خبر به روایت «فردا»

پیام بایدن/ بازخواست رحمانی‌فضلی / وعده واکسن / سفر به شام

کد خبر: 1083206

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیام بایدن/ بازخواست رحمانی‌فضلی / وعده واکسن / سفر به شام

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» امروز از همه پر‌و‌پیمان‌تر است. عکس یک خود را به بایدن داده و تصویری متفاوت را هم انتخاب کرده است. حرفش اما از پیامی است که او در دیدار با الکاظمی نخست وزیر عراق برای ایران داشت؛ «متن واضح و کوتاهی که روی کاغذ نوشته شده بود و مدت‌زمانی که روی کاغذ به سمت عکاس‌ها بود نشان می‌دهد به احتمال قریب به یقین، این کاغذ نه یادداشت بایدن برای خودش بلکه نوشته‌ای خطاب به ایران بوده و تعمدا در مقابل لنز دوربین‌ها قرار گرفته است. پیام این کاغذ را می‌توان هم‌زمان هشدار و پیشنهادی دانست درباره تنش‌هایی که در عراق بین نیروهای نزدیک به ایران و آمریکایی‌ها اتفاق افتاده است. نوشته روی کاغذ از یک طرف درباره آمادگی ایالات متحده برای واکنش‌ نشان‌دادن به حملات علیه مواضع ایالات متحده در عراق صحبت می‌کند و از طرف دیگر درباره گزینه توقف درگیری‌ها با تصمیم ایران می‌گوید.»

در گزارشی که تیتر یک شده نیز به حرف‌های صفارهرندی درباره مشورت گرفتن‌های رئیسی برای چینش کابینه پرداخته شده است، همان حرف‌هایی که پس گرفت.  مهرشاد ایمانی گزارش‌نویس شرق نیز در گزارش دیگری از «عبور اصلاحات از اصلاح‌طلبان» نوشته است.

شرق 6 مرداد

«فرهیختگان» نیز در انتخاب عکس یک با «شرق» توافق نظر داشته است. اگرچه به پیام دست‌نویس بایدن از منظر خود می‌نگرد. این روزنامه اصولگرا با استفاده از تیتر «ببر کاغذی» می‌نویسد: «پیام غیرمستقیم بایدن به ایران با یک کاغذ دستنویس دو نشانه داشت: ادامه سیاست ضد ایرانی ترامپ و ترس از ارسال مستقیم پیام».

فرهیختگان 6 مرداد

«سازندگی» اما بررسی نشدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در صحن علنی را جشن گرفته و با اختصاص جلد خود به این موضوع و تیتر «مجلس عقب نشست؟» مدعی شده که علت این امر مخالفت حلقه ارشد مشاوران رئیسی با این طرح بوده است. لازم به ذکر است که پیش‌تر نیز برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب سعی در اینگونه فضاسازی‌ها داشتند.

سازندگی 6 مرداد

«جوان» سفر قالیباف به سوریه را تیتر یک کرده و با عنوان «مأموریت اقتصادی در شام» نوشته است: «قالیباف در این سفر با مقامات ارشد سوریه و نیز تجار و فعالان اقتصادی دوکشور دیدار خواهد کرد و به صورت ویژه پیگیر اهداف اقتصادی و تجاری خواهد بود. همچنین قرار است در این سفر به صورت ویژه همکاری‌های راهبردی از جمله توافق‌های اقتصادی بین ایران و سوریه و گشایش مسیر‌های جدید برای تجار و صنایع ایرانی بررسی شود؛ همکاری‌هایی که در دولت تدبیر و امید مورد غفلت قرار گرفته است. پس از آنکه در سال‌های گذشته همه تمرکز دستگاه دیپلماسی کشور معطوف به مذاکره با غرب بود و از سایر توان دیپلماسی از جمله دیپلماسی اقتصادی غفلت شد.»

این روزنامه اصولگرا همچنین دیدار دیروز رئیس جمهور منتخب با نمایندگان مجلس را با تیتر «قرار پیش از تحلیف» پوشش داده و عکس یک کرده است.

جوان 6 مرداد

«آفتاب یزد» رحمانی فضلی را عکس یک کرده است اما نه برای اینکه دیروز از مجلس کارت زرد گرفت. برای اینکه او را به خاطر وضعیت کرونایی تهران که به گفته کارشناسان بعد از تعطیلات 6 روزه وخیم‌تر شده است، بازخواست کند لذا با تیتر «آقای رحمانی‌فضلی! توضیحی دارید؟» به نقل از همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌نویسد: «این تصمیم باعث ضرر و زیان به دولت و مردم گسترش بیشتر ویروس در کشور شد». همچنین به نقل از فرهاد افرامیان حقوق دان و وکیل پایه یک دادگستری آورده است: «قوه قضائیه با تشکیل نهادی خاص باید این موضوع را از طریق حقوق عامه و مدعی العموم پیگیری کند».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در تیتر یک خود گزارش قابل توجهی دارد و با تیتر «پاداش‌های نجومی از جیب ملت» از این می‌گوید که «اعضای هیئت مدیره بانک تجارت برای خود تصویب کردند».

آفتاب یزد 6 مرداد

«آرمان ملی» امروز چنگی به دل نمی‌زند. عکس یک خود را به گفت‌وگویی با نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و هشدارهایش به طیف تندرو اختصاص داده و در تیتر یک خود از ضرورت حمایت قانون از «حق اعتراض مسالمت‌آمیز» می‌گوید. موضوعاتی مثل قیمت مرغ، جولان دلتا و کارت زرد وزیر کشور را هم از یاد نبرده و در صفحه یک آورده است. در مجموع اما حرف زیادی برای گفتن ندارد.

آرمان ملی 6 مرداد

«کیهان» جلسه رئیس مجلس با نمایندگان خوزستان را تیتر یک کرده و به نقل از قالیباف می‌نویسد: «بودجه آب روستاهای خوزستان 40 روز است در سازمان برنامه خاک می‌خورد!» در این گزارش آمده است: «یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه بیش از 40 روز است که نامه مربوط به اعتبار هزار میلیارد تومانی برای تامین آب روستاهای خوزستان را به جریان نینداخته». این را محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی روز گذشته در شرایطی گفت که طی هفته‌های اخیر چالش کم آبی استان خوزستان به یک بحران تبدیل شده و مشکلات متعددی را برای اغلب ساکنان این استان ایجاد کرده است.

این روزنامه اصولگرا همچنین گزارش دیگری دارد و به توضیح چندباره در این باره می‌پردازد که طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در پی فیلترینگ نیست.

کیهان 6 مرداد

«ایران» اما در تیتر یک امروز خود به نقل از سخنگوی دولت وعده می‌دهد که محموله جدید واکسن در راه است. در این گزارش آمده است: «علی ربیعی، با اشاره به اینکه سرانجام تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند، از ورود محموله‌های واکسن آسترازنکا از ژاپن و سینوفارم از چین، مجموعاً به میزان 12 میلیون دوز خبرداد و اعلام کرد که به‌نظر می‌رسد ریل‌گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه واکسیناسیون انجام خواهد شد.»

این روزنامه دولتی عکس یک خود را نیز به ثبت جهانی «هورامان» اختصاص داده است. « اورامانات/هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.»

ایران 6 مرداد

«اعتماد» که این روزها حداقل در بخش سیاسی رو به افول است و سعی دارد چهره‌ یک رسانه اجتماعی و اقتصادی را از خود ارائه کند نیز امروز ثبت هورامان را یونسکو را عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب البته گزارشی هم درباره طرح صیانت از فضای مجازی دارد و با اشاره به اینکه «مجلس در نشست غیرعلنی درباره تصویب طرح جنجالی ساماندهی فضای مجازی منطبق بر اصل 85 تصمیم می‌گیرد» با عنوان «شفافیت مجازی» نوشته است: « آنچه تا اینجای کار باید گفت، نگرانی گسترده کاربران و شهروندانی است که طی روزها و هفته‌های گذشته از طریق رسانه‌ها و البته همین فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جریان محتوای طرح پارلمان قرار گرفته و همصدا با کارشناسان این حوزه معتقدند که افزایش محدودیت در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اصولا فضای مجازی نتیجه محتوم این طرح است. آن‌ هم در روزگاری که همین کاربران با هویت شهروندی‌شان و در زندگی حقیقی با مصائب معیشتی ریز و درشت دست به گریبانند و آن‌طور که از ده‌ها و صدها گزارش اقتصادی مربوط به تاثیر فضای مجازی بر وضعیت کسب‌وکار، اشتغال، درآمد خانوارها و به‌طور کلی معیشت جامعه می‌گویند میلیون‌ها ایرانی همین حالا همین اندک درآمدشان را از قِبل فضای کسب‌وکارهای اینترنتی دارند و آنها که از این مسیر کسب درآمد نمی‌کنند نیز از این ظرفیت در کنترل مخارج و مدیریت وضع و حال معیشتی‌شان بهره می‌گیرند.»

اعتماد 6 مرداد

«وطن امروز» اما امروز بیشتر شبیه یک مجله است. از فرمت هر روزه خارج شده و تقریبا تمام صفحه را به یک طرح از غدیر اختصاص داده است. تیتر زده «سرداران غدیر» و نگاهی دارد به نقش خواص و مراجع فکری در تبیین، تقویت و حراست از ولایت. عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه نیز طی گفت‌وگوی خود با این روزنامه، در این باره می‌گوید: «کسی که تحت ولایت انسان کامل قرار گرفته است، تحت ولایت الهی قرار گرفته و می‌تواند قدم در مسیر سلوک بگذارد. ولایت نبوی و علوی و ولایت ائمه اطهار و زهرای مرضیه - صلوات‌الله علیهم اجمعین- شعبه‌ای از ولایت الهی است که بدون قرار گرفتن در ظل این شمس ولایت، دانه وجود و نفس ما رشد و شکوفایی پیدا نمی‌کند. اگر هم رشد ناچیزی پیدا کند، کج و معوج و ابتر خواهد بود. »

وطن امروز 6 مرداد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها