منصور حقیقت‌پور در یاددشتی اختصاصی برای «فردا» نوشت:

دولت رئیسی و ضرورت توسعه روابط منطقه‌ای

کد خبر: 1079347

متأسفانه در دولت آقای روحانی غفلت بزرگی از ظرفیت‌های کشورهای منطقه شد و حالا می‌شود با کشورهای منطقه ارتباط دو یا چندجانبه گرفت.

دولت رئیسی و ضرورت توسعه روابط منطقه‌ای

گروه سیاست سایت فردا: منصور حقیقت‌پور، تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی اختصاصی برای سایت «فردا» نوشت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید راهبردش در آینده تعیین شود، نوع مواجهه بین‌المللی ایران است. شاید تصور شود که با تغییر دولت بسیاری از موضوعات کلان سیاست خارجی تغییر می‌کند اما باید بدانیم که این‌طور نیست و اگر هم بنا به تغییری باشد، باید تصمیم‌گیری در شورای عالی امنیت ملی رخ دهد و در نهایت به تأیید مقام معظم رهبری برسد و وزارت خارجه تنها مسئول اجرای آن تصمیمات خواهد بود. اما بخشی از مسئول سیاست خارجی کشور حتما با وزارت خارجه دولت آینده است؛ از جمله آنکه ضرورت دارد که در آینده دستگاه دیپلماسی تحرک بالایی از خود نشان دهد. واقعیت این است که در دولت یازدهم و دوازدهم تحرک لازم مشاهده نشد و ایران جز در مقطع برجام آن هم با چندکشور محدود، مذاکراتی ویژه با دیگر کشورها نداشت. حالا ما می‌توانیم با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا تا زمانی که تغییر کلانی در رویکردهایش به وجود نیاورد، می‌توانیم مذاکره کنیم و حتی با کشورهای اروپایی که در دوره برجام به تعهداتشان عمل نکردند و به نوعی در بازی آمریکا حرکت کردند، به شرط تأمین منافع ملی‌مان می‌توانیم مذاکره کنیم. البته باید اروپایی‌ها را هم متوجه کنیم که مذاکره در شرایطی می‌تواند انجام شود، که آنها دست از همکاری با گروه‌های برانداز مانند منافقین و دشمنان ایران بکشند. در این شرایط هیچ ایرادی ندارد که مذاکره انجام شود.

نکته دیگری که دستگاه دیپلماسی دولت آقای رئیسی می‌تواند بر آن اهتمام ویژه بگذارد، توسعه ارتباط منطقه‌ای است. متأسفانه در دولت آقای روحانی غفلت بزرگی از ظرفیت‌های کشورهای منطقه شد و حالا می‌شود با کشورهای منطقه ارتباط دو یا چندجانبه گرفت؛ خاصه در مقطع کنونی ایران باید با کشورهای منطقه قفقاز ارتباط بگیرد زیرا اگر در تحرکات این منطقه ایران نقش‌آفرین نباشد، به ضرر ما خواهد شد یا همکاری با کشورهایی مانند هند و روسیه بسیار مهم است؛ حتی اگر ترکیه رفتاری معقول داشته باشد، هیچ ایرادی ندارد با این کشور هم وارد مذاکره شد.

در نهایت ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آقای رئیسی باید حواسش جمع باشد که برخی نیروهای تندرو به دیپماسی پویا و سازنده حمله می‌کنند زیرا تصور آنها از دیپلماسی، تساهل و تسامح است. آقای رئیسی به نیکی می‌داند که تندروی در عرصه بین‌المللی جواب نمی‌دهد و اگر قرار است کشور به سمت توسعه و پیشرفت برود باید به انتقادهای احتمالی برخی نیروها توجه نکند و از سر عزتمندی و با قدرت با جامعه بین‌المللی ارتباطی منطقی برقرار کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها