نگاه‌ تحلیلگر/ در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد

روایت ترقی از ترکیب تیم اقتصادی و سیاست خارجی دولت رئیسی

کد خبر: 1087336

حمیدرضا ترقی: برخی وزرای پیشنهادی چندان در میان مردم و حتی نخبگان سیاسی شناخته‌شده نیستند و فعالیت اجرایی خاصی نداشته‌اند که این شرایط وظیفه نمایندگان را سنگین‌تر می‌کند.

روایت ترقی از ترکیب تیم اقتصادی و سیاست خارجی دولت رئیسی

گروه سیاست فردا: لیست وزرای پیشنهادی دولت تقدیم به مجلس شد تا در روزهای آینده شاهد رأی اعتماد یا عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای موردنظر سید ابراهیم رئیسی باشیم اما در فرایند بررسی صلاحیت آنها چه الزاماتی باید رعایت شود؟

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «در توصیه‌های رهبر انقلاب به وضوح دیده می‌شود که ایشان انتظار دارند دولت مقتدری تشکیل شود که این موضوع خواسته مردم نیز هست. تا اینجای کار آقای رئیسی سعی کرده است که به این خواسته جامه عمل بپوشاند و کابینه‌ای عاری از وابستگی‌های جناحی و سیاسی تشکیل دهد. ضرورت امروز کشور هم همین را ایجاب می‌کند و لازم است که کابینه‌ای متخصص شکل بگیرد تا بتوانند در حوزه‌های مختلف به خصوص اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ چالش‌ها را رفع کنند».

او ادامه داد: «آقای رئیسی بر اساس جمع‌بندی‌اش لیست موجود وزرا را به مجلس ارائه کرد که حالا نمایندگان وظیفه دارند بر اساس شاخص‌ها و ارزیابی‌های دقیق مشخص کنند که آیا وزرا صلاحیت لازم برای امر محوله را دارند یا نه؟ به هر حال واقعیت این است که برخی از وزرای پیشنهادی چندان در میان مردم و حتی نخبگان سیاسی شناخته‌شده نیستند و فعالیت اجرایی خاصی نداشته‌اند و چنین شرایطی وظیفه نمایندگان را دو چندان می‌کند که رأی اعتماد بدهد یا ندهد».

این فعال سیاسی درباره تیم اقتصادی پیشنهادی رئیسی هم بیان کرد: «تیم اقتصادی خوبی مشاهده می‌شود زیرا دارای برنامه‌اند و به اقتصاد مقاومتیِ مصرح در بیانات رهبر انقلاب باور دارند؛ از سوی دیگر نگاه‌ ایشان مبتنی بر تکیه به ظرفیت‌های داخلی است. بعضی از افراد مانند وزیر پیشنهادی کار تسلط خوبی دارند اما مقداری در موضوع وزارت صمت و مدیریت حوزه صنعت دغدغه‌هایی وجود دارد که مجلس باید به دقت وزیر مرتبط با این حوزه را ارزیابی کند».

ترقی در پایان درخصوص امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت خارجه هم گفت: «آقای امیرعبداللهیان نیرویی ارزشمند در حوزه سیاست خارجی است که کاملا بر کشورهای اسلامی، آسیاسی و خاصه شرق آسیا تسلط دارد و می‌داند چه‌طور می‌شود با کشورهای همسایه ارتباط سازنده‌ای برقرار کرد؛ از سوی دیگر او نگاهی واقع‌بینانه به غرب دارد و باورش این است که نباید به غربی‌ها اعتماد کرد، در حالی که به یاد داریم آقای ظریف تا چه حد به غرب اعتماد داشت و همه‌چیز را در ارتباط با غرب می‌دانست. با روی کار آمدن آقای امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه حتما مناسبت ایران با جامعه جهانی متوازن خواهد شد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها