واکنش خطیب‌زاده به اظهارات وزیر خارجه انگلیس/سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران

کد خبر: 1086035

سخنگوی وزارت امور خارجه امنیت خلیج فارس را خط قرمز برای جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌هایی کشورهایی مثل انگلیس در امان باشد.

واکنش خطیب‌زاده به اظهارات وزیر خارجه انگلیس/سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به دلیل همه گیری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا روز خبرنگار و منادیان و راویان حقیقت و روشنی بخشی به جامعه را تبریک گفت و یاد شهید صارمی و شهدای دیپلمات را گرامی داشت و افزود: آرزو می‌کنم جهانی پر از انصاف و حقیقت حداقل در روایت‌های خبرنگاران داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین بیان کرد: در پی اتهامات بی پایه و اساس برخی از کشورها درباره واقعه کشتی در دریای عمان، کاردار انگلیس و سفیر رومانی در تهران را به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض خودمان را اعلام کردیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی به حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی و همچنین دیدار تعدادی از وزرای خارجه و مقامات خارجی با ظریف اشاره کرد.

* امنیت خلیج فارس خط قرمز ایران

خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی مقامات اروپایی و انگلیس در پی واقعی کشتی در دریای عمان و ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس درباره امنیت در خلیج فارس یادآور شد: این اظهارات وزیر خارجه انگلیس بر ضد ملت ایران، اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره‌ای از اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات این کشور در سال‌های گذشته است.

وی گفت: وزیر خارجه انگلیس و من یک نقطه مشترک داریم. جمهوری اسلامی ایران نیز نگران امنیت کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی است و این دقیقا همان نقض آشکاری است که انگلیس در قبال نفتکش ایران (گریس یک) در آب‌های بین‌المللی انجام داد و این اقدام راهزنانه به خاطر این‌که هیچ مبنای قانونی و حقوقی نداشت، به جایی نرسید و مجبور به آزادسازی شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: البته این تنها مورد اقدامات انگلیس در آبراه‌های بین‌المللی و نقض امنیت و آزادی کشتیرانی نبوده است. توصیه جدی من به دولت انگلیس توجه به مسئولیت‌ها و وظایف خودش است.

وی تصریح کرد: امنیت خلیج فارس خط قرمز برای جمهوری اسلامی ایران است و همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌هایی که کشورهایی مثل انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد.

خطیب‌زاده ادامه داد: این‌که انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام و تروریست اسرائیل قرار گرفته است متاسفانه جایگاه این کشور را در نظام بین‌الملل نشان می‌دهد. هر چقدر اظهارات مسئولانه‌تری از مقامات انگلیس ببینیم قطعا برای منطقه هم بهتر خواهد بود.

وی به خانواده دو قربانی این حمله از انگلیس و رومانی تسلیت عرض کرده و با آنها ابراز همدردی کرد و تأکید کرد: این‌گونه سناریوسازی‌های رژیم صهیونیستی به همراهی برخی از این کشورها حاکی از همان خوی ضد حقوق بین‌الملل است و باید اصلاح کنند.

* نگرانی عمیق از تحولات افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات افغانستان و گسترش نفوذ طالبان و ورود تعدادی از اتباع افغانستانی به ایران نیز بیان کرد: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خودش دانسته و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خودش استفاده کرده که در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به صلح و ثبات و آرامش افغانستان کمک کند. در همین چارچوب ابتکار صلح تهران را آمادگی داشته و داریم که پیگیری کنیم تا در یک گفت‌وگوهای بین الافغانی اصیل یک دولت فراگیر و به شمول همه گروه‌هایی که امروز در افغانستان وجود دارند تشکیل شود.

وی یادآور شد: کشورهای همسایه افغانستان هم برای این‌که مساعی خودشان را هماهنگ کنند، برای این‌که این موضوع انسانی آوارگان ناشی از جنگ را مدیریت کنند، برای این‌که اجازه ندهند که جغرافیای افغانستان مورد سوء استفاده گروه‌های افراطی قرار بگیرد و برای این‌که به پایان این جنگ، خونریزی و برادرکشی کمک کنند ضرورت دارد با هم گفت‌وگوهای منظم‌تر و ساختارمندی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند برای این‌که میزبان مقامات عالیرتبه و مقامات کشورهای همسایه در خصوص موضوع افغانستان باشد.

خطیب‌زاده بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها از برادران و خواهران افغانستانی خودش بوده و هیچ وقت جز نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان نداشته است و این نگاه انسانی همواره وجود داشته و ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

* واکنش به اظهارات مداخله جویانه بورل

خطیب‌زاده درباره اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین بیانیه گروه هفت، بیانیه این گروه علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز محکوم کرد و گفت: این اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است و جای تعجب دارد بعد از این‌که آن بیانیه صادر شد و ایران به اشد وجه این بیانیه را محکوم کرد، این اظهارات جانبدارانه و غیرمسئولانه را از ایشان دریافت کردیم.

وی ادامه داد: نه تنها این اظهارات مردود است، بلکه هیچ کمکی هم به صلح و ثبات این آبراه بین‌المللی و خلیج همیشه فارس نمی‌کند. همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه‌ها است درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی، راهزنی‌های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری در کشتی‌های تجاری به کرات انجام داده، سکوت کرده‌اند نباید امروز موضعی را بگیرند که نشان دهد در تمام اظهاراتشان جانبداری و حمایت بی چون و چرا داشتند. چون که اعتبار کلام و بیانیه‌هایشان به صفر می‌رسد و نشان می‌دهد که از چه جایگاه جانبدارانه‌ای صحبت می‌کنند.

* سفر وزیر خارجه عراق به تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران هم گفت که این سفر به زودی انجام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین نیز بیان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که ما هیچ وقت این گفت‌وگوها را ترک نکردیم، یک فرآیند انتقال دموکراتیک قدرت در جمهوری اسلامی ایران رخ داده و طبیعتا در این فرآیند تغییراتی در تیم‌های اجرایی صورت می‌گیرد و این نه تنها قابل فهم است بلکه از شکوه مردمسالاری در جمهوری اسلامی ایران حاکی است.

وی افزود: جناب آقای رئیسی رئیس جمهور هم در سخنان روز تحلیف و تنفیذ و هم در اولین کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اشاره کردند که درباره رفع تحریم‌های ظالمانه از سر ملت ایران لحظه‌ای تردید ندارند. البته همه این‌ها در چارچوب منافع عالیه مردم صورت خواهد گرفت با رعایت تمامی جزییات و دستورالعلم‌های نهادهای بالادستی.

وی گفت: باید منتظر باشیم که دولت مستقر شود و وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می‌یابد.

* سفر وزیر خارجه ژاپن

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران نیز اظهار داشت: این سفر چند ماهی است که در دستورکار است و به محض این‌که جزییات آن نهایی شود انجام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره بدهی انگلیس گفت: دولت‌های انگلیس به بهانه‌های واهی نه تنها بدهی خود را پرداخت نکردند بلکه رفتارهایی داشتند که حاکی از عدم صداقت آنها در پرداخت این بدهی‌ها بوده است. نه تنها این بدهی‌ها را همواره در دستورکار خود داشته‌ایم.

وی گفت: ایران امیدوار است در پایان بخشیدن به محاصره انسانی در یمن در دوران نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل اقدامی صورت بگیرد. متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه‌حل نظامی بعد از مدت‌ها متوجه شده جنگ جز آسیب زدن به ملل منطقه و امنیت منطقه حاصلی ندارد. هر چه زودتر دولت عربستان سعودی پایبندی خود را به راه‌حل‌هایی برای منطقه و صلح و امنیت آن نشان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران در چارچوب برجام اقدامات خود را انجام داده است./ فارس

این خبر در حال تکمیل است...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها