منصوری: آقای رئیسی شخصی بسیار قاطع است

کد خبر: 1079365

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: وزیر امور خارجه دولت سیزدهم باید حدود ۵۰ درصد از تمرکز کار خودش را روی کشورهای منطقه و همسایه بگذارد.

منصوری:  آقای رئیسی شخصی بسیار قاطع است

 سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: وزیر امور خارجه دولت سیزدهم باید حدود ۵۰ درصد از تمرکز کار خودش را روی کشورهای منطقه و همسایه بگذارد.

جواد منصوری در همین خصوص گفت: هر کسی که وزیر امور خارجه دولت آقای رئیسی بشود، قطعا می‌بایست توانایی متفاوتی نسبت به وزرای قبلی داشته باشد، زیرا آقای رئیسی شخصی بسیار قاطع و در عین حال دقیقا و عمیقا پایبند به ارزش‌های انقلاب و معتقد به هماهنگی کامل با مقام معظم رهبری است.

وی افزود: وزیر خارجه دولت پیش رو باید دقیقا در راستای سیاست‌های انقلاب اسلامی و شرایط جدید کشور، منطقه و نظام بین‌الملل عمل کند.

* سیاست خارجی در خدمت اهداف داخلی باشد

این دیپلمات پیشین با بیان این‌که وزیر خارجه دولت آینده باید بر تقویت داخل از طریق دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تمرکز کند، اظهار داشت: باید سیاست خارجی در خدمت اهداف داخلی باشد و بنابراین در تمام تصمیمات و بخش‌های مختلف وزارت خارجه این اصل حاکم باشد که چگونه می‌توانیم از روابط خارجی برای تقویت ایران، خوداتکایی و استقلال کشور بهره ببریم.

وی با بیان این‌که روابط خارجی نباید صرفا در حد تشریفات و یا شعار و خوشامدگویی‌ها باشد، اظهار داشت: متاسفانه در دولت‌های گذشته به تقویت بخش اقتصادی وزارت خارجه اعتنایی نشد و بنابراین برای تقویت بخش اقتصادی وزارت خارجه می‌بایست تعدادی افرادی که مسلط به مسائل اقتصاد داخلی هستند در این وزارتخانه به کار گرفته شوند.

سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: این یکی از مشکلات وزارت امور خارجه است که اساسا دیپلمات‌های ما راجع به شرایط اقتصاد داخلی، نیازها و راه رفع مشکلات اطلاعی ندارند.

منصوری وجود رایزنان اقتصادی متخصص مسائل اقتصادی ایران در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور را از جمله ضرورت‌ها برشمرد و افزود: وزارت خارجه باید از دولت بخواهد که رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌ها مستقر شوند تا بتوانند آگاهانه و عالمانه مسائل اقتصادی را پیگیری کنند.

* وزیر امور خارجه باید حدود ۵۰ درصد از تمرکز کار خودش را روی کشورهای منطقه و همسایه بگذارد

سفیر پیشین ایران در پکن همچنین با بیان این‌که وزیر امور خارجه باید حدود ۵۰ درصد از تمرکز کار خودش را روی کشورهای منطقه و همسایه بگذارد، اظهار داشت: این بسیار موضوع مهمی از جهات مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و اولویت بی چون و چرای ما باید تقویت و تحکیم روابط با کشورهای منطقه و همسایه باشد.

وی همچنین گفت که وزیر امور خارجه باید ترجیحا از داخل وزارت امور خارجه، انتخاب شود و افزود: هر دستگاهی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و وزارت امور خارجه در مقایسه با سایر دستگاه‌ها از پیچیدگی‌ها بیشتری برخوردار است، ولذا تعیین وزیر خارجه ازکسانی که یک تا دو تا سه دهه در وزارت خارجه بودند، بهتر از کسی است که بخواهد از صفر شروع کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها