزریق واکسن ایرانی

کد خبر: 1076080

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جاده‌های مرگ / گمانه‌زنی‌ها از آینده دیپلماسی و دستگاه قضا/ پیام رهبری با تزریق واکسن ایرانی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» که در شماره پنجشنبه خود واژگونی اتوبوس خبرنگاران را عکس یک کرده بود، امروز ضمن پوشش مراسم تدفین دو خبرنگار از دست رفته، به حادثه تلخی که برای اتوبوس سربازان رخ داد پرداخته و یک پرونده با تیتر «مر‌گ‌های جاده‌ای مکرر» آماده کرده است. در همین راستا عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی با عنوان «حمل و غم» می‌نویسد: «پیام این حادثه دوم چیزی نبود جز اینکه بگوید ما حادثه نیستیم، ما یک فرآیند تکرارشونده هستیم. هنوز فراموش نکرده‌ایم چند سال پیش حادثه مشابهی برای اتوبوس سربازان عازم به شیراز رخ داد که بازتاب گسترده‌ای داشت، ولی هنوز که هنوز است کسی از نتایج دقیق علت و چرایی آن اتفاق تاثرآور اطلاعی ندارد. همیشه گریبان ضعیف‌ترین حلقه از زنجیره خطا گرفته می‌شود که راننده است. به‌طور قطع در بیشتر موارد راننده هم مقصر است. ولی مفهوم تقصیر در یک نظام اداری متفاوت از مفهوم تقصیر در یک رابطه شخصی است. در نظام اداری مقرراتی وجود دارد که مسوولان ذی‌ربط حقوق می‌گیرند تا آنها را تصویب و اجرا کنند. سلسله‌مراتب اداری برای اجرای دقیق همین مقررات است. مردم با رانندگان اتوبوس‌ها یا سایر وسایل نقلیه مواجه نیستند، مردم با نهادهای حمل‌ونقل و مقررات حاکم بر آن مواجه هستند. چه کسی باید یک اتوبوس کاملا ایمن را برای حمل‌ونقل اجاره کند؟ چه کسی باید بر فرآیند و اجرای ضوابط فنی آن نظارت کند؟ آنان مسوولان اصلی این ماجرا هستند.»

اعتماد 5 تیر

«شرق» در تیتر یک امروز خود از شکایت مجلس از دولت ابراز ناراحتی کرده و در گزارشی تحت عنوان «جدال بهارستان با پاستور تا لحظه آخر» می‌نویسد: « شکایت از دولت به بهانه‌‌های مختلفی بارها رسانه‌ای شده است؛ از بهانه ترک فعل تا استنکاف در ابلاغ قوانین و آخری هم شکایت بابت سندی که هرگز اجرائی نشد، موضوع پرونده ارسالی به قوه قضائیه بوده است. حال نیز احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، ناکارآمدی مدیران را یکی از علل مشکلات امروز کشور خواند و گفت: کمیسیون اصل 90 می‌تواند به شکایات مردم از مسئولان رسیدگی کند. در این خصوص پرونده‌های متعددی از مدیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم در کمیسیون اصل 90 تشکیل شده و در حال بررسی است. نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: برخی پرونده‌ها مربوط به مدیران جزئی و برخی مربوط به وزراست که گزارش مربوط به عملکرد وزرا در یک جلسه علنی مجلس قرائت خواهد شد. چندی پیش نیز دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، از ارسال پرونده شکایت نمایندگان مجلس از دولت به قوه قضائیه خبر داد ... اینکه مجلس ارسال پرونده و شکایت از دولت را روحانی تا کجا ادامه خواهد داد مشخص نیست؛ هرچند حداکثر تا مرداد و زمان تحلیف ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام رئیسی وقت دارد و احتمالا تا آخرین لحظات همچنان شاهد این جو خواهیم بود. بااین‌حال، مسئله مهم این است که نتیجه این شکایت‌ها چه خواهد بود؟ آیا مدارک و مستنداتی محکمه‌پسند وجود دارد و این شکایت‌ها فراتر از یک شو تبلیغاتی علیه دولت خواهند بود یا فقط برای تخریب دولت و هدررفت بیت‌المال این همه وقت صرف شده است.»

شرق 5 تیر

«آفتاب یزد» امروز دو گزارش را عکس کرده و در یکی از آن‌ها از غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان جدیدترین گزینه جایگزینی رئیسی در دستگاه قضا نام می‌برد! این درحالی است که اژه‌ای پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود که قرار نیست به جای ریسی رئیس دستگاه قضا شود! به هرحال این روزنامه اصلاح‌طلب یک بار دیگر این گمانه را طرح و تقویت کرده و نوشته است: « گمانه زنی‌ها از «سیداحمد خاتمی»، «علوی‌مقدم»، «سیدمحمدرضا مدرسی یزدی» تا «علیرضااعرافی» اما در این میان چند باری نیز از «غلامحسین محسنی اژیه» مشهور به «اژه‌ای» سخن به میان آمد که توسط خود و اطرافیان ایشان تکذیب شد. البته گزینه‌های دیگر نیز بارها بحث جانشینی در قوه‌ی قضائیه را تکذیب کردند ولی با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری برای اداره‌ی دولت سیزدهم، بحث جانشینی، از مباحث اولی و مقدم است. از دیگر مباحثی که اهل تدقیق روی آن حساسیت ویژه‌ای داشته‌اند، از بدنه‌ی قوه‌ی قضائیه بودن جانشین سید ابراهیم رئیسی است بدان معنا که ریاستِ آتیِ قوه‌ی قضائیه اگر از کسانی باشد که سال‌ها در این سیستم کار کرده باشند قطعاً روزگار بهتری پیش روی این قوه قرار خواهد گرفت. آشنایی با همه‌ی زیر و بم این قوه‌ی بزرگ، مهم و تاثیرگذار در کنارعدم رو در رو شدنِ این قوه با سلیقه نگری در عزل و نصب‌ها و جابه جایی‌ها حکایت از آن دارد که جدی شدنِ بحث ریاست غلامحسین محسنی اژه‌ای بر قوه‌ی قضائیه یک تصمیم هوشمندانه و از سر شناخت است.»

آفتاب یزد 5 تیر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با پیروز مجتهدزاده، تحلیلگر روابط بین‌الملل که می‌گوید: «رئیسی بدون دیپلماسی فعال نمی‌تواند اقتصاد را سامان دهد». اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

*ما هنوز نمی‌دانیم چرا مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است. با این وجود دولت آقای روحانی باید چنین شهامتی را در خود به وجود بیاورد و موانع را بردارد.

*رویکرد بایدن نیز بستگی به شرایط دارد اما هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهد که آیا ترجیح می‌دهد مذاکرات در  دولت حسن روحانی به نتیجه برسد یا اینکه به دولت بعدی در ایران کشیده شود. اگر بایدن قصد دارد مذاکرات به دولت ابراهیم رئیسی کشیده شود باید نشانه‌هایی در این زمینه از خود بروز می‌داد. این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نداده است. ما باید منتظر باشیم دولت ایالات متحده آمریکا در چند روز آینده تکلیف  خود را مشخص کند که قرار است چه رویکردی در مقابل ایران اتخاذ کند.

*گره زدن ایدئولوژی به سیاست خارجی پیامدهایی برای ما به همراه خواهد داشت که در 40 سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم و نتیجه آن را مشاهده و تجربه کرده‌ایم. هنگامی که  عده‌ای (اصلاح‌طلب) سفارت‌های خارجی را در کشورمان مورد حمله قرار دادند پیامدهای آن را که تنش و تحریم و فقر گرسنگی بود تا امروز مشاهده کردیم. ما باید این واقعیت غیر‌قابل‌انکار را بپذیریم که در قرن بیست و یک نمی‌توان در انزوای مطلق زندگی کرد. ما باید این موضوع را جدی بگیریم.

*این تفکر اشتباه است که ما اقتصاد خود را از  سیاست خارجی جدا و تلاش کنیم ارتباط بین این دو را از بین ببریم. این یک امر محال است که بتوان در انزوای بین‌المللی رفاه مردم کشور را تأمین کرد.

* این احتمال وجود دارد که آقای رئیسی از آقای عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه دولت خود استفاده کند. این در حالی است که اگر آقای رئیسی دست به چنین انتخابی بزنند به دلیل شباهت‌هایی که آقای عراقچی با آقای ظریف در رویکرد‌های خود دارند شاهد تغییرات جدی در سیاست خارجی ایران در آینده نخواهیم بود.

آرمان ملی 5 تیر

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به مقام معظم رهبری که صبح دیروز نوبت اول واکسن ایرانی برکت را دریافت کردند، اختصاص داده است. همچنین گفت‌وگویی دارد با  مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا که می‎گوید: «مقالات علمی نتایج 2 فاز ابتدایی این واکسن در داخل نوشته و به سازمان جهانی بهداشت ارسال شده است. همچنین مقاله تست سوم مطالعات بالینی آن نیز چون باید بعد از گذشت 42 روز انجام و مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا نتایج بدرستی حاصل شود، بزودی منتشر خواهد شد.  البته باید منتظر ماند تا نتیجه تست نهایی معلوم شود، هر چند سازمان جهانی بهداشت از روند تولید واکسن ایرانی کاملا آگاه است اما نتیجه سومین مرحله تست بالینی این واکسن که مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود برای صدور مجوز استفاده جهانی به سازمان جهانی بهداشت ارسال می‌شود.»

این روزنامه اصولگرا به بهانه تزریق واکسن ایرانی به رهبری یادداشتی نیز از مرضیه وحیددستجردی گرفته است. او می‌نویسد: «من نه به عنوان نظر خودم، بلکه بر اساس نظر بسیاری از متخصصان و ویروس‌شناسان کشور عرض می‌کنم واکسن ایرانی، بسیار کم‌عارضه‌تر از مشابه خارجی و بسیار موثرتر از آنهاست که می‌تواند بر سویه‌های مختلف این ویروس، اثرگذاری بالایی داشته باشد.  همه این موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها و برکت‌ها، مرهون حمیت و حمایت‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است و لازم است همه مسؤولان کشور، این مدل رفتاری و این منظومه فکری را مبنای تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و کارهای اجرایی خود قرار دهند. »

وطن امروز 5 تیر

«کیهان» نیز واکسن زدن رهبری را عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به سیاست خارجی و برجام پرداخته و با عنوان «آمریکا: هیچ تضمینی نمی‌دهیم که دوباره از برجام خارج نشویم» همه اظهارات مقامات غربی به خصوص آمریکایی را کنار هم قرار داده است. در این گزارش به اظهارات یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد اما به وال استریت ژورنال گفت که آمریکا قصد تضمین دادن ندارد اشاره شده است. همچنین آورده است: «وبگاه «اکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش کرد که تل‌آویو قصد دارد در یکسری جلسات سطح بالا با مقام‌های آمریکایی، بر رویکرد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند. اکسیوس همچنین گزارش کرد که «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در صدد است روز یکشنبه هفته جاری اولین نشست خود با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا را در «رم» برگزار کند. مقامات رژیم صهیونیستی تأکید دارند که لاپید قصد دارد در این دیدار بر شروط تل‌آویو درخصوص بازگشت آمریکا به برجام و شروطی را مطرح کند که از نظر اسرائیل، ایالات متحده به عنوان بخشی از بازگشت به برجام باید از جمهوری اسلامی ایران مطالبه کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که روز دوشنبه هفته جاری (هفتم تیرماه)، «رووین ریولین» رئیس ‌رژیم صهیونیستی قصد دارد با بایدن در کاخ سفید دیدار کند و درباره موضوع ایران گفت‌وگو کند.»

کیهان 5 تیر

«جوان» هم عکس یک امروز خود را به رهبری و دریافت واکسن برکت اختصاص داده و با تیتر «افتخار واکسن ایرانی» نوشته است: «دو ماه پس از آغاز واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ٨٠ سال و در شرایطی که واکسیناسیون اغلب این افراد کامل شده، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نخستین دوز واکسن کرونای وطنی کووایران برکت را دریافت کردند. پیش از این حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو شرط را برای استفاده از واکسن کرونا اعلام کرده بودند؛ نخست آنکه واکسیناسیون ایشان خارج از نوبت انجام نگیرد و دوم اینکه حتماً واکسن ایرانی استفاده خواهند کرد. به همین دلیل زمانی که واکسیناسیون هموطنان در بازه سنی بالای ۸۰ سال آغاز شد، ایشان از دریافت واکسن خارجی خودداری کرده و منتظر واکسن ایرانی ماندند و حالا در شرایطی که تقریباً اغلب افراد بالای ۸۰ سال واکسینه شده‌اند، رهبر انقلاب هم با تقدیر از تلاش دانشمندان ایرانی و دستیابی به جایگاه ششمین کشور سازنده واکسن کرونا، واکسن کرونای ایرانی را تزریق کردند. روز ٨ اردیبهشت ماه وقتی واکسیناسیون افراد بالای ٨٠ سال آغاز شد، رهبر ٨٢ ساله انقلاب به‌رغم آنکه طبق سند ملی واکسیناسیون می‌توانستند در مقابل این بیماری واکسینه شوند، اما نپذیرفتند با واکسن‌های غیر‌ایرانی واکسینه شوند و منتظر ماندند تا واکسن تولید دانشمندان وطن به ثمر برسد. روز گذشته پس از تأیید و صدور مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت از سوی وزارت بهداشت، رهبر معظم انقلاب نخستین دوز از واکسن وطنی کووایران برکت را دریافت کردند.»

جوان 5 تیر

«ایران» دریافت واکسن ایرانی توسط رهبری را تیتر یک کرده است و در گزارشی که عکس یک شده، به اتفاق تلخی که برای سرباز معلم‌ها افتاد می‌پردازد. این روزنامه دولتی با تیتر «درس عاشقی در جاده‌های انتظار» می‌نویسد: «واژگون شدن اتوبوس ولوو حامل سربازان معلم در جاده ابرکوه به دهشیر و برخورد آن با یک دستگاه تریلی که کنار جاده متوقف بود منجر به مرگ  5 نفر شد.  به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، حدود ساعت 6 صبح پنجشنبه یک دستگاه اتوبوس ولوو با 39 سرنشین که بیشتر آنها سرباز بودند در حالی که از زاهدان به سمت آباده در حرکت بود در جاده ابرکوه به دهشیر یزد ناگهان واژگون شد. دراین حادثه 5نفر به نام های طیب شه بخش، راشد پاهنگ، عبدالرحمن دلیری،(سرباز معلم) سروان یدالله ناهیدی کادر ناجاو ناصر گلستان زاده(کمک راننده) جان باختند. سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره جزئیات این حادثه گفت: اتوبوس با ۳۹ سرنشین از مبدأ زاهدان به مقصد آباده در حرکت بوده که به‌علت نقص فنی از ناحیه ترمز با جدول وسط جاده برخورد و در سمت مسیر مقابل واژگون و در این حالت با یک دستگاه تریلی متوقف در مسیر مخالف برخورد و متوقف می‌شود. محسن حرازی‌زاده، مدیرعامل هلال احمر استان یزد نیز گفت: در تصادف تریلی با اتوبوس  از ۳۹ نفر حادثه دیده ۵ نفر کشته و ۳۴ نفر مصدوم شدند.»

ایران 5 تیر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها