درخواست اتحادیه اروپا از گروه طالبان

کد خبر: 1087063

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گروه طالبان درخواست کرد به تعهدات خود پایبند باشد و به مذاکره برای مصالحه در افغانستان ادامه دهد.

درخواست اتحادیه اروپا از گروه طالبان

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از گروه طالبان خواست، به تعهدات خود پایبند بماند و به مذاکرات ادامه دهد.

به نوشته پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، بورل نوشت: «حملات کنونی طالبان نقض مستقیم تعهدات آن‌ها در مذاکرات ترک مخاصمه و توافق دوحه است. اتحادیه اروپا افزایش نقض قوانین بشردوستانه و حقوق بشری بین‌المللی، به‌ویژه در مناطق و شهرهای تحت کنترل طالبان را محکوم می‌کند».

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا از طالبان می‌خواهد فوراً مذاکرات منسجم، منظم و بنیادین را از سر گیرد و همچنین توقف فوری خشونت‌های کنونی و آتش‌بسی جامع و دائمی را خواستار است».

بورل بدون اشاره به جنایات آمریکا و متحدان اروپایی در افغانستان گفت: «این حملات مداوم موجب رنجی غیر قابل قبول برای مردم افغانستان و شمار آوارگان و کسانی که افغانستان را در جستجوی امنیت ترک می‌کنند رو به افزایش است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «جمهوری اسلامی افغانستان را به حل‌وفصل اختلافات سیاسی، افزایش نمایندگی از همه ذی‌نفعان و تعامل با طالبان برای رسیدن به دیدگاهی متحد تشویق می‌کنیم».

این بیانیه می‌افزاید: «اتحادیه اروپا به همکاری و حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد. با این حال این حمایت مشروط به مصالحه‌ای جامع مسالمت‌آمیز و احترام به حقوق اساسی تمام افغان‌ها از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها است».

بورل هشدار داد: «در غیر این صورت اگر قدرت با زور تصاحب شود و حکومتی اسلامی دوباره برقرار شود، طالبان با عدم به رسمیت شناختن، انزوا، عدم حمایت بین‌المللی و چشم‌اندازی از تداوم درگیری و بی ثباتی در افغانستان مواجه خواهد بود».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها