پرتره

مشاور دیروز، مجرم امروز

کد خبر: 1084238

حسام‌الدین آشنا مشاور سابق رئیس جمهور در دادگاه رسیدگی به یک پرونده جرم سیاسی مجرم شناخته شد.

مشاور دیروز، مجرم امروز

گروه سیاست سایت فردا - آنطور که احمد مومنی راد سخنگوی هیات منصفه مطبوعات گفته حسام‌الدین آشنا مشاور پیشین روحانی روز گذشته در جریان بررسی یک پرونده جرم سیاسی در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران که ریاست آن به عهده قاضی شقاقی بود به اتهام نشر اکاذیب و قصد تشویش اذهان عمومی بود مجرم شناخته شد. 

رسیدگی به این پرونده که همزمان با اتمام کار دولت دولت انجام شد بهانه خوبی است تا نگاهی به پیشینه و عملکرد حسام‌الدین آشنا داشته باشیم. 

حرف از آشنا که می‌شود سریع یاد توییت‌ها و نحوه نگارشش که قدری هم سخت‌فهم بود می‌افتیم اما او را باید فراتر از این حرف‌ها دید. مشاور رسانه‌ای روحانی که همین اواخر و بعد از قضیه انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف استعفا کرد، از یاران دیرینه روحانی است. اولین همکاری آنها به جریان حصر مرحوم منتظری برمی‌گردد که آشنا وزیر اطلاعات بود و روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی. از همان وقتی هم که حرف ریاست جمهور روحانی پیش آمد، آشنا در حلقه اصلی ستاده انتخاباتی بود. گفته می‌شود حتی ایده «کلید» را او داده بود. در دولت یازدهم مشاور فرهنگی رئیس جمهور بود و در نخستین سفر به نیویورک نیز او را همراهی می‌کرد.

آشنا بارها و بارها با اظهارات خود که عمدتا از طریق فضای مجازی منتشر می‌شد خبرساز شد. یکی از قابل توجه‌ترین موارد آن نیز همان بود که قبل از شروع مناظرات انتخاباتی در سال 96 گفت: «... ما اجازه ندادیم در این چهل سال مجری‌هایی در صداوسیما تربیت شوند که تک تک کاندیداها از آنها مثل سگ بترسند…». این حرف البته با واکنش‌های زیادی همراه بود مثلا سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای آن دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این حرف آشنا را «حرف اضافه» دانست که «ارزش پاسخ هم ندارد.» یا علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در واکنش به این سخنان گفت: «خوب، هر کسی از هر که می‌خواهد بترسد، اما ما فقط از خدا می‌ترسیم.»

توجه افکار عمومی که نمود آن در فضای مجازی قابل مشاهده است، فقط با حرف که نه، با برخی اقدامات آشنا نیز جلب می‌شد. مثلا وقتی در تیرماه 96 تصویری از او منتشر شد که در حاشیه مراسم یادبود همسر علم‌الهدی دست آیت‌الله احمد جنتی را می‌بوسید. واکنش‌ها به این موضوع او را ناگزیر به توضیح کرد و گفت:  او «می‌توان حرمت استادان را نگاه داشت ولی از مواضع خود کوتاه نیامد.»

مواضع سیاسی او نیز گاه و بی‌گاه حاشیه ساز شده است. مثلا قبل از همین انتخابات ریاست جمهوری اخیر و وقتی که در مصاحبه‌ای با اندیشه پویا از کاندیداتوری علی لاریجانی حمایت کرد، این تصور را پدید آورد که لاریجانی نامزد مورد نظر روحانی و دولتی‌ها است و به همین خاطر حسابی سر و صدا کرد. یا وقتی از ورود شگفتی‌سازها به انتخابات خبر داد، تمام توجه‌ها را معطوف به خود کرد. 

آشنا در همه این سال‌های دولت از جمله همراهان پرحاشیه روحانی بوده است. فعال در فضای مجازی و آماده به پاسخ دادن به منتقدان. یک بار به مجلس و رئیس آن کنایه می‌زد که هر کشورداری از داخل اتاق‌ها و پشت مونیتور را توجیه کند و یک بار هم نگران زخم شدن زبان منتقدان دولت دولت بود. این حاشیه‌سازی‌ها تا جایی پیش رفت که دیگر گمان رفت نقش او نه مشورت دادن بلکه فرماندهی جنگ روانی علیه منتقدان است. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها