علم‌الهدی: تفکیک رهبری سیاسی و مرامی اسلام را تهدید می‌کند

کد خبر: 1081212

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آمیختگی رهبری «سیاسی و مرامی» در سیره ائمه اطهار(ع) گفت: رهبری پیامبر اسلام‌(ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از پیامبر اسلام(ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد.

علم‌الهدی: تفکیک رهبری سیاسی و مرامی اسلام را تهدید می‌کند

 آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ویژه‌برنامه سالروز شهادت جانگداز امام محمدباقر(ع) که ظهر امروز در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: زندگانی امام باقر(ع) هم‌زمان با موقعیت حساس فروپاشی حکومت بنی‌امیه بود و اگر امام، انقلاب و یا قیام مسلحانه‌ای علیه حکومت انجام می‌دادند در آن صورت خلافت و حکومت در خط امامت قرار می‌گرفت اما این کار را بنا به دلایلی انجام ندادند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اگر امام انقلاب سیاسی را به‌جای انقلاب فرهنگی برمی‌گزیدند، شاید نتیجه‌ای هم حاصل می‌شد اما نظر امام چیز دیگری بود؛ باقرالعلوم(ع) معتقد بود اگر مردم شناخت و معرفتشان نسبت به اسلام کامل با‌شد قدرت در مسیر خط امامت قرار می‌گیرد.

وی افزود: رهبری پیامبر اسلام‌(ص) نسبت به امت، یک رهبری دوگانه مرامی و سیاسی بود، از این‌رو پس از پیامبر اسلام(ص) باید همین رهبری ادامه پیدا می‌کرد؛ رهبری مرامی همواره آمیخته با رهبری سیاسی است و نصب امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان امام پس از پیغمبر(ص) در مقام تحقق آمیختگی این دو شکل رهبری بود.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: پس از رحلت پیامبر(ص) این خط منحرف شد و فرصت‌طلبان برای اینکه خود به قدرت برسند و سرنوشت مردم را در اختیار خود قرار دهند بزرگ‌ترین ضربه‌ را به اسلام زدند و رهبری مرامی را از رهبری سیاسی جدا کردند.

وی تصریح کرد: رهبری سیاسی در اسلام یک رهبری آمیخته باسیاست و مرام است و اگر رهبری سیاسی در کشور در دست رهبری مرامی قرار نگیرد ظلم و زور بر مردم حکومت می‌کند و سرنوشت مردم ملعبه خوش‌گذرانی‌ها و دزدی‌های یک عده نابکار قرار می‌گیرد؛ درواقع این واقعیت را امام پنجم(ع) در دل، اعتقاد، فکر و انگیزه مردم جا دادند و شناخت مردم نسبت به اسلام تغییر کرد و موجب شد مردم اندیشه سیاسی اسلام را درک کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در ادامه بابیان اینکه امام باقر(ع) انقلاب فرهنگی را در راستای اصلاح ساختار فکری و سیاسی مردم قرار دادند، گفت: ایشان رهبری سیاسی را با رهبری مرامی در آمیختند و در ساختار جریان فکری حرکت کرده و انقلاب کربلا را به نتیجه رساندند و با انقلاب فرهنگی رسالت امام سجاد(ع) را تداوم بخشیدند.

وی تصریح کرد: توسعه اندیشه و مکتب امام باقر(ع) دولت بنی‌امیه را مستأصل کرده بود و از همین رو در صدد کشتن ایشان برآمده و دستور شهادت ایشان را صادر کردند.

تفکیک رهبری سیاسی و مرامی اسلام را تهدید می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) با تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی، انحراف سیاسی رخ داد که از دل این تفکیک کربلا به وقوع پیوست، مظالم بنی‌عباس و ۱۴ سال زندانی حضرت موسی بن جعفر(ع) برآمده از دل همین تفکیک است.

وی  بابیان اینکه خطر این تفکیک امروز هم امت اسلام را تهدید می‌کند، افزود: چنانچه این اندیشه باطل در جامعه ما وارد شود دشمنان بر ما مسلط می‌شوند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در پی این ۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی هر زمان جریان مدیریت نظام یعنی قدرت اجرایی، قوه مقننه و قضایی تابع رهبری نبود و به توصیه‌های رهبری عمل نکرد درنتیجه اقتصاد و وضعیت نابسامان بر مردم فشار وارد کرد./آستان‌نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها