نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «فردا» با سید جلال ساداتیان

ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت رئیسی

کد خبر: 1085826

سید جلال ساداتیان گفت: آقای رئیسی اگر احساسی برخورد نکند و با تدبیر وارد عرصه سیاست خارجی شود، احتمالا بتواند موضوع برجام را حل و فصل کند.

ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت رئیسی

گروه سیاست سایت فردا: یکی از مهم‌ترین چالش‌های سید ابراهیم رئیسی موضوع به سرانجام رساندن برجام است؛ سندی بین‌المللی که بعد از انعقادش با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو شد. از طرفی رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی داخلی باید بتواند در عرصه بین‌المللی و نیز منطقه‌ای ارتباطی پایدار با کشورهای مختلف داشته باشد اما تحقق همه اینها چه‌طور امکان‌پذیر است؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «در ابتدا باید ببینیم موضع آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی چیست؟ تا اینجای کار صرفا می‌شود به سختانش در مراسم تنفیذ استناد کرد. او گفت که ایران در منقطه یک قدرت مهم است و این قدرت را برای مقابله با سلطه‌گران به کار می‌گیرد و ایران در کنار مظلومان سوریه، یمن و فلسطین خواهد بود. او بیان کرد که دست دوستی به سمت کشورهای همسایه دراز می‌کند، برنامه‌ هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و البته گفت که  تحریم‌ها باید لغو شود و برای رفع تحریم‌ها از هر طرح دیپلماتیکی استقبال می‌کند. با در نظر داشتن مواضع آقای رئیسی باید چند مسئله را بررسی کنیم؛ نخست آنکه رفع تحریم‌ها باید در اولویت کار دولت باشد زیرا به گواه تمام اقتصاددان‌ها فارغ از هرگونه گرایش سیاسی، کشور در زیر بیشترین فشارها قرار دارد و شش دهک جامعه زیر خط فقر قرار دارند و حتی دیگر طبقه متسوط هم در زمره فقرا قرار گرفته است».

او ادامه داد: «حالا در این شرایط آقای رئیسی باید ببیند چه‌طور می‌تواند مشکلات را حل کند؟ او اگر صرفا بر ظرفیت‌های داخلی تکیه کند، نمی‌تواند از پس همه این مشکلات برآید. آقای رئیسی می‌گوید باید با کشورهای همسایه باید ارتباط خوبی داشته باشیم اما باید دقیقا بررسی شود که قرار است با کدام کشورها چه ارتباطی برقرار شود؟ ما تا قبل از این هم به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ارمنستان و گرجستان ارتباط اقتصادی داشیم و از کشورهای جنوبی ایران هم برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کردیم اما تا اینجای کار شرایط عادی نشده است. حالا آقای رئیسی که می‌تواند هماهنگی کاملی با دو قوه مقننه و قضائیه و البته نیروهای مسلح داشته باشد، حتما باید روابط با کشورهای همسایه را توسعه دهد».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره ضرورت جذب سرمایه مطرح کرد: «از سوی دیگر باید جذب سرمایه کنیم؛ چه از ایرانیان خارج از کشور که با ایجاد امنیت اقتصادی برای آنها این کار میسر است و چه از شرکت‌ها و دولت‌های خارجی. اگر این کار را کردیم تازه می‌رسیم به بحث نقل و انقال مالی که مسلزم تعیین‌ تکلیف FATF است».

او درباره برجام هم اظهار کرد: «اما در خصوص برجام مسئله بسیار مهم‌تر است. اکنون چین و روسیه هم مانند سابق همراه ایران نیستند و ممکن است این دو کشور هم منافع خود را لحاظ کنند. پس باید در برجام با سیاستی همه‌ جانبه برخورد کنیم. اگر مشکل برجام حل نشود حتما وضعیت بدتر از آن چیزی که مشاهده می‌کنیم هم خواهد شد و این احتمال وجود که دوباره تحریم‌های وسیع شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اِعمال شود».

ساداتیان در پایان گفت: «آقای رئیسی اگر احساسی برخورد نکند و با تدبیر وارد عرصه سیاست خارجی شود، احتمالا بتواند موضوع برجام را حل و فصل کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها