تلاش بایدن برای احیای برجام با «توافق سفت ‌و ‌سخت‌تر»

کد خبر: 1078218

یک روزنامه رژیم صهیونیستی خبر داد، دولت جو بایدن تل‌آویو را در جریان تلاش برای احیای برجام و تدارک واشنگتن جهت یک توافق جدید ظرف ۹ سال آینده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران قرار داد.

تلاش بایدن برای احیای برجام با «توافق سفت ‌و ‌سخت‌تر»

یک رسانه رژیم صهیونیستی در مطلبی به نقل از منابع این رژیم خبر داد، دولت جو بایدن به تل‌آویو اطلاع داده که در تلاش برای تنظیم یک «توافق سفت‌و‌سخت‌تر و طولانی‌تر» درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» یادداشتی درباره مواضع کابینه جدید این رژیم در قبال مواضع دولت جو بایدن در قبال برجام و مذاکرات وین منتشر کرد.

هاآرتص یادداشت روز دوشنبه (امروز) خود را با این عنوان منتشر کرد: «مقام اسرائیلی: ما هیچ توانایی برای تاثیرگذاری روی توافق هسته‌ای ایران نداریم».

این روزنامه چاپ فلسطین اشغالی نوشت: «طبق اعلام یک مقام ارشد دخیل در تماس‌های اسرائیل با ایالات متحده، روسیه و دیگر شرکای توافق (برجام)، اسرائیل هیچ توانایی برای اثر گذاشتن روی بندهای توافق هسته‌ای مورد مذاکره در وین ندارد».

این مقام ارشد صهیونیست که به نامش اشاره نشده است، به روزنامه هاآرتص گفت: «اساسا در جریان مذاکرات هسته‌ای (در وین) فقط دو گزینه وجود دارد، بازگشت به توافق اولیه (برجام) یا عدم بازگشت به آن (توافق اولیه و اصلی برجام). هیچ گزینه دیگری وجود ندارد».

به گزارش هاآرتص، تل‌آویو طی چند ماه اخیر از چند جبهه در حال تلاش برای تاثیرگذاری روی مذاکرات وین و مساله احیای برجام بوده است و مقام‌های دیپلماتیک و امنیتی رژیم صهیونیستی دارند تلاش می‌کنند که واشنگتن را مجاب کند «تا جایی که ممکن است میزان بیشتری از تحریم‌هایی که دولت ترامپ بعد از خروج ماه می ۲۰۱۸  (از برجام) علیه ایران اعمال کرد، باقی بمانند».

روزنامه چاپ تل‌آویو ادامه داد: «یکی از موانع مهم در مذاکرات هسته‌ای تشخیص این موضوع بوده است که با نقض توافق متعاقب خروج ایالات متحده و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران طی سال‌های اخیر به دانش قابل توجهی دست یافته و توانمندی‌های هسته‎‌ای خودش را توسعه داد؛ توانمندی‌هایی که ایران در زمان امضای توافق اصلی (برجام) آنها را در اختیار نداشت».

«یک منبع مطلع» از تماس‌های تل‌آویو با واشنگتن به هاآرتص در این باره گفت: ما داریم درباره اطلاعات و توانمندی‌هایی حرف می‌زنیم که حالا دیگر نمی‌توانیم آنها را از (ایرانی‌ها) بگیریم».

بنا بر یادداشت این روزنامه صهیونیستی، دولت جو بایدن در تلاش است ضمن احیای توافق برجام، زمینه را برای ایجاد یک «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» مهیا کند.

در مطلب این روزنامه آمده است: «اسرائیل با توجه به اینکه قادر نیست نفوذ زیادی روی توافق موجود (برجام) اعمال کند، در حال تشدید تلاش‌های خودش برای اعمال نفوذ روی توافق هسته‌ای بعدی است؛ توافقی که ایالات متحده می‌خواهد تا ۹ سال آینده آن را اعمال کند و دولت (جو بایدن) به آن به عنوان یک توافق "طولانی‌تر و قوی‌تر" اشاره داشته است. محدودیت‌های توافق هسته‌ای کنونی ایران در سال ۲۰۳۰ منقضی می‌شود و ایالات متحده در حال تلاش برای تنظیم یک سند سفت و سخت‌تر (از برجام) است».

یک منبع رژیم صهیونیستی به هاآرتص گفت: «آمریکایی‌ها به ما اطلاع داده‌اند که آنها در حال کار برای تنظیم یک توافق دیگر هستند، توافقی که در قبال ایرانی‌ها قوی‌تر و سرسختانه‌تر خواهد بود و در نهایت به برچیدن تحریم‌ها منجر خواهد شد. ما داریم با آنها کار می‌کنیم تا بفهمیم دقیقا آنها چگونه به چنین توافقی خواهند رسید. ما داریم به طور شفاف درباره موضعمان با آنها حرف می‌زنیم و یافته‌های اطلاعاتی در اختیارشان قرار می‌دهیم. ما به آنها توضیح می‌دهیم که اگر کاری نکنند ما مجبوریم خودمان اقدام بکنیم. ایالات متحده درک عمیقی از موضع ما دارد».

این روزنامه در ادامه مطلب خود، ادعا می‌کند که رویکرد و اقدامات کابینه جدید «نفتالی بنت» با کابینه «بنیامین نتانیاهو» در رابطه با توافق هسته‌ای ایران متفاوت است.

طبق این یادداشت، «اسرائیل این دفعه به دنبال آن است که از همه کشورهای عضو توافق بعدی بخواهد اگر ایران آن توافق را نقض کند، آنها پیشاپیش تمایل خودشان را برای خروج از این توافق و اعمال مشترک تحریم‌های سرسختانه علیه این کشور اعلام کنند».

به نوشته این رسانه رژیم صهیونیستی، «مقام‌های اسرائیلی به طور همزمان در تلاش هستند که ایالات متحده را مجاب کنند در صورت ادامه اقدامات هسته‌ای ایران گزینه نظامی علیه این کشور را مطرح کند به این امید که اعلام بیانیه‌های تخاصمی باعث ایجاد بازدارندگی (در برابر ایران) شود اما یک مقام دیپلماتیک پیش‌بینی کرد که این احتمال که دولت بایدن در صورت نقض مفاد توافق توسط ایران احتمال حمله به این کشور وجود دارد، آنقدرها زیاد نیست. آمریکایی‌ها در حال حاضر از منظر اولویت‌هایشان، خواهان ایجاد پتانسیل یک درگیری نظامی نیستند».

در ادامه مطلب هاآرتص تصریح شد: «برخلاف مبارزه علنی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق علیه توافق (برجام) در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، مقام‌های (کنونی) اسرائیل معتقدند که تکرار این رویکرد در قبال دولت کنونی (جو بایدن) بیشتر از آنکه نفع داشته باشد، مضر خواهد بود».

یک منبع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در این باره به هاآرتص گفت: «امروز اسرائیل چیزی ندارد که با آن آمریکایی‌ها را تهدید کند. آسیب وارده به اسرائیل از تقابل (با دولت بایدن) روی دیگر حوزه‌های نیازمندی‌های حساس (تل‌آویو) بسیار بزرگ‌تر خواهد بود. برخلاف اوباما که تقریبا یک فرد افراطی تلقی می‌شد و به دلیل توازن قوای آن زمان امکان فشار بر دولت او توسط کنگره وجود داشت، بایدن یک فرد میانه‌رو و طرفدار اسرائیل است و تتاثیرپذیری کمتری روی او از سوی جناح‌های افراطی حزب دموکرات وجود دارد».

در بخش دیگری از این یادداشت می‌خوانیم: «تغییر دولت در اسرائیل تلاش اعلامی آن برای بر هم زدن احیای توافق هسته‌ای (برجام) را عوض نکرده است. نخست وزیر نفتالی بنت تقریبا همان خطی را که نتانیاهو در قبال مذاکرات وین داشت، ادامه داده است. همچنین آویو کوخاوی که توسط نتانیاهو به منصب رئیس ستاد مشترک منصوب شد، در دوره نخست وزیری نفتالی بنت به کار ادامه داده است و این واقعیت که بنی گانتز همچنان وزیر دفاع (جنگ) است، هم به ایالات متحده این سیگنال را می‌دهد که سیاست (تل‌آویو) در قبال توافق (هسته‌ای ایران) همان سیاست قبلی است».

این روزنامه تنها دارنده بمب اتمی در منطقه غرب آسیا در مطلب خود، مدعی نگرانی این رژیم درباره احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی شد و نوشت: «هر چند اسرائیل نگران است که توافق (بر سر برنامه هسته‌ای ایران) امضا خواهد شد اما درباره این احتمال که ایران واقعا این بار به تعهداتش پایبند باشد، بیشتر نگرانی دارد».

یک منبع اسرائیلی حاضر در تماس‌ها و رایزنی‌های تل‌آویو با واشنگتن و دیگر کشورها در خصوص ایران مدعی شد: «تنها ۹ سال دیگر همه محدودیت‌ها برداشته خواهند شد. اگر ایرانی‌ها توافق را نقض نکنند، در سال ۲۰۳۱ زمان گریز آنها برای سلاح‌های اتمی تقریبا صفر خواهد شد و سلاح‌های اتمی خواهند داشت».

ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران سابقه چند دهه‌ای دارد و مقام‌های مختلف تنها دارند سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا طی سال‌های طولانی ادعای بی اساس «تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی» را مدام تکرار کرده‌اند./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها