محمدحسن آصفری در یادداشتی اختصاصی برای «فردا» نوشت:

ادامه مذاکرات در دولت رئیسی به شرط لغو کامل تحریم‌ها

کد خبر: 1080051

هرچند مشخص است که برجام یک توافق‌نامه سراسر ایراد است اما به دلیل آنکه ایران خلاف تعهداتش رفتار نکرده باشد، دولت آینده به مفاد آن پایبند خواهد بود.

ادامه مذاکرات در دولت رئیسی به شرط لغو کامل تحریم‌ها

گروه سیاست سایت فردا: محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای سایت فردا نوشت: «یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دوره ریاست‌جمهوری آقای رئیسی باید به آن توجه ویژه شود، شیوه مواجهه ایران با مقوله مذاکره است. شاید تصور شود که دولت آینده تمایل دارد راه هر گونه مذاکرات در عرصه بین‌المللی بسته شود، اما واقعیت این است که اتفاقا هیچ وقت باب مذاکره برای ایران بسته نیست و جمهوری اسلامی ایران همیشه حرفی برای گفتن در جامعه جهانی دارد اما مسئله این است که چه مذاکره‌ای؟

دولت آینده ایران زمانی مذاکره می‌کند که طرف مقابل اهل مذاکره باشد. در طول چهار دهه انقلاب اسلامی، ایالات متحده آمریکا نشان داده است که اهل مذاکره نیست و همواره اقداماتی انجام داده که بر بی‌اعتمادی ملت ایران افزوده است. یک زمانی از مذاکره رو در رو و مبتنی بر برابری جایگاه طرفین سخن می‌گوییم که این حالت مناسبت است و هر دو طرف مواضع خود را مطرح می‌کنند اما زمانی یکی از طرفین می‌خواهد با زور مذاکره را در جهت اهداف خودش پیش ببرد. آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که همواره خواهان شیوه دوم هستند. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نباید زیر بار حرف زور برود و در دولت آینده هم می‌داند اگر قرار باشد آمریکایی‌ها به زور متوسل شوند، راهی باقی نمی‌ماند جز آنکه ما نیز با زبان خودشان سخن بگوییم.

اگر تا چندسال پیش برخی از ایرانیان تصور می‌کردند که می‌شود به آمریکا اعتماد کرد، بعد از خروج آمریکا از برجام، مشاهده عهدشکنی علنی این کشور و متعاقبش رفتارهای زشت، نفرت‌آلود و غیرانسانی آمریکا در وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بر همگان ثابت کرد که آمریکا غیرقابل اعتماد است.

در مقطع کنونی دولت آقای رئیسی در شرایطی مذاکرات با شش کشور غربی ادامه می‌دهد که تمام تحریم‌های بعد از خروج آمریکا از برجام لغو شود و می‌توان گفت که تنها راه اعتمادسازی نسبی لغو کامل تحریم‌هاست و اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند دیوار بی‌اعتمادی از بین برود، باید بدون هیچ پیش‌شرطی تحریم‌ها را لغو کنند.

سیاست خارجه ایران در دولت جدید از سر تکریم ملت ایران و عقلانیت خواهد بود و دولت بعدی می‌داند که دیگر نباید تسلیم سیاست چماق و هویج غربی‌ها با محوریت آمریکا شویم و آقای رئیسی و دستگاه دیپلماسی دولت او باید آمریکایی‌ها را متوجه کنند که دیگر نمی‌توانند ایران هم پشت میز مذاکره نگه دارند و هم تحریم‌ها را به قوت خود باقی بگذارند. متأسفانه در پی سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم، ایران هزینه‌های بسیاری را متحمل شد و حالا باید شرایط تغییر کند و تغییر رویکرد دیپلماتیک ایران را آمریکایی‌ها باید مشاهده کنند تا دیگر با زبان زور سخن نگویند.

در پایان گفتنی است که دولت آقای رئیسی در صورت رفع تحریم‌ها در برجام می‌ماند؛ هرچند مشخص است که برجام یک توافق‌نامه سراسر ایراد است اما به دلیل آنکه ما خلاف تعهداتمان رفتار نکرده باشیم، دولت آینده به مفاد آن پایبند خواهد بود. البته اگر طرف‌های غربی به تعهداتشان عمل نکنند و تحریم‌های پسابرجامی لغو نشود، ایران هم بعضی از مفاد برجام را کن‌لم‌یکن تلقی می‌کند. از سوی دیگر باید بدانیم که پایبندی به برجام به معنای توقف فعالیت‌های مشروع هسته‌ای، تجهیز سامانه موشکی و تسلیحاتی و برقراری ارتباط امنیتی با کشورهای همسایه نیست و ایران تحت چارچوب‌ قوانین بین‌المللی و ان‌پی‌تی به فعالیت‌های قانونی خود در این عرصه‌ها می‌پردازد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها