خبر به روایت «فردا»

بازتاب مراسم تحلیف در روزنامه‌ها / بهانه جدید اصلاح‌طلبان برای تخریب قالیباف

کد خبر: 1085455

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب مراسم تحلیف در روزنامه‌ها / بهانه جدید اصلاح‌طلبان برای تخریب قالیباف

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«جوان» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به مراسم تحلیف رئیس دولت سیزدهم اختصاص داده است اما بر خلاف بسیاری که عکسی با نمای باز از این مراسم انتخاب کرده‌اند، رئیسی را در حال بوسیدن قرآن و در لحظه سوگند عکس کرده است. در تیتر نیز خلاقانه‌تر از سایرین عمل کرده و با عنوان «وعده صادق می‌دهم» سخنان و وعده‌های رئیسی را بازتاب داده است.

جوان 16 مرداد

«وطن امروز» تصویری را از مراسم تحلیف برگزیده که هر سه رئیس قوه در آن جای دارند و با تیتر «سوگند تحول» به باز نشر نطق هر سه آن‌ها پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا البته از موضوعات دیگر هم غافل نشده است. مثلا ورزش، المپیک و باخت حسن یزدانی. وطن امروز با تیتره «پهلوانان نمی‌بازند» که یادآور سریال ماندگار «پهلوانان نمی‌میرند» است، نوشت: «این آقای کشتی ما نبود که به تنهایی به خاک افتاد، یک کشور با او زمین خوردند. حسن یزدانی که به «خاک »رفت، گویی همه «خاک جهان» بر سر یکایک ما نازل شد. ما با او درد خاک را چشیدیم، با او باختیم و با او هرچه جلوی دست‌مان بود پرت کردیم. باید لگد زد به بخت بد. لگد زد به «کووید-۱۹» که یک سال فرجه استراحت و تمرین داد به تیلور که تمام ۲۰۱۹ مصدوم بود و طبیعتا اگر المپیک ۲۰۲۰ در زمان خودش انجام می‌شد، آن تیلور این دیوید بسیار آماده نبود. چه‌بسا شاید فرد دیگری به جایش جواز حضور در المپیک را می‌گرفت. پس یادداشت کنید که در آمار تلفات کرونا در روز پنجشنبه ۱۴ مرداد۱۴۰۰، یک عدد مدال طلا هم باید ثبت شود کنار هموطنان مرحوم‌شده.»

وطن امروز 16 مرداد

«کیهان» چند عکس از مراسم تحلیف  را کنار هم قرار داده و در تیتر نیز با تاکید بر آن بخش از سخنان رئیسی که گفته بود «برای تأمین منافع ملت و اجرای عدالت خستگی‌ناپذیر پیش می‌رویم» به پوشش مراسم تحلیف پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا در بخش دیگری از صفحه نخست خود به اوضاع وخیم شیوع کرونا در کشور پرداخته و در عین حال از تنش‌های موجود بین ایران و اسرائیل غافل نشده است. برای همین هم نامه ایران به شورای امنیت را مورد تاکید قرار داده و نوشته است: «معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس‌شورای امنیت با‌اشاره به اظهارات تحریک‌آمیز اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید به استفاده از زور، به این رژیم هشدار داد که منتظر عواقب تمام ماجراجویی‌ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد.»

کیهان 16 مرداد

«شرق» اما آنقدرها هم به مراسم تحلیف اهمیت نداده است. رئیسی را عکس کرده اما فرمت صفحه نخست همان است که هر روز بود. در عوض در تیتر یک خود سراغ اولین جلسه شورای شهر و حواشی ایجاد شده رفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب که هیچ فرصتی را برای تخریب قالیباف و حامیان او از دست نمی‌دهد، این ماجرا را نیز به او گره زده است! 

نورا حسینی در گزارشی که با تیتر «انتشار اسرار مگو» نوشته، آورده است: « یک شکست دیگر برای محمدباقر قالیباف؛ گزینه مورد حمایت او نتوانست از شورای ششم رأی بگیرد.» اتهام حمایت قالیباف از یک گزینه خاص در فرآیند انتخاب شهردار درحالی از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب مطرح می‌شود که هیچ سند و مدرکی برای این مدعا ندارند. جالب آنکه تا دیروز اصرار داشتند قالیباف در این فرآیند اعمال نفوذ می‌کند و فشار می‌آورد و حالا که نتیجه همان که می‌گفتند، نشده می‌گویند قالیباف شکست خورده است! رویکرد شبیه این را قبل از انتخابات نیز داشتند همان وقت که هر اقدام رئیس مجلس را انتخاباتی می‌خواندند و بعد که دیدند او حتی نامزد ریاست جمهوری هم نشد، در سکوت عبور کردند.

شرق 16 مرداد

«اعتماد» نیز همین رویکرد شرق را دارد اما قدری تندتر؛ آنقدر که تحلیف را در حد یک تیتر کناری در صفحه یک امروز خود مورد توجه قرار داده و به جای آن مصطفی چمران و نرجس محمدی را عکس یک کرده است. عکسی از همان لحظه حرف‌های درگوشی که انتشار آن موجب افزایش حواشی درباره ماجرای انتخاب شهردار شد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب البته بحرانی بودن وضعیت شیوع کرونا را با تیتر «هر 2 ثانیه یک ابتلا هر 4 دقیقه یک مرگ» نشان داده است.

اعتماد 16 مرداد

«آفتاب یزد» رئیسی و اظهاراتش در مراسم تحلیف را عکس یک کرده و بیش از همه نیز از آن بخش از سخنان رئیسی استقبال می‌کند که مربوط به سیاست خارجی و ضرورت لغو تحریم بود. 

این روزنامه اصلاح‌طلب نیز مثل سایر رسانه‌های همفکرش انتشار فایل صوتی از گفت‌وگوی چمران و نرجس محمدی را فرصتی انگاشته که نباید از دست برود. برای همین هم در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «اختلاف پدرخوانده‌ها» نوشته است: «انتشار فایل صوتی مهدی چمران نشان می‌دهد اصولگرایان فاتح بهشت خیلی زود دچار تشتت شده اند.هرچند رئیس شورا تلاش می‌کند موضوع را عادی و طبیعی جلوه دهد».

آفتاب یزد 16 مرداد

«آرمان ملی» متفاوت‌ترین نگاه را به مراسم تحلیف دارد. نگاهی که با توجه به رویکرد این روزنامه عجیب و دور از انتظار نیست. این روزنامه اصلاح‌طلب متن را رها و سراغ حواشی مراسم رفته است لذا با تیتر «گاف‌های تحلیف» می‌نویسد: «نخستین مسائل مطرح شده اساسا برگزاری پر از تشریفات آن با حضور همه نوع خبرنگارو میهمانی با آب و تاب و تکلف، در اوج دست و پنجه نرم کردن مردم با  بحران وخیم کروناست در حالی که بیمارستان‌ها جا برای بیماران ندارند ... غیبت چندین شخصیت در این مراسم معانی خاصی به خود گرفت و بیش از دیگران به چشم آمد.»

آرمان ملی 16 مرداد

«ایران» برخلاف معمول که از عکس‌های عمودی استفاده می‌کند، عکسی افقی و بزرگ از حضور رئیسی در مجلس انتخاب کرده و با تیتر «منشور دولت مردمی» به بازتاب مراسم تحلیف پرداخته است. 

این روزنامه دولتی برای پوشش باخت حسن یزدانی به تیلور آمریکایی نیز از تیتر «سرت را بالا بگیر سرباز وطن» استفاده کرده تا نشان دهد که چیز از ارزش‌های او کم نشده است.

ایران 16 مرداد

«سازندگی» اما نه تحلیف را جدی گرفته و نه به فایل صوتی چمران خیلی بها داده است. این روزنامه امروز سرگرم جشن گرفتن رسیدن خود به شماره هزار است. رکوردی که البته برای تیم قوچانی قابل توجه است. هرچه باشد آنها سابقه روزنامه‌نگاری به سبکی را دارند که در شماره 7 (روزنامه آسمان) و یا 19 (روزنامه مردم‌سالاری) کارش به توقیف برسد.

16 مرداد

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها