خبر به روایت فردا؛

خاموشی و خشم / سیاه‌نمایی یا فرافکنی؟/ بود و نبود اردکانیان و نمکی

کد خبر: 1078384

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خاموشی و خشم / سیاه‌نمایی یا فرافکنی؟/ بود و نبود اردکانیان و نمکی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» عکسی از روحانی در تاریکی را انتخاب کرده و با تیتر «کلید خاموشی» که کنایه‌ای است به تبلغات انتخاباتی حسن روحانی در سال‌های 92 و 96 و البته خاموشی‌های اخیر، نوشته است: «قطع ناگهانی و چندباره برق، عدم رعایت جدول خاموشی‌ها و کوتاهی در توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور متناسب با افزایش مصرف، جلوه جدیدی از سو‌ءمدیریت دولت روحانی است».

در این گزارش آمده است: «خاموشی‌‌‌های مکرر و کم‌سابقه‌‌‌ روزهای اخیر در سراسر کشور، در کنار بی‌عملی دولت روحانی در موضوعاتی مثل تامین واکسن و افزایش چند صد درصدی قیمت کالاهای اساسی مردم، نارضایتی‌‌‌های گسترده‌‌‌ای را در آستانه‌‌‌ آغاز به کار دولت جدید به وجود آورده است که لاجرم عملکرد ماه‌‌‌های آغازین دولتمردان بعدی را تحت‌‌‌الشعاع قرار خواهد داد.  طی هفته اخیر موج جدیدی از قطعی برق در استان‌‌‌های مختلف آغاز شده است. مسؤولان مربوط علت این خاموشی‌‌‌ها را افزایش مصرف به دلیل افزایش زودهنگام دمای هوا و کاهش تولید برق توسط نیروگاه‌های برقابی به تبع کاهش بارش‌‌‌ها عنوان کرده‌‌‌اند. بسیاری از کارشناسان کوتاهی‌‌‌ دولت‌‌‌های یازدهم و دوازدهم در بخش افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌‌های تولید برق را علت اصلی تشدید این بحران دانسته‌‌‌اند، به‌‌‌ طوری که بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه 5000 مگاوات ظرفیت جدید به شبکه برق اضافه می‌شد و عدد نهایی ظرفیت به 100 هزار مگاوات می‌رسید اما در عمل این اتفاق نیفتاد و امروز ظرفیت کلی چیزی حدود ۶۰ هزار مگاوات تخمین‌ زده می‌شود. با این‌‌‌حال رئیس‌جمهور از عملکرد دولتش در این زمینه دفاع می‌‌‌کند و افزایش 20 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق ظرف 8 سال را -که صراحتا برخلاف برنامه ششم توسعه است- افتخاری برای دولتش می‌‌‌داند. روحانی ۲۳ شهریورماه ۹۹ گفته بود: «علت اینکه مردم به ما اعتماد دارند این است که می‌بینند در شرایط تحریم در تابستان برق‌شان قطع نمی‌شود»!»

وطن امروز 15 تیر

«اعتماد» برای پوشش آخرین اخبار گردش « دلتا » و ظهور موج پنجم کرونا در سراسر کشور تصویری از مردم عزادار و سیاه پوش را در حی تشییع پیکر عزیزی انتخاب و تیتر زده است: «کدام سیاه‌نمایی ،‌آقای وزیر». مخاطبش سعید نمکی وزیر بهداشت است که گفته بود «این بلواها و سیاه‌نمایی‌ها و فتنه‌انگیزی‌ها را اگر کنار بگذاریم، یک روز گرد و خاک‌ها می‌خوابد و فضای واقعیت نشان خواهد داد که چه بود و گروهی چه کردند...». در این گزارش آمده است: «حالا که روسای بیمارستان‌ها، بی‌غرض و صادقانه می‌گویند که قطعی برق و خاموشی نداشته‌اند، می‌شود به این گزینه فکر کرد که از این پس برای کارهای ضروری، برای دورکاری و گذران اموری که نیازمند برق و روشنایی است، برویم در محوطه بیمارستان‌ها و نزدیک به پریز برق‌شان چادر بزنیم. این مزاح و شوخی نیست. وقتی مسوولان یک کشور، جز گردن کج کردن در مقابل اشتباهات قابل پیشگیری یا سوءمدیریت ناشی از غرور و لجبازی و سیاست‌زدگی، چاره دیگری بلد نیستند یا اگر بلدند، با مردم در میان نمی‌گذارند مبادا متهم به انتقاد از دولت شده یا مثلا مثل وزیر بهداشت نازک‌دل، از  «سیاه نمایی» در این ایام خوش و پررونق برنجند، چاره دیگری برای مردم نمی‌ماند جز اینکه خودشان دست به کار شوند و جای خالی مدیران مدعی را پر کنند. اما خوب بود مسوولانی مثل وزیر بهداشت که دایم زبان به شعر باز می‌کنند و خود را سرباز خط مقدم می‌بینند، به واقعیت درد مردم هم فکر می‌کردند؛ به اینکه به دلیل سوءمدیریت‌ها حالا «دلتا» به پایتخت هم رسیده، به اینکه یک ماه بعد از قول وزیر بهداشت درباره توزیع میلیونی واکسن از «این هفته» هنوز هزاران سالمند، کنج خانه‌ها نگران این هستند که تکلیف دومین دوز واکسن‌شان چه می‌شود و فرزند و نوه‌های‌شان منتظرند ببینند وعده یک ماه قبل وزیر بهداشت شاعر درباره توزیع میلیونی واکسن، کدام «شنبه» محقق می‌شود.»

اعتماد 15 تیر

«کیهان» تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه را عکس یک کرده و در تیتر یک امروز خود نیز گزارشی خبری- تحلیلی دارد حول محور بی‌برقی. این روزنامه اصولگرا با تیتر «انتظار به حق مردم از دولت پایبندی به جدول خاموشی» می‌نویسد: «طی روزهای اخیر و همزمان با افزایش شدید دما مردم شاهد قطع مکرر و خارج از برنامه برق هستند که این مسئله موجب نارضایتی خانواده‌ها، تولیدکنندگان و نمایندگان مجلس شده است لذا حداقل خواسته مردم از دولت روحانی در روزهای پایانی عمرش این است که لااقل به جداول خاموشی که خودش اعلام می‌کند پایبند باشد‌.»

این روزنامه در گزارش دیگری نیز با عنوان «وقتی عاملان مشکلات اقتصادی امروز اشک تمساح می‌ریزند!» به نقد اصلاح‌طلبان به عنوان حامیان دولت مستقر پرداخته و نوشته است: «اصلاح‌طلبان که بانیان وضع امروز کشور هستند به ‌جای عذرخواهی و پاسخگویی به افکار عمومی، برای گرانی و مشکلات آب و برق و محیط‌زیست و افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها و...‌اشک تمساح می‌ریزند! ... مدعیان اصلاحات گمان می‌کنند که فاصله‌گذاری با دولت روحانی و ابراز همدردی ظاهری با افکار عمومی می‌تواند نسخه نجات بخشی برای فرار از پاسخگویی و تقویت حیات سیاسی خود در سپهر سیاسی کشور باشد این در حالی است که موضوعات و معضلاتی مانند شکل‌گیری حجم وسیعی از رانت و فساد در دولت روحانی (از پرونده‌های برادران رئیس‌جمهور و معاون اول تا فرزندان و دامادهای برخی وزرا) یا پرونده‌های مفاسد اقتصادی در صندوق‌های بیمه، صنایع خودروسازی، بازارهای ارز و سکه و موضوعاتی مانند حقوق‌های نجومی، خسارت‌های چند هزارمیلیاردی ارز 4200 تومانی و... هرگز از حافظه تاریخی مردم ایران محو نمی‌شود.»

کیهان 15 تیر

«شرق» با تیتر «‌رزومه‌به‌دستان در صف» به کابینه احتمالی رئیسی پرداخته و در گزارشی که تیتر یک نیز شده، نوشته است: «شرایطی که در سامانه «یاران رئیسی» برای معرفی گزینه‌های مورد نظر مردم در نظر گرفته شده «کارآمدی»، «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی‌بودن» است؛ اما به جز معرفی مدیران و چهر‌های شناخته‌شده گزینه دیگری هم پیش‌روی کاربران است که بر آن اساس می‌توانند خود را هم برای سمت اجرائی معرفی کنند. آن‌طورکه در سامانه یاران رئیسی نوشته شده: «کاربران چنانچه خود را شایسته حضور در سمت‌های اجرائی و مدیریتی می‌دانند، می‌توانند به صورت مستقیم، در بخش تکمیل اطلاعات و رزومه فردی نسبت به تکمیل فرم‌ها و اطلاعات مربوطه اقدام کنند».گفته می‌شود که پیشینه این ماجرا به سامانه ایده‌ها بازمی‌گردد که در آذر ماه سال ۹۸ تأسیس شد تا مردم بتوانند از طریق آن نظرات خود را در زمینه‌های مختلف به گوش رئیس قوه قضائیه برسانند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب ‌نامه ‌مطهری به رئیس جدید قوه‌قضائیه را متشکل از 7 درخواست و توصیه است، را  عکس دو کرده است . در عکس یک امروز خود اما طرح از گاندی دارد. بهانه‌اش نیز اظهارات احمدی‎بیغش، نماینده مجلس است که از مردم خواسته بود مثل گاندی زندگی کنند تا تحریم قابل تحمل شود. 

شرق 15 تیر

«جوان» درحالی که اختلاف‌نظرها درباره درستی یا نادرستی مواضع ایران در وضعیت فعلی افغانستان و طالبان وجود دارد و بسیاری جریان اصولگرا را متهم به حمایت از گروه تروریستی طالبان می‌کنند، عکس یک خود را به طالبان داده و با تیتر «طالبان‌: اصلاح شده‌ایم» نوشته است: «طالبان در کشاکش کمپین نظامی برای تصرف مناطق و شهر‌های افغانستان، یک بار دیگر تأکید کرد که تمامی نظامیان خارجی باید از افغانستان خارج شوند، ولی قول داد که چنین سناریویی را با تصرف نظامی کابل جبران نخواهد کرد. دو سخنگوی طالبان در گفتگو‌هایی جداگانه چنین ابراز می‌کنند که این گروه اصلاح شده، رهبرانش «پخته‌تر» عمل می‌کنند، دنبال تصرف نظامی کابل، پایتخت افغانستان نیستند و دیگر به دیپلمات‌ها و اتباع غیرنظامی خارجی آسیب نخواهند رساند. بنابر توافق میان طالبان و امریکا، در ازای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، طالبان متعهد شده به القاعده و دیگر گروه‌های افراطی اجازه ندهد در مناطق تحت اختیارش فعالیت کنند. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان دیروز با تأکید بر این موضع طالبان گفت که این گروه سودای دامن زدن به خشونت ندارد و به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که طالبان هیچ نقشی در بروز خشونت‌ها نداشته است و بخش‌هایی که به تصرف این گروه درآمده‌اند، با میانجیگری ریش‌سفید‌ها و خودداری نظامیان افغان از جنگیدن سقوط کرده‌اند. شاهین در بخش دیگری از این گفتگو به چشم‌اندازی کوتاه درباره اهداف طالبان در افغانستان پرداخت و گفت: «این گروه بنابر تصمیم‌های رهبری خود عمل خواهند کرد و تصرف نظامی کابل سیاست این گروه نیست، اما هیچ سرباز خارجی از جمله پیمانکاران نظامی نباید در افغانستان باقی بمانند.» 

این روزنامه اصولگرا اظهارات دیروز قالیباف در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید قوه قضاییه را مورد توجه قرار داده و با تیتر «قالیباف: دیگر بهانه نداریم باید جوابگوی مردم، رهبری وخدا باشیم» نوشته است: «مراسم تکریم و معارفه رئیس قوه قضائیه روز گذشته یک پیام ویژه و البته امیدوار‌کننده داشت؛ پیامی به نفع مردم و برای مردم. رئیس‌جمهور منتخب همکاری قوا برای پیشبرد امور را ضرورتی جدی عنوان کرد و رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است، تأکید کرد: این دوره فرصتی بسیار کم‌نظیر برای حل مشکلات و خدمت به مردم است. رئیس جدید قوه قضائیه هم ابراز اطمینان کرد که با همکاری قوای سه گانه می‌توانیم مسائل متعددی را حل کنیم تا مشکلات مردم را کمتر کنیم. از فردای انتخابات ۲۸ خرداد و پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات تحلیل‌های مختلفی درباره آینده سیاسی کشور ارائه شده است، برخی همسویی قوای کشور را تعبیر به حاکمیت یکدست کردند که می‌تواند آسیب‌هایی را در حکمرانی داشته باشد، برخی نیز برخلاف این نگاه معتقدند همسویی قوای کشور با حفظ استقلال آنها، نه تنها تهدید نیست بلکه می‌تواند فرصتی تاریخی برای کشور ایجاد کند تا با همکاری و همدلی، موانع و مشکلات برداشته شود؛ نکته‌ای که در سخنان روز گذشته قوای سه گانه هم بود و آن‌ها با استقبال از این همسویی تأکید کردند باید از این دوره فرصتی کم نظیر برای حل مشکلات مردم رقم بزنند.»

جوان 15 تیر

«آفتاب یزد» به جای سیاست صفحه یک امروز خود را به معضلات و مشکلاتی که این روزها زندگی مردم را سخت کرده یعنی کرونا و بی‌برقی اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب عکسی از دو وزیر بهداشت و نیرو یعنی نمکی و اردکانیان انتخاب کرده و با تیتر «بود و نبود این دو نفر چه فرقی دارد؟» نوشته است: « سوگمندانه اینجا، بر داغ‌ها روز به روز افزوده می‌شود؛فی المثل در شرایطی که اوضاع از هر جهت به سامان نیست به خوبی حس می‌شود که بود و نبود برخی مسئولان تفاوتی ندارد.به نوعی این افراد موجودات اضافه‌ای در وزارتخانه‌های خود هستند!

مثلا اگر آقای اردکانیان وزیر محترم نیرو از فردا به وزارتخانه نیایند و خدمت همسر و فرزند خود در کانادا باشند چه تغییری در شرایط مردم ایجاد می‌شود؟در مورد آقای نمکی نیز همین است.وزیر بهداشت الان استعفا دهد، برود وکلاس‌های فن بیان و سخنرانی پرشور راه بیندازد چه تفاوتی در بروز سریالی پیک‌های کرونا می‌کند؟ حضور مدیر و مسئول زمانی محسوس و روشن است که تغییری مثبت در روند ایجاد شود.تمام وزارتخانه‌ها یکسری اقدامات روتین انجام می‌دهند که به خوبی کارمندان جزء نیز از آن خبر دارند و به نحو احسن انجام می‌دهند.این در شرایط بحران و خاص است که ارزش مدیران عالیرتبه،هنرمند و استراتژیک تعیین می‌شود.وگرنه وقتی خشکسالی نباشد،ورشکستگی نباشد،کرونا نباشد و... هر بنی بشری بلد است پشت آن میز بنشیند و حقوق چند ده میلیونی بگیرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی دارد در مورد ادعای جان سپردن بیماران کرونایی هنگام قطع شدن برق و می‌نویسد: «دکتر هاشمیان در مورد اینکه آیا جدول دقیق قطعی برق به بیمارستان‌ها اعلام شده است یا خیر تا با توجه به این جدول با چنین غافلگیری قطعی برقی کادردرمان مواجه نشوند، گفت: این موارد را روسای بیمارستان‌ها می‌دانند.دکتر هاشمیان در ادامه تاکید داشت: مسئله‌ای که در مورد قطعی برق و مواجه شدن این شرایط برای دستگاه ونتیلاتور که وزارت بهداشت در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده است این است که وزارت بهداشت بدون هماهنگی و بررسی انجمن و دستگاه ونتیلاتور را خریداری کرده است که این دستگاه‌ها با قطعی برق دچار اختلال شدید در عملکرد می‌شوند. دستگاه ونتیلاتور تلویزیون نیست که با متصل شدن به برق اضطراری عملکردش بدون اختلال ادامه داشته باشد. کوالیتی دستگاه ونتیلاتور کاملا دچار افت می‌شود.برق اضطراری کیفیت عملکرد را کاهش می‌دهد و فشار اکسیژن کم می‌شود و بیمار ازدست می‌رود.دکترهاشمیان با گفتن از اینکه افت اکسیژن بیمار کووید بسیار خطرناک است افزود: افت اکسیژن برای بیماران کووید که زیر اکسیژن هستند بسیار حیاتی است و جانشان را به خطر می‌اندازد.دکترهاشمیان در مورد اینکه چند درصد بیماران مبتلا به کرونا در ایران در حد فاصل قطع برق و اتصال دوباره به برق اضطراری دچار افت اکسیژن حیاتی شده و جان خود را از دست داده‌اند چنین توضیح داد: نمیدانیم. وزارت بهداشت به صورت دقیق علت مرگ بیماران کووید را اعلام نکرده است. این جز اسرار طبقه‌بندی شده وزارت بهداشت است که تحت هیچ شرایطی اعلام نمی‌شود.تیم جدید وزارت بهداشت شاید بتواند جزئیات فوت را یافته و اعلام کند و آمار دقیق مرگ و میر کرونایی مشخص شود.»

آفتاب یزد 15 تیر

«ایران» جلسه دیروز برای معارفه محسنی‌اژه‌ای به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه را عکس یک و برای تیتر آن بخش از اظهاراتش که وعده افزایش آزادی‌های مشروع را داد، انتخاب کرده است. این روزنامه دولتی در تیتر یک خود نیز به موضوع واکسیناسیون که دغدغه این روزهای اغلب مردم است، پرداخته و به در اولویت بودن آن برای کشور اشاره کرده است. 

این روزنامه اما در یکی از تیترهای کناری خود به بحران بی‌برقی که این روزها زندگی مردم را سخت کرده است، پرداخته و نوشته است: «#قطعی_برق، هشتگی است که این روزها در فضای مجازی ترند شده و به وضوح وسعت خاموشی‌ها را در شهرهای مختلف کشور نشان می‌دهد. در روزهای اخیر، کمبود ظرفیت قابل تولید نیروگاهی و جهش نیاز مصرف برق در سطحی بود که دیگر خاموشی‌ها فقط به ساعات پیک (اوج مصرف) محدود نبود؛ و مسأله دیگر اینکه ساعات خاموشی نیز چندان با ساعات اعلامی در جدول خاموشی‌ها هماهنگ نبود. اما فاجعه در زمانی رقم خورد که عمق خاموشی‌ها به خط قرمزهای صنعت برق نیز سرایت کرد. به‌طوری که قطع پی‌در‌پی برق بویژه در پایتخت بحران خاموشی را با بحران همه‌گیری کرونا گره زد. فیلمی که دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در صفحه خود منتشر کرد نشان می‌داد که بر خلاف تأکید مسئولان صنعت برق، در اوج بحران کرونا، خاموشی هم به دردسرهای بیمارستان‌ها اضافه شده و قطع اکسیژن و ونتیلاتورها اختلال در روند درمان ایجاد کرده است. اما چرا بحران برق به این اندازه گسترده شد؟ حالا باید چه کاری انجام داد تا حداقل برای بیماران کرونایی که نیاز به دستگاه اکسیژن دارند و واحدهای تولیدی فاجعه رقم نخورد؟»

ایران 15 تیر

«آرمان ملی» سعید نمکی وزیر بهداشت را عکس یک کرده و با تیتر «آقای نمکی! شما مسبب فاجعه در سیستان و بلوچستان هستید» نوشته است: «: ‌سیستان و بلوچستان در شرایط فاجعه قرار دارد و هر روز آمار مرگ و ‌میر و مبتلایان در این استان رکورد شکنی می‌کند. بسیاری آنچه که شیوع کرونا بر سر مردم پنهاورترین استان کشور آورده، را «فاجعه انسانی» می‌‌دانند، البته به غیر از وزیر بهداشت که معتقد است این اخبار «بلوای سیاسی» و «سیاه نمایی» است و نسبت به انتقادهای گسترده از وضعیت رسیدگی به بیماران کرونا در استان سیستان و بلوچستان، آنها ار «فتنه‌انگیز‌» خوانده و گفته است: «اکنون حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم و آنلاین می‌بینیم و رصد می‌کنیم. بلواها و سیاه‌نمایی‌ها و فتنه‌انگیزی‌ها را اگر کنار بگذاریم، یک روز گرد و خاک‌ها می‌خوابد و باران و لطافت، فضای واقعیت را نشان خواهد داد که چه بود و گروهی چه کردند.» همزمان، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفته: «خوشبختانه در مورد اکسیژن‌ساز و تخت بیمارستانی در استان سیستان و بلوچستان مشکل خاصی وجود ندارد.» ... طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، از یکشنبه تا دوشنبه (14 تیر) ۱۵۷ بیمار در کشور جان خود را از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی ۱۶هزار و ۲۵ بیمار جدید نیز شناسایی شدند. تاکنون ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۱۵۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و یک هزار و ۱۶۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۰ دُز رسید. در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در این میان، لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تست‌های مثبت کرونا در این استان به حدود ۶۰ درصد رسیده و موارد بستری مبتلا به کووید ۱۹ در سیستان و بلوچستان برای اولین بار پس از یک سال اخیر به میزان متوسط کشوری رسیده است.»

آرمان ملی 15 تیر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها