اخبار کمیسیون های تخصصی مجلس/تعیین 8 نماینده برای بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی

کد خبر: 1086408

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تعیین 8 نماینده در کمیسیون مشترک برای بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد.

اخبار کمیسیون های تخصصی مجلس/تعیین 8 نماینده برای بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات نشست عصر امروز(سه‌شنبه 19 مرداد) این کمیسیون اظهار داشت: امروز 8 نفر از اعضای کمیسیون انرژی برای عضویت در کمیسیون مشترک بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتخاب شدند. 

وی افزود: حسین حسین زاده، عبدالعلی رحیمی مظفری، منصور شکرالهی، هادی بیگی نژاد، رمضانعلی سنگدوینی، حبیب آقاجری، علیرضا ورناصری قندعلی و مصطفی نخعی اعضای بررسی کننده طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: علاوه بر انتخاب 8 نفر از اعضای کمیسیون انرژی، از کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اجتماعی و صنایع نیز هر کدام 4 نفر انتخاب شده‌اند تا بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را پیگیری کنند.

وی افزود: کیوان مرادیان کوچکسرائی و روبرت بگلریان نیز از کمیسیون انرژی برای حضور در کمیسیون مشترک بررسی طرح فناوری‌های مکان محور انتخاب شدند تا بتوانیم در صورت قانون شدن این طرح از فناوری‌های اطلاعات مکانی، فناوری‌های تعیین موقعیت و ناوبری، سنجش از دور و... به‌عنوان زیربنای توسعه پایدار کشور استفاده کنیم./فارس

 مصوبات کمیسیون اجتماعی در مورد تسری فوق‌العاده شغل به گروه‌های مختلف

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: امروز موضوع تسری فوق‌العاده شغل به گروه‌های مختلف همچون کارکنان دادگستری‌ها، و نیز بحث تسری فوق‌العاده به کارکنان مناطق جنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کمیسیون مصوباتی را در این باره گذراند.

مجید انصاری نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه امروز موضوع نظارت بر اجرای قانون تسری 25 درصد فوق‌العاده شغل کارکنان مناطق جنگی و کارکنان فعلی این مناطق با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی ربط همچون سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه این مصوبه گذرانده شد تا قانون مذکور در رابطه با بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و تامین اجتماعی در مناطق جنگی نیز اجرایی شود و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی مکلف به این کار شدند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: همچنین ستاد کل نیروهای مسلح موظف شد تا لیست مناطق جنگی در دوران جنگ تحمیلی را به طور دقیق مشخص و به کمیسیون ارائه کند تا تصمیمات در این باره به طور دقیق اتخاذ شود.

انصاری خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه موضوع اجرای بند ج ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه در مورد خدمات‌رسانی به ایثارگران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا ستاد کل نیروهای مسلح این قانون را در صورت نبود مانع فورا اجرا کند و یا در صورت وجود مانع گزارش آن را تا دو هفته آینده به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کند.

وی افزود: همچنین در این جلسه بحث تسری فوق‌العاده شغل کارکنان زندان‌ها، به کارکنان وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی مطرح شد که اعضای کمیسیون با آن مخالفت کردند.

 

 تصویب تحقیق و تفحص از شرکت تأمین آتیه در کمیسیون اقتصادی مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب تحقیق و تفحص از شرکت تأمین آتیه در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه امروز درخواست تحقیق و تفحص از شرکت تأمین آتیه که کفش ملی زیرمجموعه آن است مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: اعضای هیأت تحقیق و تفحص در جلسه امروز مشخص شدند که هفت نفر آنها از میان اعضای کمیسیون هستند که از جمله آنها می‌توان به سمیه محمودی، عفت شریعتی، مجتبی توانگر، انور حبیب‌زاده و ... اشاره کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: همچنین در این جلسه موضوع پایانه‌های فروشگاهی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که جمع‌بندی در مورد آن انجام نشد که بنا شد مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این‌باره گزارش خود را به کمیسیون ارائه کند.

اصلاح ماده ۶ قانون برنامه پنج ساله ششم بررسی شد

 سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طرح اصلاح بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه در خصوص پرداخت بخشی از عوارض ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدمهدی مفتح در توضیح نشست روز سه شنبه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: طرح اصلاح بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه با حضور طراح و مسئولانی از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه افزود: براساس بخشی از این طرح ۳۰ درصد عوارض ارزش افزوده موضوع اجزای (۱) و (۲) دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان‌ها برای تامین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات آنها و تکمیل طرح‌های نیمه تمام شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار می‌گیرد.

مفتح اظهار کرد: همچنین ۵ درصد از مبلغ موضوع سهم ۳۰ درصد شهرک‌های استان جهت ارائه خدمات مربوطه در همان شهرک ها در اختیار شرکت‌های خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری، مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:  بعد از بحث و بررسی در این نشست مقرر شد، کمیته‌ای با حضور اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه برای انجام کار کارشناسی و اصلاحات لازم تشکیل شود تا بعد از اقدامات لازم،  طرح اصلاح بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه به صحن علنی ارائه شود.

بررسی آسیب‌های ناشی از زلزله در کمیسیون عمران مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس از بررسی آسیب‌های ناشی از زلزله، گسل‌ها و فرونشست زمین در این کمیسیون خبر داد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در گفت وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   با اشاره به برگزاری نشست امروز کمیسیون خود، از بررسی آسیب‌های ناشی از زلزله، گسل‌ها و فرونشست زمین خبر داد و گفت: در این جلسه که نمایندگان مسائل مذکور را به صورت نظارتی پیگیری می‌کنند، درباره ساخت و ساز‌ها در پهنه‌های گسلی، اعمال مقررات مرتبط با زلزله در ساخت و ساز‌ها و شرایط استقرار سامانه هشدار زلزله بسیار بحث شد.

وی ادامه داد: در مورد وضعیت گسل‌ها دو مسئله پیش روست؛ نخست آنکه برای ساخت و ساز‌های جدید، ضوابط و مقررات، اجرایی و عملی نمی‌شود. شورای عالی معماری و شهرسازی باید آن‌ها را نهایی را به شهرداری‌ها ابلاغ کند. اگر چه نقشه‌ها مصوب، پهنه‌ها نیز مشخص و ضوابط تعیین شده، اما در طرح تفصیلی به اصطلاح ننشسته است.

عضو کمیسیون عمران یادآوری کرد: در این باره پیشنهاد دادم با ارسال نامه‌ای به وزارت راه یا وزارت کشور، بخواهیم در حالیکه تمام مقدمات ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی فراهم شده، حتماً اطلاعات مورد نیاز برای شهرداری‌ها و اینجا شهرداری تهران رسماً ابلاغ و اجرایی شود.

شاکری اظهار کرد: مورد دوم آنکه سازه‌های واقع در پهنه گسلی باید تعیین تکلیف شوند. به ویژه باید فکری به حال ساختمان‌ها و مراکز مهم شود. یعنی یا مقاوم سازی شوند و یا با تغییر کاربری، جابجا شوند.

این نماینده با بیان اینکه حدود ۲۶ سامانه هشدار زلزله در تهران برقرار شده است، توضیح داد: ۵۰ سامانه دیگر در گسل‌های تهران باید برقرار شود. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در حال بررسی است تا گسل‌ها شناسایی شود و با استخراج پهنه ها، ضوابط را اعلام کنند.

وی ادامه داد: استقرار سامانه هشدار زلزله در تهران هم هنوز تکمیل نشده و سال گذشته تعدادی نصب شد تا اینکه شروع به کار کردند و البته تنها تهران این سامانه را دارد. مقرر شد پیگیری کنیم و دستگاه‌هایی که در این حوزه وظایف خود را انجام ندادند، مشخص و به آن‌ها این مسئله ابلاغ شود و زمان به آن‌ها بدهیم.

متولی کمیته نظام مهندسی کمیسیون عمران مجلس از پایان بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی در این کمیته خبر داد و گفت که طرح یاد شده به صحن کمیسیون فرستاده شده و تغییرات و اصلاحات بسیاری در آن رخ داده است.

بررسی وضعیت فرونشست و گسل های استان تهران در کمیسیون عمران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بحث و بررسی پیرامون وضعیت فرونشست و گسل های استان تهران و اقدامات انجام شده از سوی دستگاه های مربوطه در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

عبدالجلال ایری در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون مسئله فرونشست و گسل‌های استان تهران و اقدامات دستگاه‌های متولی با حضور مسئولان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران استان تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به گزارش ارائه شده از سوی مسئولان به دلیل احداث ساختمان‌های بلند مرتبه در محدوده گسل و یا مناطق در معرض فرونشست نگرانی‌های جدی هنگام بروز زلزله وجود دارد. از طرفی اقدامات متولیان به هیچ عنوان در حد انتظار نبوده و اعضای کمیسیون عمران نیز از توضیحات مسئولان قانع نشدند. اقدامات دنبال شده برای کاهش ریسک فرونشست و خطرات وقوع زلزله برای ساختمان‌های محدوده گسل در حد تئوری و کار علمی بوده و تنها چند سنسور هشدار سریع در برخی مناطق تهران نصب شده که به هیچ عنوان کافی نیست.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در نهایت قرار بر این شد تا کمیته ای به منظور بررسی اقدامات دستگاه‌های متولی جهت کاهش خطرات بروز زلزله و فرونشست در استان تهران تشکیل شده و ضمن ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، گزارش کاملی تهیه کند تا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شود. بدیهی است در صورت وجود قصور و کوتاهی از سوی متولیان، دستگاه‌های خاطی به قوه قضاییه معرفی خواهند شد.

وی در ادامه تاکید کرد: در جلسه امروز کمیسیون پیشنهاد مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی از سوی دولت مورد بررسی قرار گرفت. متاسفانه نابسامانی‌های حوزه مسکن در سال‌های اخیر و افزایش سرسام آور قیمت خانه و همچنین رهن و اجاره بها مردم را با مشکلات زیادی رو برو کرده است. با توجه به بحرانی بودن حوزه مسکن، کمیسیون عمران مجلس بر نظر خود در خصوص بررسی طرح تفکیک وزارت خانه راه و شهرسازی اصرار داشته چرا که معتقد است برون رفت از این وضعیت و ساماندهی این بازار پر تلاطم بدون وجود وزارتخانه مستقل مسکن امکان پذیر نیست.

 خودروها و واحدهای مسکونی متعلق به مجلس به مزایده گذاشته می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت:‌ در جلسه امروز کمیسیون موضوع مزایده خودروها و واحدهای مسکونی مجلس مطرح شد و بنا شد تا پس از گزارش معاونت اجرایی مجلس زمان برگزاری این مزایده مشخص شود.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در جلسه امروز مزایده اموال مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در این باره اتخاذ شد.

وی افزود: در این جلسه بنا شد معاون اجرایی مجلس گزارشی در این باره به مجلس ارائه کند و پس از ارائه گزارش زمان دقیق برگزاری این مزایده مشخص شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در جریان این مزایده بنا است تا 60 خودرو و 100 واحد مسکونی متعلق به مجلس شورای اسلامی به مزایده گذاشته شود که واحدهای مسکونی مذکور هر کدام بین 200 تا 300 متر است و بعضی‌ از آنها به صورت ویلایی است.

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: حدود 20 تا 30 سال است عده‌ای در این واحدهای  مسکونی متعلق به مجلس ساکن هستند و هیچ اجاره‌ای هم پرداخت نمی‌کنند.

بررسی صدور احکام پرداخت مزایای ایثارگران در کمیسیون اجتماعی

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از عدم اجرای قانون صدور احکام پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس از سوی بعضی دستگاه‌ها خبر داد و گفت: کمیسیون اجتماعی این دستگاه‌ها را به سازمان بازرسی معرفی خواهد کرد.

خلیل بهروزی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در مورد جلسه امروز (سه‌شنبه) کمیسیون اجتماعی مجلس با استناد به بند «ج» ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اظهار کرد: طبق این بند از قانون، سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جدول‌ها و ضوابط ابلاغی سال ۱۳۷۶ سازمان امور اداری و استخدامی کشور از سال دوم اجرای قانون برنامه اقدام کند. متأسفانه بسیاری از دستگاه‌ها این قانون را اجرا نکرده‌اند. ما براساس نقش نظارتی مجلس این موضوع را بررسی کردیم.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس یازدهم افزود: ما علت عدم اجرای قانون را بررسی کردیم. به این نتیجه رسیدیم که بعضی از دستگاه‌ها برای ایثارگران قانون خود را دارند. در جلسه امروز تصویب شد که دستگاه‌ها موظف  به اجرای قانون هستند. ان‌شاءالله این دستگاه‌ها به سازمان بازرسی معرفی خواهند شد. امیدواریم با این دستگاه‌ها برخورد شود و نتیجه آن به اطلاع مردم برسد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد دومین موضوع مورد بررسی در کمیسیون اجتماعی گفت: موضوع دوم طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه بود. بر این اساس، الحاقیه تسری کارکنان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری مطرح شد که رأی نیاورد چرا که نمایندگان معتقد بودند این کارکنان به قوه مجریه وابسته‌اند و ارتباطی به قوه قضائیه ندارند.

 

ادغام ۷درخواست تحقیق تفحص با محور مسائل بانکی برای گزارش به صحن علنی مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۷ درخواست تحقیق و تفحص از طرف نمایندگان در رابطه با مباحث پولی و بانکی دریافت شده که موضوع مشابهی داشتند از این رو کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفت، این درخواست را با یکدیگر ادغام کرده و سپس در قالب یک گزارش واحد به صحن علنی مجلس ارسال کند.

غلامرضا مرحباء غلامرضا مرحبا

غلامرضا مرحباء در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح دستور کار نشست روز سه شنبه (19 مرداد ماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: دستور کار ابتدایی کمیسیون اقتصادی، بررسی طرح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران بود. در همین راستا گزارشات مختلفی از سوی مسئولان مربوطه مطرح و مقرر شد پس از دریافت سایر گزارشات از ارکان بورس و دستگاه‌های مختلف، ظرف مدت یک هفته الی 10 روز جمع بندی شده و در اولین جلسه با دستور کار عادی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: دستور کار دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی درخواست تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا بود که در جلسات قبل به تصویب رسیده و اعضای هیئت تحقیق و تفحص آن انتخاب شده بود. جلسات این هیئت به زودی برگزار و پس از انتخاب هیئت رئیسه مسیر خودش را طی خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 7 درخواست تحقیق و تفحص از طرف نمایندگان در رابطه با مباحثی نظیر بانک مرکزی، وضعیت ارز و .. دریافت کردیم که موضوع مشابهی داشتند از این رو کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفت، این درخواست را با یکدیگر ادغام کرده و سپس در قالب یک گزارش واحد به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصمیم گیری توسط نمایندگان مجلس ارسال کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون اقتصادی روزهای دوشنبه هر هفته نیز جلسه‌ای با دستور کار‌ نظارتی مانند بررسی درخواست‌های اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس در خصوص استنکاف و عدم اجرای قوانین توسط دستگاه‌های دولتی دارد که بررسی تعدادی از آنها انجام شده و در حال طی کردن مسیر قانونی خودشان هستند

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها