خبر به روایت «فردا»

چشم‌ها به افغانستان و طالبان/ فائزه هاشمی: اصلاح‌طلبان برای بقا فرافکنی کردند/ بازتاب توصیه‌های علما به رئیسی در روزنامه‌ها

کد خبر: 1079208

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

چشم‌ها به افغانستان و طالبان/ فائزه هاشمی: اصلاح‌طلبان برای بقا فرافکنی کردند/ بازتاب توصیه‌های علما به رئیسی در روزنامه‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود گزارشی دارد از اینکه «سیاست‌گذاری اشتباه در حوزه انرژی و مقاومت در برابر نیروگاه‌سازی چگونه کشور را دچار معضل قطعی برق کرده است» و با عنوان «ناتوانیر» می‌نویسد: «از سال 96 تا 99 ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور 8 درصد افزایش پیدا کرده، این در حالی است که مصرف کشور در همین مدت 20 درصد افزایش داشته است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری «نقشه راه دولت جدید در سیاست خارجی» را ترسیم کرده و نوشته است: «سیاست خارجی صحیح برای جمهوری اسلامی ایران، ایجاد رابطه متعادل بین غرب و شرق است. در شرایط کنونی که ارتباط عزتمندانه با غرب که ضامن منافع ملی کشور باشد بسیار سخت به نظر می‌رسد، استفاده از ظرفیت‌‌ قدرت‌‌های دیگر و مناطق مختلف جهان یک ضرورت است، البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که نباید به این کشورها و مناطق به عنوان ابزاری در برابر رسیدن به توافق با غرب نگاه کرد بلکه باید به هر کشور دیدگاه مخصوصی داشت و راهبرد ثابتی را تعیین کرد.  ارتباط با قدرت‌‌های شرق نظیر چین و روسیه، توسعه روابط با کشورهای منطقه‌‌ای و استفاده از ظرفیت مناطق دیگر می‌تواند به عنوان اهرم فشاری در دست ایران باشد که می‌‌توان با آن به دستیابی به منافع ایران در قبال غرب نزدیک‌‌تر شد و طرف غربی را وادار به دادن امتیارات بیشتر به ایران کرد؛ رابطه‌‌ یک‌طرفه به هیچ‌وجه نمی‌تواند این اهرم را ایجاد کند.»

وطن امروز 19 تیر

«اعتماد» امروز تغییراتی در شکل صفحه بندی صفحه یک خود دارد و جای تیتر یک و تیترهای کناری را عوض کرده است. این روزنامه در شماره امروز خود وضعیت افغانستان را بررسی کرده و گزارش‌هایی از تحولات بین‌المللی سیاسی و اقتصادی بحران این کشور دارد. «اعتماد» با تیتر «طالبان پشت مرز ایران» این پرونده را منتشر کرده و بر این سخن سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که «مرزهای کشورمان  به همت مرزبانان غیور در آرامش و امنیت است و ناامنی در مرز با افغانستان وجود ندارد» تاکید می‌کند. همچنین تحت عنوان «هم‌مرزی با طالبان» نوشته است: «ایران اما تلاش کرده همزمان با اقدامات طالبان در افغانستان، تدابیر لازم برای جلوگیری از اقدامات تنش‌زا در مرزهای ایران را هم در نظر بگیرد هرچند که هنوز جزییاتی از این اقدامات و نوع واکنش ایران به هم‌مرزی با طالبان منتشر نشده است.  به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی، فرهاد آریافر، معاون عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی که به مرزهای ایران رفته در همین راستا گفته است: «اجازه کوچک‌ترین تردد و ورود غیرمجاز از طریق این مرزها را نخواهیم داد. مرزهای جنوب شرق و شرق کشور به صورت شبانه‌روزی در کنترل و نظارت قرار داشته و از امنیت کامل برخوردار است.»

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «افغانستان ماند و همسایگانش» به «دفاع جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده از فرار امریکایی‌ها» پرداخته و آورده است: «طالبان می‌گوید نه تنها تهدیدی برای همسایگان افغانستان نیست، بلکه تمام توان خود را برای از بین بردن گروه تروریستی داعش و محو کردن مزارع خشخاش از خاک افغانستان انجام خواهد داد. یک هیات طالبان که روز جمعه برای مذاکرات با مقام‌های روسیه به مسکو سفر کرده است با این ادعا که ۸۵درصد از خاک افغانستان اکنون دراختیار این گروه شبه‌نظامی قرار دارد به مسکو وعده داد که اجازه نمی‌دهد خاک افغانستان تحت کنترل طالبان به بستری برای حمله به دیگر کشورها تبدیل شود.»

اعتماد 19 تیر

«جوان» امروز صفحه یکی پر از عکس دارد. همه دیدارهای دیروز رئیس جمهور منتخب در قم را با عکس منتشر کرده و با تیتر «همراه مردم باشید و حقوق آن‌ها را احیا کنید» نوشته است: « رئیس‌جمهور منتخب، روز گذشته در سفری یک روزه به قم با حضرات آیات نوری همدانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، سبحانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کرد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، بعد از حضور در مسجد مقدس جمکران و زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با حضور در دفتر آیت‌الله نوری همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد. آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار ضمن بیان توصیه‌هایی به رئیس‌جمهور منتخب برای حل مشکلات معیشتی مردم، گفت: با مردم باشید و حقوق آن‌ها را احیا کنید.»

این روزنامه اصولگر در عکس یک خود اما سراغ روند واکسیناسیون رفته و تحت عنوان «واکسیناسیون روزانه ۴۰۰هزار نفر از امروز» نوشته است: «موج جدید کرونا نه فقط در ایران بلکه بیش از ۹۸ کشور دنیا را در بر گرفته و تدابیر سختگیرانه بهداشتی را باز گردانده‌است. نگرانی از فراگیری موج تازه کرونا تا حدی است که مقامات ژاپن تصمیم گرفته‌اند بازی‌های المپیک توکیو را بدون تماشاگر برگزار کنند! در ایران هم هر روز بر تعداد شهر‌های قرمز افزوده می‌شود، به طوری که طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد شهر‌های قرمز کرونایی از عدد ۱۲۰ به ۱۴۳ شهر قرمز رسید. همچنین ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان زرد هستند و هیچ نقطه‌ای از کشور آبی نیست. در چنین شرایطی بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تا کنون ۲ میلیون و ۹۰ هزار نفر دوز دوم واکسن کووید ۱۹ را تزریق کرده‌اند. حالا وزیر بهداشت ضمن گلایه از کم‌کاری‌ها در خرید واکسن تأکید کرد: «از امروز با تزریق روزانه ۴۰۰هزار دوز واکسن با قدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود.» بازگشت آمار‌های کرونایی به مدار افزایشی از قرار گرفتن کشور در موج جدیدی از هجمه ویروس تاجدار حکایت دارد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۸ تیرماه، بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۵۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۲۲ نفر رسید.»

جوان 19 تیر

«شرق» سعید نمکی را عکس یک کرده و با تیتر «خیالبافی‌های کرونایی آقای وزیر» می‌نویسد: «وعده‌های بی‌سرانجام، رونمایی‌های پرسروصدا و بی‌نتیجه، اغراق در فتح‌الفتوحات کرونایی، بی‌ادبی و طلبکاربودن از مردمی که روزانه عزیزانشان را به خاطر زیاده‌خواهی‌ها و دروغ‌ها از دست می‌دهند،‌ تنها بخشی از اتفاقاتی است که در یک‌سال‌و‌نیم گذشته مردم ایران تجربه کرده‌اند. در حالی سعید نمکی وزیر بهداشت ایران در تمامی سخنرانی‌های خود ایران را به‌عنوان یک الگو که تمام جهان از مهار کرونا در آن انگشت به دهان شده‌اند، نام می‌برد که حالا و در ورود ایران به پیک پنجم کرونا کمتر از یک درصد مردم واکسینه شده‌اند. بیش از شش ماه است که در روزهای مختلف شاهد رونمایی از انواع واکسن‌های کرونایی در کشور هستیم، در‌حالی‌که در جهان تنها پنج واکسن در‌حال تزریق است و حالا تعداد رونمایی‌ها در ایران به شش واکسن رسیده است. حالا مینو محرز، فوق‌تخصص عفونی و مسئول پروژه واکسن کووبرکت که پیش‌تر خودش واکسن برکت را تزریق کرده بود و از ساخت مشترک واکسن با کوبا خبر داده بود، با اظهار پشیمانی از ورود در پروژه ساخت واکسن در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت بهداشت شروع به تزریق واکسن برکت نمی‌کند، به «شرق» می‌گوید: «ما تاکنون400 هزار دز واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل دادیم و بنا بود که روز پنجشنبه (دو روز پیش) هم 500 هزار دز تحویل دهیم. اما اینکه این واکسن‌ها چه شده و اصلا تزریق شده را خبر ندارم.»

«شرق» در گزارش دیگری نیز با عنوان «چه کسی دستور برخورد با دانشجویان را صادر کرد؟» به بازخوانی روایت‌های مختلف درباره 18 تیر 78 پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب دیدارهای دیروز رئیسی در قم و توصیه‌ها به او را با تیتر «مشکلات اقتصادی مردم را برطرف کنید» پوشش داده و تیتر یک کرده است.

شرق 19 تیر

«کیهان» نیز وضعیت افغانستان را تیتر یک کرده و با عنوان «مریکا زیر پای کابل را خالی کرد 85 درصد افغانستان در اختیار طالبان» نوشته است: «برخی منابع خبری می‌گویند همه مناطق این کشور، به استثنای استان کابل و قندهار و برخی مناطق دیگر، به دست طالبان سقوط کرده و آمریکایی‌ها هم به صراحت می‌گویند هیچ کمکی به جلوگیری از سقوط این کشور نخواهندکرد. طالبان هم تصریح کرده که، آماده همکاری با آمریکا در دولت آینده اش است!»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به «اظهارات متناقض رئیس‌جمهور طی 11 ماه» گذشته پرداخته و با عنوان «روحانی(مرداد 99): مردم باید همه‌چیز را به بورس بسپارند/روحانی(تیر 1400): مردم نباید همه سرمایه خود را به بورس بیاورند!» نوشته است: «در حالی که حسن روحانی مردادماه سال گذشته با دعوت از مردم برای سپردن همه چیز خود به بورس، زمینه را برای زیان گسترده میلیون‌ها سهامدار خرد فراهم نموده بود، اکنون مدعی شده که مردم نباید همه سرمایه خود را در بورس بیاورند!» در ادامه این گزارش آمده است: «نکته جالب توجه در ماجرای بورس در سال‌های 98 و 99، دخالت‌های بی‌حد و اندازه دولت در بورس بود. جایی که مردم تا 70 درصد ضرر را تحمل کردند تا دولت بتواند تمام کسری‌های خود را جبران کند. البته در این بین در صورتی که ورود مجلس و قوه قضائیه نبود، شاید بازار سرمایه همچنان در آتش می‌سوخت و مردم نیز باید در این میان می‌سوختند. اهالی بازار سرمایه در این آرزو هستند که روزی دولتمردان درباره بازار سرمایه صحبت نکنند و اقدامی انجام ندهند تا بازار از هیجان تخلیه شود و به روال عادی بازگردد.»

کیهان 19 تیر

«آفتاب یزد» گفت‌وگویی دارد با مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل بین‌المللی حول محور تحولات در افغانستان که با عوان «هدف کاخ سفید چین است» منتشر و تیتر یک شده است. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است: 

* ایران در دیپلماسی آشکار خود با نمایندگان طالبان جلساتی را می‌گذارد چرا که ایران هم به این نتیجه پی برده است علی رغم آنکه در ایران گفته می‌شود طالبان به ایران نزدیک شده است باید گفت ایران بیشتر از گذشته به طالبان نزدیک شده است چون نگران است که جناح فکری موجود متمایل به آمریکا در طالبان بتواند قدرت بیشتری به دست آورد. 

* در نظم منطقه‌ای آمریکایی‌ها به دنبال مدیریت بی‌نظمی و توازن ضعف و از سوی دیگر دنبال کردن مدیریت امنیت نسبی در آینده زمان در «هارتلند نو» هستند. به معنی اینکه ایالات متحده آمریکا در پی آن است که با حل شدن معمای ایران در ۵ سال آینده زمینه‌های ورود ایالات متحده آمریکا به «هارتلند شرقی یعنی هارتلند علیا» را فراهم کند.

* آمریکا دنبال آن است که مسیر جاده ابریشم جدید را برای چین ناامن کند و از این جهت در دهه آینده بتواند زمینه ساز چالش‌های جدی برای چین نه تنها از منظر اقتصادی بلکه از منظر مسائل سیاسی- امنیتی هم باشد.

* انگلستان در عین حال که شریک ایالات متحده آمریکا در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود به همان اندازه که این نزدیکی را با ایالات متحده آمریکا دارد رقیب اصلی ایالات متحده هم در این منطقه است. چین و روسیه را در منطقه ملاحظه می‌کنند. معتقدم در منطقه، انگلیسی‌ها در کنار روس‌ها رقیب مقتدری برای ایالات متحده آمریکا هستند و این مسئله را به خوبی آمریکایی‌ها می‌دانند و تلاش می‌کنند در منطقه با در نظر داشتن مناطق نفوذ اصلی انگلیس در منطقه یعنی اردن و کویت زمینه‌های تقابل جدی را در منطقه برنینگیزند.

آفتاب یزد 19 تیر

«ایران» در تیتر یک امروز خود از «پیشروی موج قرمز کرونا» گفته و در باکسی قرمز و قابل توجه به این مهم پرداخته است. روزنامه دولتی ایران می‌نویسد: « دو خبر خوب یکی واردات یک میلیون دوز واکسن خارجی و دوم؛ ارسال محموله‌ای از واکسن کووبرکت به مناطق محروم استان‌های جنوبی و جنوب شرقی و ورود رسمی آن به چرخه تزریق عمومی بار دیگر افزایش شتاب در روند واکسیناسیون در کشور را آخر هفته گذشته در صدر اخبار روزانه نشاند. با ورود تازه‌ترین محموله واکسن حاوی یک میلیون و 56 هزار دوز مجموع واکسن‌های وارداتی به بیش از هشت میلیون و 900 هزار و 800 دوز رسید. بررسی روند واردات واکسن نشان می‌دهد، از نیمه بهمن پارسال تاکنون 19 مرحله واکسن وارد ایران شده که ۹ مرحله حاوی ۹۲۰ هزار دوز از روسیه و 10 مرحله دیگر از سایر کشورها شامل کوواکس (آسترازنکا تولید کره جنوبی) و دو کشور  هند و چین بوده که البته سهم چین در ارسال واکسن به ایران از سایر کشورها بسیار بیشتر بوده است. با این حال کماکان آتش موج پنجم کرونا بی‌محابا در حال گسترش است به‌طوری که در کمتر از 42 ساعت تعداد شهرهای قرمز کرونایی از عدد 123 به 143 شهر افزایش یافته است. در تهران نیز همچنان آمار بستری بیماران کرونایی قریب به هزار و 500 بیمار در روز گزارش می‌شود و به گفته علیرضا زالی بیش از 5600 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند. وخامت اوضاع کشور از نظر شیوع ویروس دلتا و خیز پنجم بیماری و افزایش آمار مبتلایان و تسری وضعیت قرمز در برخی دیگر استان‌ها در گزارش کمیته بهداشت و درمان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مورد توجه قرار گرفت و اعضای کمیته‌های تخصصی نسبت به افزایش تعداد مبتلایان بویژه افراد با سنین کم و نوجوانان و درگیر شدن تعداد بیشتری از شهرها و استان‌های کشور طی روزهای آینده هشدار دادند و ضمن نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 70 درصد به صراحت تأکید کردند در صورت عدم مقابله جدی و رعایت نشدن نکات بهداشتی خیز بیماری در موج پنجم صعودی‌تر از موج‌های قبلی خواهد بود. همچنین اجرای عملیات واکسیناسیون و سرعت‌گیری آن در روزهای اخیر با توجه به واردات بیشتر واکسن خارجی و همچنین ورود تدریجی واکسن‌های تولید داخلی به چرخه مصرف موضوع مطرح شده از سوی کمیته بهداشت و درمان در جلسه ستاد ملی کرونا نیز بود. در این جلسه از تلاش‌ها برای تأمین واکسن خارجی و واکسیناسیون گروه‌های هدف طبق سند ملی تا مرداد ماه خبرداده شد.»

ایران 19 تیر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با فائزه هاشمی که عکس یک شده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه که با تیتر « رئیسی با اعتدال مدیریت کند و با «نه گفتن» به تندروها» منتشر شده به شرح زیر است: 

* صندوق رأی به خودی خود که ارزشی ندارد و چند تکه چوب یا پلاستیک است و اگر رأی بیرون آمده از این صندوق‌ها موثر و تعیین کننده شود، نمادی از جمهوریت است. در غیر اینصورت ابزاری برای خراب‌تر شدن مسئولان و وضعیت کشور خواهد بود. اگر تغییراتی حتی کوچک در این دو سال رخ دهد، می‌شود به رأی دادن فکر کرد.

* ۱۴ درصدی که رأی باطله دادند، شاید طرفدار آقایان لاریجانی یا جلیلی و یا کسانی بودند که به هر دلیل فکر می‌کردند که اجبار به رأی دادن دارند مثل سربازان و یا کارمندان دولتی و... .

* شکست خورده این انتخابات اصلاح‌طلبان بودند. اصلاح‌طلبان در 4 سال اخیر تغییر هویت داده و پایگاه مردمی خود را از دست دادند. در طول این 4 سال نیز با انداختن توپ در زمین شورای نگهبان و اصولگرایان حاضر به پذیرش خطاهای خود نشدند. حالا هم اکثر آنها همین حرف‌ها را تکرار می‌کنند. هنوز نیز اکثریت آنها فرافکنی می‌کنند.

* امروز حاکمیت یکدست است، بنابراین دیگر نمی‌توانند مشکلات را به نام آقای روحانی و یا اصلاح‌طلبان بنویسند بنابراین باید پاسخگو باشند. حالا دیگر پای اصلاح‌طلبان از کرسی‌های قدرت قطع شده و هرکار درستی که انجام دهند، محبوبیت و اعتبار آن به نام خودشان ثبت می‌شود، پس باید از این فرصت استفاده کنند. به قول بابا آقای رئیسی روی معتدل خود را بکار بگیرند و امورات را غیرشعاری و با تدبیر پیش ببرند.

* اصلاحات در احزاب و ارکان خود به یک خانه تکانی جدی احتیاج دارد. احزاب اصلاح‌طلب نتوانستند پیام مردم را دریافت و تحلیل درستی ارائه بدهند. آنها برای حفظ و بقای خود دچار فرافکنی شدند، به نظرسنجی‌ها و آمارهای‌سازی‌های غیر واقعی روی آوردند و از مردم و پایگاه اجتماعی خود فاصله گرفتند. هدف، اصلاحات نبود بلکه بقا بود.

آرمان ملی 19 تیر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها