محمد جواد لاریجانی: برجام یک کج‌راهه بود

کد خبر: 943150

محمد جواد لاریجانی با تأکید بر اینکه برجام یک کج‌راهه بود، گفت: آمریکایی ها و غرب صهیونی نمی خواهند ایران کشوری قدرتمند و دارای اقتصاد قوی در منطقه باشد.

محمد جواد لاریجانی: برجام یک کج‌راهه بود

خبرگزاری مهر: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در یک گفتگوی تلوزیونی به سؤالاتی راجع به آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل، رابطه ایران و آمریکا، مواضع جمهوری اسلامی ایران و دشمنان ما، آخرین وضعیت حقوقی و سیاسی برجام (FATF) ،آخرین عربده‌کشی‌ها درباره مسأله جنگ احتمالی بین ایران و آمریکا و موضوعاتی از این دست پاسخ داد.

وی در خصوص سرگشتگی‌های مردم نسبت به برجام و مواضع کشورمان در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل، اظهار داشت: سرگشتگی عنوان مناسبی نیست به این دلیل که نظام حکومتی ما دارای ساختار بسیار متینی است ضمن اینکه تحمیل‌گر نیست یعنی این‌طور نیست که یکی حرفی بزند و بقیه ساکت باشند؛ مشی ما در سیاست خارجی کاملأ قوی، مشخص و بسیار روشن است ما یک خط قرمز داریم و آن این است که اجازه نمی‌دهیم کسی بر ما مسلط شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: اینکه نگذاریم کسی بر ما مسلط شود درس بزرگ حضرت امام (ره) است. امام خمینی (ره) به این نتیجه با احساسات نرسیده بودند بلکه مدت‌ها در این اندیشه بودند که مسلمان‌ها و ما چرا عقبیم چرا ضعیف شدیم چرا وضعیت ما این‌طور است؟ ایشان از این اندیشه دو نتیجه مهم گرفتند؛ اولین نتیجه این است که این وضعیت محصول سیطره است چرا که دول مستکبر آمدند امکان رشد را ازما گرفتند اموال ما را بردند و سلاطین جاعل و عقب مانده بر عقل سلیم حکومت کردند. دوم؛ دوری ما از اسلام است یعنی درست آن چیزی که در دنیای مدرنیته فاصله از کلیسای عقب افتاده و متحجر باعث توفیقاتشان شد، فاصله ما از اسلام زنده، پویا، متحرک و نورانی باعث عقب افتادگی ما شد؛ این دو نکته بسیار مهم است.

وی با تأکید بر اینکه این دو نکته همواره در سخنان حضرت امام (ره) برجسته بود، گفت: موضوعی که بسیار مهم است این است که اسلام مداری مبتنی بر اسلام باوری نکته ظریفی است که باید به آن توجه داشت و دوم اینکه در مقابل هرگونه سیطره اجانب باید کاملاً مقاومت داشت؛ این مقاومت مقاومت انفعالی نیست، مقاومت بسیار کنشگر، فعال و متحرک است. این سیاست از زمان حضرت امام کلید خورد و البته با انواع چالش‌ها هم مواجه بوده و هست.

ما هرگز تسلیم آمریکا و تحرکات دیپلماتیک نمی‌شویم / وارد عصر جدیدی با آمریکا و غرب شده‌ایم این تحلیل‌گر برجسته در ادامه تصریح کرد: چالش مسأله نگران کننده‌ای نیست ولی باید مشی را ادامه داد. در ۳۰ سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی انصافأ شاگرد حقیقی مکتب امام (ره) هستند. رهبری این مشی را با ابعاد جدید و ضمنأ دقت‌های فراتر و متناسب‌تر با زمان پیش بردند بنابراین من وقتی خود را جای کسی می گزارم که از بیرون به ما نگاه می‌کند، چون گاهی در داخل دنبال مسائل دیگری هستیم به خصوص اخیراً پاپاراتزی خیلی زیاد شده؛ یعنی مسائل سطح پائین ما را از مسائل خیلی مهم‌تر و کلان‌تر باز می‌دارد. باید از بیرون به موضوع نگاه کرد و یکی از کارهای من این است که از دید بیرون به موضوعات داخل نگاه می‌کنم.

وی ادامه داد: نگاه بیرون به ما این است که می‌گویند اینها راهشان معلوم است و مشی ما را می‌دانند، البته از نوسانات داخلی هم سعی می‌کنند استفاده کنند پس این از نظر بیرونی؛ نه تنها سرگیجه و سرگشتگی نداریم بلکه می‌گویند ما همین را پیش بینی می‌کردیم علیرغم برخی بیانیه‌ها و برخی تحرکات دیپلماتیک و امثال آن، انتظار دنیا از ما همین بود. می‌دانستند که ما تسلیم نمی‌شویم می‌دانستند ما به آمریکا اجازه نمی‌دهیم دوباره مشغول دوشیدن ما بشود اینها می‌دانند که ما اهل شیر دادن به کسی نیستم این را کاملاً فهمیده‌اند.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: اما مردم گاهی حق دارند احساس کنند بعضی چیزها با بعضی سیاست‌های نظام نمی‌خواند. راجع به برجام من در زمان خودش زیاد صحبت کردم الان خیلی نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم که احساس سرزنش باشد منتهی از این به بعدش باید دید تلقی غرب از برجام چیست؟ و اینکه مقام معظم رهبری روی این موضوع علامت گذاشتند هدفشان چیست؟ ما دنبال یک فواید حاشیه‌ای برای برجام نبودیم مثل اینکه ثابت کنیم آمریکا بد است و اروپا هم اخ است اینها برای ما مهم نیست.

وی افزود: ما دو هدف کاری در این نرمش قهرمانانه داشتیم؛ یکی اینکه نفتمان را براساس نیاز و تعهداتی که در اوپک داریم بفروشیم و پولش را هم براحتی بتوانیم با استفاده از سیستم بین المللی مالی برگردانیم؛ این دو شاخص بسیار ساده و دو هدف مشخص بود که رهبری هم روی آن دقت داشتند، در کنار این اهداف حواشی هم وجود دارد که بهایش هم تقریبأ مشخص بود.

جواد لاریجانی در پاسخ به اینکه اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا نمی‌شد همه پیش بینی‌ها راجع به برجام درست از آب در می‌آمد و خط جدیدی که در سیاست خارجی کشور با آمدن آقای روحانی اغاز شد به درستی پیش می‌رفت و می‌توانستیم تحریم‌ها را کنار بزنیم نفتمان را بفروشیم پولش را برگردانیم و ارزشمندی جایگاه جمهوری اسلامی و پاسپورت ایرانی و سایر حواشی آن، تصریح کرد: معتقدم همه آن خواسته‌ها امکان پذیر بود و هست ولی بدون برجام نه با مسیر برجام. ما وارد عصر جدیدی با آمریکا و غرب شده‌ایم، هر کسی از بیرون نگاه می‌کند کاملاً متوجه می‌شود ولی نه از مدخل برجام چرا؟ چون برجام یک کج راهه بود.

وی ادامه داد: تئوری آنها این بود که در اثرفشار اقتصادی به ما و به بعضی از سیاسیون ما می‌توانند مانع گردش چرخ‌های سانتریفیوژ ما بشوند و دیگر اینکه جنگ ممکن است صورت بگیرد و از این دست سخن‌ها گفته می‌شد؛ گفتند این فکر اگر کمی زمینه داشته باشد اون وقت غل و زنجیرهای مفصلی بر سر و پای جمهوری اسلامی می زنیم و رشدش و توانمندی اش را متوقف می‌کنیم و بعد ایران را به کشوری معقول البته به قول خودشان تبدیل می‌کنیم. این عقل مفتضح که از آن صحبت می‌کردند نتیجه اش این است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند زمان به نفع آنها نیست / آمریکا هرگز تگ حقوق بشر و تروریسم را از ما برنمی دارد دبیر ستاد حقوق بشر افزود: برخی می‌گویند ما نباید حرف‌های تند بزنیم؛ صحبت حرف تند نیست صحبت بر سر این است که امریکایی‌ها طالب آن هستند که آنطور که می‌خواهند ما معقول باشیم و بعد هم بتوانند در ایران تغییر حکومت بدهند و رژیمی که ظاهرش اسلام باشد و بتوانند مملکت ما را بدوشند؛ این تلقی آنها است. به نظرم دوستان ما که این مذاکرات را انجام دادند آنها هم فریب حرف‌های دولت اوباما و غرب را خوردند این آثار فریب در اعتماد زیاد از حد آنها به غرب سبب شد تا از اشکالات کار خود غافل شوند. این کالسکه به مقصد نمی‌رسد از روز اول معلوم بود چرخ‌هایش پنچر است و ساختار حرفه‌ای ندارد. من طرفدار ارزیابی‌های سیاسی و جناحی از برجام نیستم.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم آن چیزی که روی زمین مانده ارزیابی واقعی است یعنی در برجام حتی این مورد هم نیست که اگر کسی از برجام خارج شد باید مورد پیگرد قرار بگیرد؛ دقیقأ آمریکا از همین موضوع استفاده کرد. هیچ جایی را نگذاشتیم که اگر کسی از برجام خارج شد باید بهایی بپردازد؛ و لذا الان آمریکا را در جلسه‌ای که گذاشتند نتوانستند به عنوان کسی که در برجام تخلف کرده، منکوب کنند. امریکا می‌گوید خارج شدم و تعهدی هم ندارم.

لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا خود برجام باعث شد که ترامپ اینقدر وقیحانه نسبت به ما موضع بگیرد و نمایش‌های این چنینی اجرا کند؟ گفت: وقاحت کار ترامپ دو قسمت دارد؛ یک قسمتش ویترین سیاست خارجی فعلی آنهاست. این آدم احساس می‌کند باید با دنیا جسورانه تر و وقیحانه‌تر رفتار کند و زودتر ابرقدرتی نظامی و مالی اش را نقد کند چون آنها و صهیونیست‌ها پیش بینی می‌کنند که تا ۲۰ یا ۲۵ سال آینده قابل نقد شدن نیست. رژیم صهیونیستی و آمریکا کاملاً متوجه هستند که زمان به نفعشان نیست یعنی دولتی که با این همه امکانات نتواند ۴۸ ساعت جلوی موشک‌های ساده حماس بایستد عاقبتش معلوم است اینها دستپاچه هستند. به نظرم چه اوباما و چه تشکیلات آقای ترامپ هر دو همین مسیر را با حساب جلو آمدند. ما گفتیم و نوشتیم که باید تحریم‌ها را برداشته شود، رئیس جمهور ما هم پس از برجام گفتند تحریم‌ها ترک خورده بعد هم گفتند برداشته شده، یکی هم گفت فتح الفتوح است.

وی تصریح کرد: ما دوست داشتیم این اتفاقات بیافتد، ما به تشکیلات حکومتی خود افتخار می‌کنیم و دنبال سرزنش نیستم اما تلقی امریکایی این بود که تگ این تحریم‌ها را عوض کند یعنی اگر دیروز به کشتی ما سرویس نمی‌داد بهانه اش اتمی بود و امروز به خاطر چیز دیگری است. یا اگر به هواپیماهای ما سوخت نمی‌دهند بهانه اشان تحریم است لذا فقط تگ تحریم عوض می‌شود. آنها هیچ وقت تگ حقوق بشر و تروریسم را از ما برنمی دارند. تحریم تنها یک تگ خارجی مطرح است؛ می‌خواهم بگویم ما با برجام ضربه دیدیم والا در صحنه جهانی ما وارد دوران جدیدی شدیم غرب فهمیده که جمهوری اسلامی یک نیروی تأثیر گذار است.

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در خصوص اینکه اکنون دولتمردان ما و رئیس جمهور کشورمان فهمیده‌اند که این یک نقشه از پیش تعیین شده بوده، گفت: خوشحالم که آنها هم بعد از یک دوره چند ساله و با دادن هزینه‌های بسیار زیاد از توان ملی کشورمان به این نتیجه رسیدند که راه ما یک راه دیگری است. ما باید ببینیم راه برچام چیست؟ باید از این راه پرده برداری کنیم. راه برجام این است که ما باید با دنیای غرب و یا کدخدا رفیق شویم و بعد از این رفاقت مقدار زیادی دلار و امکانات غربی سرازیر کشورمان کنیم و این سرازیر شدن سبب می‌شود که صنایع ما رونق پیدا کند، فروشگاه‌های ما پر از برندها و جنس‌های مختلف شود و به تدریج کشور رشد پیدا کند و مردم زندگی راحتی داشته باشند، این تئوری اندراج در سیستم بین المللی است و معتقدند غیر از این نمی‌شود و این یعنی حل شدن در یک منظومه جهانی بین المللی.

وی افزود: پروژه برجام عبارات مختلفی دارد بخشی از دید و برنامه آنها برای ایران است؛ البته دوستان ما غرض خوبی داشتند و خواستار آبادی ایران هستند، اما قدرت‌های جهانی خیلی دوست دارند سیاستمدران ما آنطور که آنها می‌خواهند فکر کنند و تلاش زیادی هم کردند البته این فکر در میان سیاستمدران ما جدید نیست، این فکر از اول انقلاب و در دوره مرحوم بازرگان و دوستانی که مسلمان و دلسوز کشور هم بودند باب شد آنها معتقد بودند رژیم شاه را نگه داریم و با آمریکا هم کنار بیاییم و به جلو حرکت کنیم. این حضرت امام (ره) بود که خط وابستگی را قطع کردند و گفتند باید روی پای خود بیایستیم از اینجا دکترین مقاومت پیدا شد و این یکی از ابداعات حضرت امام است مثل ساختار مشروعیت نظام بر اساس ولایت فقیه، حضرت امام در صحنه جهانی و مقابله با این محیط تهاجم استکباری بر مقاومت بسیار تأکید داشتند.

راه پیشرفت ایران از مسیر استقلال و پایداری می‌گذرد / جمهوری اسلامی اهل مذاکره و تعامل است منتهی از راه درست مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه، در پاسخ به اینکه راه رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران از مسیر استقلال و پایداری و عدم رابطه با غرب می‌گذرد یا راه دوم که راه لیبرال‌ها و سازش‌گرهاست، گفت: نکته مهم این است که خود مذاکره تکنیک است، صحبت سر یک دیدگاه است ممکن است ما برای یک دیدگاه انقلابی زمانی با بدترین دشمنان خود مذاکر ه هم بکنیم اما آن مذاکره سر یک موضوع خاص است نه مذاکره سر توانمندی ما. هرگز بر سر اینکه تشکیلات هسته‌ای ما چقدر رشد کند نباید با کسی مذاکره کنیم یا موشک‌های ما بردش چقدر است یا اینکه از مظلومین منطقه مثل یمنی‌های موفق و قهرمان حمایت می‌کنیم، بحث مذاکره اینها نیست؛ بله ما آماده‌ایم برای اینکه تحریم‌ها علیه یمن برداشته شود و تجاوز به یمن متوقف شودو از همین فردا هم مذاکره می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما مشی خود را در شبکه سیطره جهانی پیش بردیم، به خدا توکل کردیم، اسلام یعنی روی پای خود ایستادن و زمینه دادن به استعدادهای عظیم ملتمان. راه قدرتمان این است البته سختی دارد و بخشی از سختی‌ها به خاطر این است که مسئولین ما گاهی در این مسیر کوتاه می آیند، ما بازوان فعالی برای ولی امرمان نیستیم یعنی یکی حرکت نمی‌کند یکی حرکت معکوس می‌زند، اینها مشکل زا است. ما در مواضع مان با آمریکا نباید ضجّه بزنیم که او احساس کند ما جایی دردمان آمده است مثلاً بگوییم شما ما را تحریم کردید بچه‌های ما در اثر نداشتن دارو می‌میرند و اوضاع بهم ریخته و غذا هم نداریم و بعد به آمریکا فحش بدهیم و بگوییم تو کار خیلی بدی کردی به نظرم این کار بدی است خواهش می‌کنم کسانی که می‌خواهند ضجه بزنند اصلأ حرف نزنند. اینکه این حصرها و فشارها به ما آسیب‌هایی رسانده درست است اما اینکه چقدر آسیب رسانده این را نباید بیان کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش درباره شرایط اقتصادی کشورمان، تصریح کرد: شرایط اقتصادی ما دو پدیده است که با هم کوک شده، یکی فتنه اقتصادی است که این بار پنهان هم نیست؛ یعنی امریکا رسمأ اعلام کرده که ما می‌خواهیم اقتصاد ایران را زمین گیر کنیم. از این صریح‌تر دیگر نمی‌شود. فتنه مقابلش فتنه امنیتی و قضایی است (یعنی به تعبیر مولا علی (ع) چشم فتنه را باید از جا در آورد). اما قسمت دیگری از این وضعیت اقتصادی افت شدید کارآمدی است. ما غیرکارآمد بودیم؛ یعنی از مشکلات کرونیک اقتصاد ما این بوده که کارآمدی نداشته و ادله خود را دارد. این افت شدید یعنی ما نمی‌توانیم با بگیر و ببند افت شدید کارآمدی را معالجه کنیم. نتایج آن مربوبط به نوع مدیریت است و علاج آن مدیریت جهادگونه و در میدان بودن است.

وی افزود: علاج این همان است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند؛ یعنی جنگ بسیج گونه البته با استراتژی. بسیج معنایش این نیست که نظام ندارد اتفاقاً این یک نوع مدیریت اقتصادی در دوران مدرنیته است. در چند سال گذشته کسانی که جایزه نوبل اقتصاد را بردند همه آثار را در اقتصاد خرد در زندگی محیطی مردم نشان دادند. الان دوران «آدام اسمیت» گذشته است. امروز فعل اقتصادی فعل اختیاری است و عوامل زیادی روی آن موثر است. اقتصاد مقاومتی در آلمان بهتر از ما انجام می‌شود چون بی‌شر از ۶۴ درصد اقتصاد آنها مربوط به اقتصاد کوچک است سرمایه گذاری آنها روی برندهای کوچک است. ما فقط بنز و زیمنس و امثال این را می‌شناسیم. برای اینکه بدانیم افت کارامدی چیست و چرا حرف رهبری به معنای آوردن نیروهای تازه نفس در این محیط است باید بدانیم که مدیریت اقتصادی و درست کلید این مسأله است.

دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به اینکه برای ادامه مذاکره باید با چه داشته‌ای وارد میدان شویم، گفت: جواب تاثیرگزاری ما است. برای نمونه امپراطوری شوروی سابق در افغانستان شکست خورد؛ همان روزی که روس‌ها ارتش سرخ به افغانستان حمله کردند حضرت امام (ره) سفیر شوروی را خواست به او گفت شما شکست می‌خورید و با خفت از افغانستان خارج می‌شوید، امپراطویری شوروی با ۱۵۰ هزار قشون مجهر و آن امکانت عظیم شکست خورد. وقتی سفیر برگشت یک کتاب نوشت و در آن از عصبانیت خود از سخنان حضرت امام هم نوشت که چرا به ما که ابرقدرت هستیم چنین حرفی زدند، این گذشت بعد از مدتی شکست خوردند. کرومیک تازه رئیس جمهور شده بود و بنده از طرف امام رفتم به دیدار کرومیک چون خبر رسیده بود که تعدادی موشک به صدام دادن که شهرهای ما را بزند بعد از یک مذاکره تندی که ما با هم داشتیم گفت ما در افغانستان شکست خوردیم و یکی از دلایل شکست ما انقلاب شما و حمایت از مجاهدین است. ته سخنانش این بود که ما می‌خواهیم شما به ما کمک کنید و می‌خواهیم قشون خود را خارج کنیم که مرحوم احمد شاه گفته بود نمی گزاریم یک نفر سالم برود.

وی در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی اهل مذاکره و اهل تعامل است. ما هیچ وقت منزوی نبودیم. اما بحث ما سر چی و چگونه است. آنهایی که می‌گفتند مذاکرات ما با کدخدا حل می‌شود آنها اتشباه می‌کردند مشکلات ما به دست خودمان حل می‌شود.

لاریجانی درخصوص اینکه عامل نفوذ ما و همچنین اثرگزاری ما در منطقه چیست؟ گفت: حرف حق، توانمندی و نفوذ ما عامل قدرت در منطقه است. این سه با هم است. البته نفوذ زوری به جایی نمی‌رسد و مورد علاقه ما هم نیست. جنس نفوذ ما از جنس نفوذ آمریکا و شوروی سابق نیست. نفوذ ما معنوی است و به خاطر حق مداری ما است. شعار (لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ) شعار قرآنی است که امام (ره) بسیار به آن علاقه داشتند، زمانی که جناب آقای خامنه ای رئیس جمهور بودند برای سخنرانی به مصلی رفتند این آیه را امام فرمودند اول صحبتهایتان بگذارید، این شعار سبب شده مردم به ما اعتماد داشته باشند، مردم منطقه هم در کنار توفیقات ما که توانسته‌ایم یک کشور پیشرفته و قوی در علوم و فنون و از لحاظ مدنی و ساختاری هم کشور موفقی بعد از چهل داشته باشیم با وجود همه فشارها به ما اعتماد می‌کنند و این بهترین تبیلغ حرف حق است.

وی با اشاره به مقاله‌ای در این خصوص، افزود: چند وقت پیش مقاله یک نویسنده مصری که علاقه چندانی هم به ما ندارد می‌خواندم. گرایش‌های سلفی دارد و به حزب النور مصر وابسته است ولی در عین حال در این مقاله آورده است دو راه در چند دهه گذشته تجربه کردیم یکی راهی است که سران ما رفتند از عربستان، مراکش و مصر که تهش شده جیره خواری ما از دولت آمریکا که نوکر صهیونیستهاست، یکی راهی است که ایرانی‌ها از اول رفتند، ایستادند جنگ هم تحمل کردند و بعد از جنگ هم به یک قدرت تبدیل شدند و سربازانشان در کنار مدیترانه هستند و آمریکا هم ایران را تهدید جدی می بیند، الان کدام کشور در جهان اسلام است که آمریکا حتی آنها را پشیزی حساب نمی‌کند؟ بعد مثال می‌زند که ایران کشوری است که منافع ما را به طور جدی تهدید می‌کند اما عربستان کشوری است که یک هفته ما دنبالش نباشیم زبانشان باید فارسی شود، معنای اینها چیست جز این است که ما مسیرمان درست بوده است؟ حق باوری، حق محوری همراه با مجاهده و اتکاء به خود و جلوی طاغوت ایستادن، ظلم نکردن و ظلم نپذیرفتن، معنای آن آیه است یعنی نه ظلم بکن و نه ظلم بپذیر.

ایران در چند سال آینده یک قدرت عظیم اقتصادی در منطقه است / بصیرت در چارچوب فکر اسلامی کوه‌ها را جابه جا می‌کند دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به اینکه سخنان امام راحل در زمان گورباچف و فروپاشی شوروی سابق با سخنان مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر و به زانو درآمدن دشمنان جمهوری اسلامی و نابودی اسرائیل تا ۲۵ سال آینده در منطقه را چطور تحلیل می‌کنید و نشانه‌هایش چیست؟ گفت: این بحث یک پایه نظر دارد. حضرت امام در پیامش به گورباچف می‌گوید که شما فکر نکنید این امپراطوری به خاطر عدم آزادی و عدم اقتصاد سقوط کرده علت سقوط شما جنگ با خداست و کج راهه شما در زندگی است، بعدبه گورباچف می‌گویند که شما گول در باغ سبز غرب را هم نخورید و شما اجازه بدهید راه سوم که راه اسلام است به آن توجه شود و ان جا یک بحث فلسفی هم دارند علیه سکولاریزم که این بحث مغفول مانده که امام برای رد تفکر سکولار چه استدلال فلسفی داشتند.

وی افزود: بنابراین با این توجه ما باید منتظر سقوط امپراوطوری هایی باشیم که بر اساس دشمنی با خدا و توسعه فساد و ظلم بنا شدند. به نظر من فروپاشی امپراطوری امریکا به مراتب دیدنی تر از فروپاشی امپرطوری شوروی است. دوتا از اساتید معروف دانشگاه هاروارد کتابی نوشتند با عنوان (How Democracies Die) چگونه دموکراسی می میرد؟ کتاب بسیار معروفی است که آثار مرگ را در دموکراسی خودشان می‌بینند و خیلی هم قابل علاج نیست و نکته جالبش این است که این پروسه اضمحلال است. راجع به رژیم صهیونی به نظرم بیش از خود ما رژیم صهیونیستی پیش بینی آقا را جدی گرفته طوری که آنها معتقدند در ۲۰ سال آینده هر کاری که می‌خواستند باید انجام داده باشند چون دیگر فرصتش را نخواهند داشت.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه برگردیم به اینکه دشمن از بیرون چگونه ما را می بیند؟ گفت: اینکه مثلاً ترامپ و بلندگوهای آنها در صدای امریکا چیزی بگویند و گلوهای آلوده در داخل چطور این را اکو کنند مهم نیست، سیاسیون باید از اینها رد شوند باید ببینیم چه چیزی مهم است؟ موضوع شاخص طرحی است که آنها در سوریه داشتند و فقط مروبط به سوریه هم نبود، مربوط به کل خاورمیانه بود، این طرح چرا ناکام شد؟ طرحی که ۷ تریلیارد دلار آمریکا خرجش می‌کند این همه سرمایه گزاری کرده و این طرح شکست بعد از این همه سال شکست می‌خورد، به نظر شما درباره ما چه فکر می‌کنند؟ آیا می‌گویند آدم‌های ضعیف، بی فهم، ناتوان و عقب افتاده که ما را ناکام کردند یا می‌گویند آدم‌های بسیار باهاش، توانمند و زرنگ که ما را در اینجا ابطر کردند؛ دومی کاملاً درست است.

وی گفت: در مورد دانش هم همینطور است آنها می‌دانند دانش ایران چشمگیر است. در مورد اقتصاد هم همینطور است الان امریکایی‌ها می‌دانند اگر ما بیاییم در مسیری که رهبری مشخص کرده در ریل خودمان تا ۴ الی ۵ سال دیگر ما یک ابرقدرت عظیم اقتصادی در منطقه هستیم که این باید جلویش گرفته شود، گاهی اتفاقاً دون می پاشند که جلوی پیشرفت ما گرفته شود. ما اگر این مسیر را برویم تردید نکنید چهار سال دیگر جمهوری اسلامی به یک مرکز اقتصادی برزگ تبدیل می‌شود و آثارش خیلی زیاد است. بسیاری از کشورها اگر جایی باشد که نخواهند زور بگیرد و غارت کند به آن علاقمند می‌شوند، لذا قدرت ما واقع بینانه است و البته ضعف ما هم واقع بینیانه است ما باید ضعف‌های خود را تشخیص دهیم.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه بصیرت را نکته‌ای مهم برشمرد و گفت: یکی از نقاطی که ما آسیب پذیر هستیم بصیرت است. نیروی جوان و نیروی پیر و باسابقه باید بصیرت داشته باشند، یعنی پرچم بصیرت در چارجوب فکر اسلامی کوه‌ها را جابه جا می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا تصمیمی برای حضور در انتخابات دارید؟ خاطرنشان کرد: به دو دلیل ندارم، نه اینکه دوست نداشته باشم کار خوبی است و به آن علاقه دارم. منتهی ۷۰ درصد وقتم صرف چند پروژه علمی بزرگ کشور می‌شود مثل مسأله رصد خانه ملی. ما به غیر از خواجه نصیر در کشورمان رصد خانه نداشتیم الان بزرگترین رصد خانه منطقه که لنگه آن فقط در چین وجود دارد و واحدی هم در هند در اول سال ۹۰ در ایران نورگیری می‌شود و دوباره ایران مهد نجوم می‌شود. همچنین طرح شتاب گر ملی که در قزوین ریاست محترم جمهوری کلنگ آن را زدند یکی از عظیم‌ترین طرح‌های اتمی کشور است و برای جوانان ما بسیار مهم است. ۷۰ درصد وقتم را برای ایجاد زمینه برای جوانان در علوم پایه تخصیص دادم و این کار را تا آخرین روز حیاتم باید ادامه بدهم به هر شکلی که ممکن است.

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان اظهاراتش گفت: نکته دوم این است که ما باید جوان‌ها را تشویق کنیم که به میدان سیاست وارد شوند و به آنها امید دهیم تا نیروهای متدین خودشان را نشان دهند. برای گرفتن پست و مقام آنها در ردیف اول نیستند هر چند کار را بلد هستند ولی ما باید آنها را تشویق و ترغیب کنیم. الان انتخابات مجلس در پیش است. مجلس ما باید یکپارچه در خط رهبری و متحرک و آتش به اختیار باشد و باید به سمت مسائل مهم برود. نمی‌خواهم تلاش نمایندگان عزیزمان را نادیده بگیرم اما باید به مسائل اصلی هجوم ببرند و مسائل اصلی را ریل گزاری و راه گشایی کنند، تعامل مثبت داشته باشند و لوایح و قوانین خوب ارائه دهند و حساسیت‌های به جا و سر موقع حتماً داشته باشند. باید نسل جوان متدین را حمایت کنیم تا تا میدان دار باشند و آینده انقلاب را با آنها بسازیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها