کارنامه اقتصادی دولت

کد خبر: 1082686

«وضعیت اقتصادی کشور، چند روزی مانده به پایان دولت به اندازه کافی گویا هست. رخوت در بازار مسکن، رکوردزنی تورم و در نهایت گسترش فقر».

کارنامه اقتصادی دولت

«وضعیت اقتصادی کشور، چند روزی مانده به پایان دولت به اندازه کافی گویا هست. رخوت در بازار مسکن، رکوردزنی تورم و در نهایت گسترش فقر».

روزنامه اعتماد همزمان با انتشار این جمع‌بندی، تصریح کرد: بازار مسکن که تا چند سال پیش شاهد معاملات گسترده در تابستان بود، در اولین ماه از فصل تابستان با رکود روبه‌رو است. آمارهای مربوط به هزینه درآمد خانوارها در سال 99، تورم در تیرماه سال جاری همچنین پیش‌بینی متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در تهران نشان می‌دهد که بازار مسکن بیش از گذشته در رخوت است. اگرچه که برای فهمیدن این موضوع نیازی به مراجعه آمار نبود و می‌شد از تعداد معاملات در ماه‌های گذشته و مقایسه‌شان با مدت مشابه سال‌های پیش نیز به این مهم دست یافت. داده‌های تورم تیرماه آخرین گزارش دولت دوازدهم است. گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد که کمترین عدد تورم نقطه‌ای و سالانه در مناطق شهری و روستایی حدود 43 درصد است. عددی که آنقدر بزرگ است که می‌تواند آرزو برای خرید کالاهای بادوام و سرمایه مانند خانه و خودرو را به باد دهد.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم سالانه در قله چهار سال اخیر است؛ 44/2 درصد. بیشترین تورم پیش از این رکورد در خرداد سال جاری و با 43 درصد به دست آمده بود. تورم به رکورد بی‌سابقه خود رسید و تنها 5/2 درصد با بالاترین رقم در سی سال اخیر؛49/4 درصد سال 74 فاصله دارد. از خرداد 96 تا تیر 1400 در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد 98 نرخ تورم نقطه‌ای بالاتر از 50 درصد بود. اگرچه که این نرخ در ماه‌های اخیر کاهش یافته ولی همچنان بزرگ‌ترین نگرانی کارشناسان بر تاثیری است که آن سه ماه بر سفره و معیشت مردم گذاشته است./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها