نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «فردا» با عباس سلیمی‌نمین

دولت‌ها در بحث‌های کلان سیاست خارجی تصمیم‌گیرنده نیستند

کد خبر: 1080963

عباس سلیمی‌نمین گفت: اکنون تصمیم کلان نظام رفع تحریم‌های ظالمانه است زیرا تحریم‌ها فشار بسیاری بر مردم وارد کرد.

دولت‌ها در بحث‌های کلان سیاست خارجی تصمیم‌گیرنده نیستند

گروه سیاست سایت فردا: در مقطع کنونی مذاکرات وین متوقف شده است و مشخص نیست سرنوشت برجام چه می‌شود؛ آیا دولت آینده با همین مختصات، برجام را ادامه می‌دهد یا نه.

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع گفت: «برجام یک بحث ملی است که با رفتن و آمدن این دولت یا آن دولت تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. رئیس‌جمهور منتخب یعنی آقای رئیسی هم موضع خود را اعلام کرده و گفته است که ما به توافق برجام پایبند خواهیم بود اما به شرط آنکه طرف‌های غربی به تعهداتشان عمل کنند».

او ادامه داد: «بحث‌های کلان سیاست خارجه از سوی مجموعه نظام تعیین می‌شوند و اصلا این طور نیست که یک دولت بتواند درباره آن تصمیم‌گیرنده نهایی باشد و من تغییر مسیر ویژه‌ای در حوزه برجام در دولت آقای رئیسی نسبت به دولت آقای روحانی نمی‌بینیم».

این فعال سیاسی بیان کرد: «آنچه مهم به نظر می‌رسد، این است که منافع ملی ملت ایران لحاظ شود. ایران باید بر اساس منافع خود در عرصه بین‌المللی حاضر شود. اکنون تصمیم کلان نظام رفع تحریم‌های ظالمانه است زیرا تحریم‌ها فشار بسیاری بر مردم وارد کرد. نفس مذاکره برای ما مهم است اما مذاکراتی که در نهایت فشارها را از ایران بردارد. نظام ایران می‌خواهد در شرایطی که غربی‌ها هم به تعهداتشان عمل کنند، آسایش مردم ایران محقق شود. حالا ممکن است در همین دولت غربی‌ها تعهد دهند به شرایط برجام بازگردند که در همین دولت برجام احیاء می‌شود یا در دولت آینده چنین موضوعی رخ دهد یا اصلا رخ دهد که در آن صورت طبیعی است که ایران در برجام نمی‌ماند».

او در پایان گفت: «ممکن است یک دولت نسبت به تصمیمات کلان نظام پایبندتر باشد و دولتی دیگر کمتر خود را پایبند بداند اما در نهایت مسیر یکسان است و آن رفع تحریم‌هاست. حتما برجام می‌تواند منافع ملی ما را تأمین کند به شرط آنکه غربی‌ها بار دیگر بدعهدی نکنند و تمام تحریم‌های بعد از خروج آمریکا از برجام لغو شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها