احمد بخشایش اردستانی در یادداشتی اختصاصی برای «فردا» نوشت

مهم‌ترین چالش رئیسی تأمین ارزاق عمومی است/ او نباید از اصلاح‌طلبان استفاده کند

کد خبر: 1084302

استفاده از اصلاح‌طلبان ولو نیروهای شایسته آنها در دولت جدید کار درستی نیست و آقای رئیسی بهتر است از نیروهای شایسته اصولگرا استفاده کند زیرا مردم به دولتی اصولگرا رأی داده‌اند.

مهم‌ترین چالش رئیسی تأمین ارزاق عمومی است/ او نباید از اصلاح‌طلبان استفاده کند

گروه سیاست سایت فردا: احمد بخشایش اردستانی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره چالش‌های پیش روی دولت سید ابراهیم رئیسی برای «فردا» نوشت: چندروزی به آغاز دولت سید ابراهیم رئیسی باقی نمانده و حجم بسیاری از مشکلات پیش روی دولت سیزدهم دیده می‌شود؛ به بیان دیگر می‌توان هر مشکلی که بر سر راه دولت آقای روحانی می‌دیدیم را برای آقای رئیسی هم متصور باشیم. حال در شرایط کنونی لازم است که رئیس‌جمهور آینده چند ملاحظه مهم را در نظر داشته باشد.

1. بی‌تردید مهم‌ترین چالش دولت سیزدهم سامان‌دهی به وضعیت معیشتی مردم است. جو بایدن در آمریکا به محض روی کار آمدنش 10 فرمان صادر کرد و شاید بد نباشد که آقای رئیسی هم در ایران چنین کاری کند و مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی را در قالب فرمانی چندگانه تقسیم‌بندی کند تا با برنامه‌ای دقیق اقدام به رفع آنها شود؛ مسائلی از جمله ایجاد ثبات اقتصادی، سامان‌دادن به مسکن مهر، تأمین آب، برق و گاز مردم و تأمین ارتزاق مردم که مهم‌ترین چالش دولت آقای رئیسی هم همین خواهد بود. بعد از این‌ها می‌رسیم به بحث آزادی بیان که به نظر می‌رسد به دلیل یکدست شدن حاکمیت قدری در این حوزه شاهد بسته‌شدن فضا خواهیم بود.

2. چالش دیگر دولت آقای رئیسی در حوزه دیپلماسی است. در دولت آقای روحانی شاهد بودیم که یک رویه دوگانه‌ای در کار بود؛ به نحوی که از یک‌سو دولت مذاکره می‌کرد و از سوی دیگر برخی نیروهای داخلی سیگنال‌هایی به غربی‌ها می‌دادند تا به ایران امتیاز داده نشود؛ مثل دزدی که به خانه آمده است و زن و شوهری در خانه هستند؛ مرد اسلحه به روی دزد می‌کشد اما هم‌زمان زن به دزد می‌گوید نگران نباش اسلحه خالی است! حالا انتظار است که وضعیت در دولت آقای رئیسی متفاوت باشد و صدای واحدی از ایران شنیده شود. تصور نمی‌شود که آمریکا مترصد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران باشد اما در عین حال دولت هم باید مذاکره‌ای واقعی انجام دهد که به نظرم دولت آقای رئیسی از پس این کار برمی‌آید و با مذاکره‌ای واقعی موضوع برجام را بدون دادن امتیازات دیگری به نتیجه می‌رساند اما مسیر سختی در این مسیر در پیش رو دارد.

3. چالش دیگر ارتباط با همسایگان است. اگر ایران بتواند از داخل قدرتمند شود، اقتصادش را پویا کند، جامعه مدنی‌اش را تقویت کند و طبقه متوسط را از نابودی نجات دهد می‌تواند در منطقه از سر قدرت سخن بگوید و با کشورهای اطراف ارتباط خوبی داشته باشد. اکنون ایران و عربستان نیازی متقابل به یکدیگر دارند که حتما باید در دولت آقای رئیسی مشکلات فی‌مابین رفع شود.

4. موضوع دیگر نوع ارتباط آقای رئیسی با نیروهای سیاسی است. اصلاح‌طلبان که به دلیل عملکرد ناتوان هشت‌ساله‌شان کنار رفته‌اند و دیگر جز خود آقای روحانی و سخنگوی دولت کسی باقی نمانده که از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم دفاع کند و تنها در صورتی ممکن است آنها دوباره احیا شوند که دولت آقای رئیسی به شدت ضعیف عمل کند و به نظر می‌رسد که استفاده از اصلاح‌طلبان ولو نیروهای شایسته آنها در دولت جدید کار درستی نباشد و آقای رئیسی بهتر است از نیروهای شایسته اصولگرا استفاده کند زیرا مردم به دولتی اصولگرا رأی داده‌اند. اما درباره مناسبت دولت آقای رئیسی با اصولگرایان هم ذکر یک نکته لازم است. اصولگرایان همراه آقای رئیسی‌اند و تردیدی در این نیست اما به هر روی برخی نیروها به دنبال سهم‌خواهی هستند و این امری طبیعی بعد از هر انتخابات است اما تصور نمی‌شود که اگر برخی نیروها به سهم مورد نظرشان نرسند تا آخر دولت لجبازی کنند.

در پایان گفتی است که امیدواریم آقای رئیسی بتواند بر چالش‌های موجود فائق آید زیرا اگر مانند دولت آقای روحانی عمل کند، کشور و نظام در لپه پرتگاه قرار می‌گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها