نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «فردا» با بیژن مقدم

شهردار تهران نباید شهرداری را آلوده سیاست‌بازی‌ها کند

کد خبر: 1084024

بیژن مقدم گفت: نباید شهردای تهران محل سیاست‌بازی شود. به یاد داریم که گرچه آقای قالیباف یک چهره سیاسی بود اما در شهرداری تهران سیاسی‌کاری نکرد و عملکردی قابل دفاع از خود به جای گذاشت.

شهردار تهران نباید شهرداری را آلوده سیاست‌بازی‌ها کند

گروه سیاست سایت فردا: یکی از موضوعات مهمی که این‌روزها خاصه برای مردم تهران بسیار اهمیت دارد، انتخاب شهردار جدید پایتخت است؛ اینکه بعد از عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در حوزه شهری چه در شورای شهر و چه در شهرداری، قرار است شورای شهر جدید چه نیرویی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کند؟ و آن فرد باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اولین نکته‌ای باید بگویم این است که فرد برگزیده برای شهرداری تهران باید در قد و قامتا شهر و مردم تهران باشد و طوری نشود که مردم از کوچک‌بودن شأنیت شهردارشان تعجب کنند و بگویند این که در حد شهر ما نیست».

او ادامه داد: «نکته دیگر آن است که فردی که به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود باید کار عملیاتی و عمرانی کرده باشد و با پیچیدگی‌های شهری آشنا باشد. شهرداری محل فعالیت‌های عظیم گسترده در حوزه‌های فرهنگی، حمایتی، عمرانی و ترکیبی از همه اینهاست و شهردار باید توان مدیریت همه این امور را داشته باشد. از سوی دیگر در شهرداری تهران گردش مالی بسیار بالایی وجود دارد و اگر کسی تا کنون مدیریت گردش مالی 10میلیادری را حتی به خود ندیده است و حتی بالاتر و گردش مالی 100میلیاردی را تجربه نکرده است، حتما نمی‌تواند در مدیریت شهری تهران موفق باشد».

او درباره ضرورت تعامل شهرداری با دیگر نهادها بیان کرد: «شهردار تهران باید قدرت تعامل با دستگاه‌های مختلف را داشته باشد زیرا بخشی از کارهای شهرداری با دیگر نهادها گره خورده است. شهردار باید ارتباط مناسبی با رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، وزرا، معاونان وزرا و سازمان‌های مختلف داشته باشد و آن‌قدر مقبولیت داشته باشد که بتواند نظر مسئولان عالی‌رتبه را به مسائل شهری شهر تهران جلب کند. حتما یک فرد ضعیف نمی‌تواند چنین عمل کند».

این فعال سیاسی درخصوص دو ویژگی جهادی بودن و انقلابی بودن شهردار هم اظهار کرد: «مفروض ما این است که شهردار آینده تهران باید انقلابی باشد و اگر ویژگی‌هایی که بیان کردم را دارا باشد، جهادی و عملگرا هم خواهد بود. مردم تهران یک نیروی عملگرا می‌خواهند نه مثل آقای نجفی که وقتی تهران با بحران برف روبه‌رو شده بود، می‌گفت مردم بروند روی پشت‌بام خانه‌هایشان و برف‌ها را بتکانند! مردم چنین شهردارهایی را نمی‌خواهند. مردم دیگر نمی‌پذیرند یک پروژه افتتاح شود و سال‌ها پروژه نیمه‌کاره بماند و مانند آینه دق جلوی چشم‌شان باشد. اگر برنامه‌ریزی دقیقی وجود داشته باشد و اگر بودجه کافی و درستی تعریف شده باشد، پروژه در زمان مقرر به پایان می‌رسد».

مقدم در پایان در پاسخ به این پرسش که شهردار تهران چه قدر باید به دور از سیاست‌بازی‌ها عمل کند، گفت: «من باور دارم یک شخصیت سیاسی به شرط قدرت مدیریت می‌تواند شهردار شود اما حتی اگر فردی سیاسی هم شهردار شد نباید شهردای محل سیاست‌بازی شود. مثلا آقای قالیباف یک چهره سیاسی بود اما دیدیم که در شهرداری تهران سیاسی‌کاری نکرد و عملکردی قابل دفاع از خود به جای گذاشت. اصلا این‌طور نیست که شهردار باید لزوما یک نیروی تکنوکرات باشد اما او چه سیاسی باشد یا نباشد، نباید شهرداری تهران را آلوده سیاست‌بازی‌ها کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها