جوادی حصار: باید بدانیم اصلاحات کجا از مردم فاصله گرفت

کد خبر: 1077500

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رفتار جبهه‌ای پاسخگوی اهداف اصلاح‌طلبانه نبوده و در هر دوره‌ای دچار مشکلاتی شده است.

جوادی حصار: باید بدانیم اصلاحات کجا از مردم فاصله گرفت

محمدصادق جوادی درباره این که پس از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن نتایج آن عده‌ای بیان کردند : «یکدست شدن قوا در کشور می‌تواند منجر به حل مشکلات شود»، گفت: این یک نظریه است و درست و غلط بودنش بزودی روشن  و  اثراتش  نیز مشخص  می‌شود.  احتمالا ظرف  ۵ الی ۶ ماه آینده  اولین  نتایج این نوع تفکر هویدا خواهد شد   پس از آن و به مرور معتقدان این تئوری متوجه نتایج آن  خواهند شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: معتقدم حتی اگر نخواهیم به گذشته هم  اشاره کنیم، ظرف چندماه آینده رویکرد و دستاوردهای جدید ناشی از هماهنگی بین سه قوه را مشاهده خواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: چیدمان دولت آینده و رویکرد  اقتصادی آن‌ها ظرف ۳ ماه اول می‌تواند چشم‌انداز قابل سنجشی را برای ما ترسیم کند.

جوادی حصار با اشاره به این که مشخص می‌شود آیا این یکدست‌سازی به معنای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌ها و نقص‌ها در دولت، قوه مقننه و قضائیه است و یا به هسمویی و افزایش پتاسیل در حوزه‌های قضا، قانون.گذاری و مجریه است، اظهار داشت: من فکر می‌کنم تجربه.های گذشته خلاف این ادعا را ثابت کرده است.

وی درخصوص این که بعضی عنوان می‌کنند: «این یکدست شدن به معنای حذف جریان اصلاحات از گردونه سیاسی کشور است» گفت: همیشه اراده روشنی برای حذف جریان‌های منتقد و غیر اصولگرا مانند اصلاح‌طلب، تحول‌خواه و امثال این‌ها وجود داشته است. عده‌ای معتقد بوده و هستند که  دلیل کاستی‌ها و ناهنجاری‌های سیاسی‌، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حضور اصلاح.طلبان و اختلاف رویکردهای فرهنگی  سیاسی و مدیریتی آنان با اصولگرایان است حمایت آنان از دولت حسن روحانی نیز بر این چالش افزود . صاحبان چنین نگاهی گمان می‌کنند وقتی اصلاح‌طلبان  در عرصه نباشند، دولت برآمده از رأی و نظر خودشان دولتی خواهد بود که توانایی رفع مشکلات کشور را دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: باید منتظر بمانیم و مشاهده کنیم دولت کارآمدی که در غیاب اصلاح‌طلبان شکل خواهد گرفت، چقدر توانایی دارد اقتصاد کشور را به رونق برساند. 

وی درباره اینکه اصلاح طلبان  در  دوره‌ای که در قدرت حضور ندارند، باید دست به چه اقداماتی بزنند، گفت: جریان اصلاحات باید در وهله نخست به بررسی عمیق و دقیق کارنامه خود در ۸ سال گذشته بپردازد و مشاهده کند کجاها در عمل اصلاح‌طلبانه با مشکل رو به رو شده و عملکردشان غیراصلاحی بوده یا منطبق با آرمان‌های اصلاح طلبان نبوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: جریان اصلاحات باید بررسی کند کجا از مردم و مطالبات آنها فاصله گرفته است، همچنین بررسی کند که مطالبات مردم چه بوده است و چقدر این مطالبات می‌توانسته توسط اصلاح‌طلبان پوشش داده شود اما این کار را انجام نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در دور دوم آقای روحانی با یک پارادوکس مهم رو به رو بودند؛ این که از دولت اعتدالی آقای روحانی حمایت کنند یا خیر، یعنی از یک طرف نمی‌توانستند صد در صد بگویند که ما کاری به حسن روحانی نداریم و از یک طرف نمی‌توانستند مسئولیت عملکرد دولت را بپذیرند؛ چرا که هیچ نقش بازدارنده و یا هدایت‌گری در رفتارهای دولت نداشتند، امکان حل  این تضادها را هم نداشتند.

جوادی‌حصار خاطرنشان کرد: معتقدم اصلاح‌طلبان در این دوره می‌توانند کار مهمی را انجام دهند، نخست این که دست به ساختن یک تشکیلات قدرتمند و مسنجم بزنند و سپس ارتباط خود و بدنه اجتماعی خویش را بازسازی کنند.

وی با بیان این که ما در حوزه اصلاح‌طلبان احزاب منسجم و قدرتمند یا نداریم و یا کم داریم، اظهار داشت: رفتار جبهه‌ای پاسخگوی اهداف اصلاح‌طلبانه نبوده و در هر دوره‌ای دچار مشکلاتی شده است. به نظر  من اصلاح‌طلبان باید فکری کنند تا  رفتار اصلاحی از طریق احزاب فراگیر و قدرتمند صورت گیرد،  چرا که از آفات مهم حوزه اصلاح‌طلبی فقدان ساز و کار انسجام‌آفرین حزبی و تشکیلاتی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها