روایت سفیر ایران در روسیه درباره نامه رهبر انقلاب به پوتین

کد خبر: 1080186

روابط و مناسبات ایران و روسیه با حضور سفیر کشورمان در مسکو در گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۲ تیرماه بررسی شد.

روایت سفیر ایران در روسیه درباره نامه رهبر انقلاب به پوتین

 کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو شامگاه ۲۲ تیرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی روابط و مناسبات ایران و روسیه پرداخت.

جلالی سفیر ایران در مسکو با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۱ قراردادی با روس‌ها امضا کردیم و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید گفت: این قرارداد ۲۰ ساله بود و قرار بر این بود تا اگر یکی از دو کشور نسبت به قرارداد و تمدید آن مطلبی داشت یک سال قبل از اتمام آن را مطرح کند، در غیر این صورت هر ۵ سال یکبار قرارداد تمدید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این قرارداد به شکل اتوماتیک هر ۵ سال تمدید می‌شود اظهار کرد: بحث بر سر این است تا بتوانیم این قرارداد را روزآمد کنیم.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به اینکه ما به دنبال یک تفاهمنامه و موافقتنامه هستیم که نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است گفت: بر اساس توافقی که انجام شده پیش نویس توافقنامه توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شد و ما در سفارت جمهوری اسلامی ایران چند ماه بر روی این موضوع وقت گذاشتیم و پیش نویسی را تهیه و به وزارت امور خارجه ارسال کردیم.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه در حال بررسی این موضوع است و در نهایت هم پس از اینکه به جمع‌بندی در داخل کشور رسیدیم و در کشور نهایی شد، قرار است به طرف روس ارائه داده شود تا آن‌ها بررسی‌های خودشان را انجام دهند و پس از مذاکرات در دولت و در مجلس به تصویب برسد.

جلالی با اشاره به اینکه بیست سال از موافقتنامه قبلی گذشته است ادامه داد: باید با توجه به شرایط جدید منطقه و شرایط بین المللی اقدامات لازم صورت بگیرد و با توجه به روند توسعه در جمهوری اسلامی ایران و در روسیه کار را به جلو پیش ببریم لذا باید از ایران نوین و روسیه نوین مورد معرفی قرار بگیرد.

سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: ما الان مشکل داریم و روسیه نوین را به خوبی نمی‌شناسیم و خیلی‌ها تصوراتشان از روسیه، روسیه تزاری است در حالی که در ۲۰ سال گذشته روسیه پیشرفت‌های زیادی کرده است و متقابلاً خیلی از روس‌ها ایران نوین را نمی‌شناسند لذا بنا بر این است تا در توافقنامه پیشرو ظرفیت‌های جدیدی که در دو کشور به وجود آمده در کنار هم قرار بگیرند و بتوانیم روابط خودمان را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم، این توافقنامه در عرصه سیاسی، نظامی، دفاعی و اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه روزآمد کردن توافق در جهت همکاری‌های اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف رو به گسترش است و عمده ضعف ما در دو بخش فرهنگی و اقتصادی است لذا به این موضوع اشاره شده تا در جهت توسعه اقتصادی بتوانیم گام بر داریم.

جلالی با اشاره به اینکه همکاری‌هایی در عرصه بین‌المللی باید داشته باشیم افزود: فصل جدیدی از روابط میان دو کشور می‌تواند برقرار شود.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به اینکه شناخت دو ملت از یکدیگر بسیار مهم است عنوان کرد: شناخت ما از یکدیگر سطح پایین دارد و متناسب با ظرفیت همسایگی دو کشور نیست، یک سری روس شناس در داخل ایران و یکسری ایران‌شناس در داخل روسیه داریم که انسان‌های فاضل و ارجمند هستند، اما برخی از آن‌ها به کسانی تبدیل شده‌اند که مرتب مسائل گذشته را به رخ یکدیگر می‌کشند.

وی خاطرنشان کرد: این که مرتب بخواهیم بر طبل گذشته بکوبیم خیلی ثمربخش نخواهد بود، در حوزه همسایگان ایران ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر به شکل زبان دوم روسی صحبت می‌کنند، ولی ما هنوز یک شبکه تلویزیونی را نداریم، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفته به زودی این اتفاق بسیار مبارک خواهد افتاد، ایران را باید به روس‌ها معرفی کنیم، روس‌ها ایران را نمی‌شناسند، روس‌ها هم باید خودشان را به ما معرفی کنند.

جلالی تصریح کرد: ما نیاز به توسعه زیرساخت‌ها داریم تا روابطمان گسترش پیدا کند، برای دستیابی به بازار روسیه سه مسیر هوایی، دریایی و زمینی نیاز داریم، اما باید بدانیم با روسیه همسایه زمینی نیستم لذا مرز خاکی نداریم برای استفاده از مرز خاکی باید از کشور‌های واسطی همچون ترکمنستان و قزاقستان باید استفاده کنیم.

سفیر ایران در مسکو ادامه داد: در مسیر دریایی مزیت ذاتی ایران و روسیه به این صورت است که همسایه دریایی هستیم در بخش دریایی در بنادر خوب کار کرده ایم، ولی بدانیم که ظرفیت کشتیرانی در داخل دریای خزر است که متوسط آن سه هزار تن تا ۵ هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: نیازمند این هستیم که ظرفیت کشتی‌ها افزایش پیدا کند و متناسب با آن باید پهلوگیری در بنادر افزایش پیدا کند.

جلالی افزود: همانگونه که ما با روس‌ها همکاری می‌کنیم روس‌ها هم در بسیاری از جهات نیاز دارند تا با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند لذا باید روسیه نوین را بشناسیم، ما در بسیاری از عرصه‌های تکنولوژی و بحث‌های مختلف می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم و این همکاری به نفع ماست.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به اینکه خیلی از لابلاتوار‌ها در اطراف کشور ما، روسیه و چین توسط آمریکایی‌ها و غربی‌ها تأسیس شده اند گفت: خیلی از بیماری‌ها از همین آزمایشگاه‌ها بیرون می‌آید، به طوری که حشرات را آلوده می‌کنند و با پهپاد آن را می‌فرستند تا محیط و یا منطقه‌ای را نابود کند لذا این مسائل نیازمند همکاری‌های مشترک است.

وی افزود: ما با روس‌ها در حوزه‌های دیگری همکاری داریم به هر حال در سال ۲۰۱۶ قرار شد تا ۵ میلیارد دلار وام دولتی در قالب پروژه به جمهوری اسلامی ایران داده شود که سود آن ۲ درصد است و اخیراً این پروژه آغاز شده است یعنی عملیات اجرایی نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی آغاز شده است و پروژه‌های دیگری داریم که در مراحل نهایی به سر می‌برند.

جلالی تصریح کرد: از ۵ بهمن ۹۹ اسپوتنیک وی را در داخل ایران رجیستر کردیم لذا خرید اولیه دو میلیون دز بود و خرید دوم که حدود ۶۰ میلیون دز است حدود سه، چهار ماه طول کشید تا بتوانیم به جمع‌بندی برسیم، روس‌ها بیشتر بر روی تولیدات مشترک حساب می‌کردند، ظرفیت تولیدی آن‌ها خیلی بالا نیست.

وی با اشاره به اینکه در داخل روسیه بیش از ۲۰ میلیون نفر واکسینه شده اند بیان کرد: قراردادی منعقد شده است و روس‌ها قرار شده تا مقدار را افزایش دهند تا ما بتوانیم مقادیر بیشتری از واکسن را وارد کنیم، آخرین صحبت ما با آن‌ها دو، سه روز پیش بود و این قرارداد اجرایی خواهد شد.

جلالی گفت: کار تولید مشترک در داخل ایران آغاز شده و ظرفیت افزایش پیدا خواهد کرد، در قالب قراردادی که با روس‌ها داریم آنچه در داخل ایران تولید می‌کنیم به مصرف داخل خواهد رسید.

سفیر ایران در مسکو ادامه داد: مذاکرات موافقتنامه همکاری‌های فضایی خوشبختانه بین ما و روس‌ها انجام شده و به مرحله نهایی رسیده است و از جانب ایران این موضوع تصویب شده و روس‌ها هم باید نظرات خودشان را اعلام کنند تا تبدیل به یک موافقت‌نامه همکاری‌های فضایی بین ایران و روسیه شود، ما در بخش‌های مختلف همچون بخش سایبری با هم موافقت‌نامه امضا کرده ایم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها