در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد

بیگدلی: نگاه رئیسی به برجام و مذاکرات متفاوت است

کد خبر: 1080268

علی بیگدلی گفت: به طور قطع به یقین می‌توان گفت که تا هفت، هشت ماه اول اتفاقی رخ نخواهد داد و مذاکرات به جای نمی‌رسد.

بیگدلی: نگاه رئیسی به برجام و مذاکرات متفاوت است

گروه سیاست سایت فردا – دولت روحانی رو به پایان است و وضعیت برجام نیز بلاتکلیف است. از روحانی گرفته تا ظریف اما معتقدند که مذاکرات جاری و برجام در دولت رئیسی به نتیجه خواهد رسد. این در حالی است که اغلب کارشناسان و تحلیلگران در این باره تردید داشته و یا کاملا مخالف هستند. مختصات برجام و مذاکرات در دولت سیزدهم هنوز مشخص نبوده و هرآنچه که گفته می‌شود در حد گمانه‌زنی است، در واقع تا معلوم نشود که این مذاکرات به چه کسی و چه نهادی سپرده می‌شود و یا رویکرد کلی نظام جمهوری اسلامی ایران چیست، نمی‌توان حدسی زد. با این حال برخی حامیان دولت برای القای این نکته که اگر آنها به نتیجه نرسیده‌اند به خاطر مخالفت‌های داخلی بوده است ، از احتمال حصول توافق در دولت رئیسی می‌گویند. برخی دیگر اما معتقدند که رئیسی با نگاه دیگری به برجام و مذاکرات نگریسته و باید منتظر تغییر رویکرد و شاید هم توقف آن باشیم. 

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی اما معتقد است که فعلا برای پیش‌بینی زود است و باید قدری بیشتر صبر کنیم. او در گفت‌وگویی با «فردا» به تفاوت نگاه دولت روحانی و رئیسی اشاره کرد و گفت: «دولت روحانی یک دولت اقتصاد محور بود و سیاست آن روی مسائل اقتصادی متمرکز بود. با مشکلات شدیدی در این حوزه مواجه بود و نگاه بیرون نگر نیز داشت یعنی دنبال صلح و تعامل با اروپا و آمریکا بود و در تبلیغات انتخاباتی هر دو دوره خود نیز به این پرداخت اما در نهایت چون اختیار کامل نداشت علی‌رغم همه تلاش‌های خود، نتوانست به نتیجه برسد».

وی به گزارش اخیر ظریف به مجل اشاره کرد و گفت: «این گزارش برجامی اخیر حامل پیام‌های مهم و زیادی بود و ظریف گفت که این مذاکرات احتمالا در دولت رئیسی به نیتجه برسد اما به طور قطع به یقین می‌توان گفت که تا هفت، هشت ماه اول اتفاقی رخ نخواهد داد و مذاکرات به جای نمی‌رسد».

بیگلدلی ادامه داد: «هدف رئیسی این است که با اتکا به منابع داخلی سر و سامانی به اقتصاد کشور بدهد. این تفکر اما امکان تحقق ندارد و اقتصاد فعلی ما به این سادگی احیا نمی‌شود. به خاطر عدم امنیت سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای حتی از سوی ایرانیان خارج از کشور وارد ایران نخواهد شد و در ماه‌های اول دولت سیزدهم نیز مشکلات فزاینده وجود دارد. تازه بعد از آن است که باید دید چه رویکردی در پیش گرفته می‌شود و با این روال ادامه می‌دهند یا خیر».

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به رویکرد اخیر آمریکایی‌ها گفت: « جهت‌گیری اخیر آمریکا نشان می‌دهد که در حال ناامید شدن از مذاکره با ایران بوده و درصدد هستند که راه‌های دیگری پیش بگیرند. به نظر می‌رسد که جبهه جدیدی در خاوریمیانه و خلیج فارس شکل می‌دهند. با توجه به پیام تبریک آقای اردوغان به بنت می‌توان گفت که این جبهه متشکل از ترکیه، عربستان، اسرائیل و مصر است و اگر تشکیل بشود برای ما خطرناک خواهد بود زیرا در یک انزوای سیاسی و اقتصادی در منطقه قرار می‌گیریم. به خصوص که آنها در تلاش هستند به نحوی بین اعراب و اسرائیل صلح برقرار کنند و مذاکراتی نیز بین غزه و مصر در جریان است».

وی با تاکید بر اینکه «اقتصاد مرده ما با امکانات داخلی احیا نمی‌شود» گفت: «بنا بر این شرایط ظرف هفت، هشت ماه آینده که دولت رئیسی تازه شروع به کار می‌کند باید منتظر ادامه مقاومت و ادامه مسیر فعلی باشیم. اما اگر واقعا به فکر خود باشیم باید نگاهمان را تغییر دهیم. مخصوصا که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است برای توافق با ایران عجله ندارند و این یعنی احتمال دارد تحریم‌های دیگری را اعمال کنند».

بیگدلی به اخبار رسیده درباره لغو برخی تحریم‌ها برای تبادل پول‌های بلوکه شدن ایران در کره و ژاپن اشاره کرده و گفت: «این هم روی خوشی است که نشان می‌دهند اما ما برای انتقال این پول‌ها نیاز به تصویب FAFT داریم که به نظر نمی‌رسد قصد تصویب آن وجود داشته باشد. لذا شرایط خیلی پیچیده و مشکل است و نمی‌توان به راحتی درباره آینده مذاکرات و نتیجه آن پیش‌بینی ارائه داد».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها