جانشین نوبخت در سازمان برنامه‌وبودجه کیست؟ +سوابق

کد خبر: 1087439
جانشین نوبخت در سازمان برنامه‌وبودجه کیست؟ +سوابق

محمدباقر نوبخت از سازمان برنامه‌وبودجه رفت. روز گذشته مراسم تودیع و معارفه او که در دو دولت حسن روحانی ریاست این سازمان مهم و حساس را بر عهده داشت، برگزار شد و جای خود را به مسعود میرکاظمی داد. هم نوبخت، هم میرکاظمی سابقه حضور در مجلس و دولت را داشته‌اند. نوبخت 71‌ساله در مجالس سوم، چهارم، پنجم و ششم نماینده مردم رشت بود و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، سخنگوی ستاد حسن روحانی شد. او که از اعضای «حزب اعتدال و توسعه» از حامیان جدی روحانی بود، بعد از پیروزی او به سمت معاون «برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور» و سرپرست «معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور» در دولت یازدهم منصوب شد و هم‌زمان سخنگویی دولت را بر عهده گرفت. در دوره نوبخت و با دستور رئیس‌جمهور و تصویب شورای عالی اداری، این دو نهاد ادغام و «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور» احیا شد. نوبخت نیز در دی‌ماه سال 93 به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس این سازمان منصوب شد. مرداد 95 نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دو سازمان «برنامه‌وبودجه» و سازمان «امور استخدامی» تقسیم و نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه شد. او البته برای تمرکز بیشتر در این سازمان در مرداد سال 97 از سخنگویی دولت استعفا داد.

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه رؤسای جدید و قدیم با بیان اینکه سازمان برنامه‌وبودجه از مهم‌ترین سازمان‌های کشور برای توسعه و پیشرفت، رسیدگی به مسائل معیشتی مردم و الگوسازی برای اداره کشور است، گفت: «اگر این سازمان به خوبی و به نحو مطلوب اداره شود، بخش زیادی از مشکلات و مسائل کشور حل‌وفصل خواهد شد».

به گزارش ایسنا، محمد مخبر با یادآوری شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور در دوره انتخابات افزود: «رئیس‌جمهور به اجرای این شعارها مقید و دولت مصمم است در راستای اجرای وعده‌های رئیس‌جمهور مبنی ‌بر کاهش بی‌کاری، ایجاد یک ‌میلیون واحد مسکونی در سال، مبارزه با فساد و رانت و توسعه دولت الکترونیک اقدام کند».

معاون اول رئیس‌جمهور به کرونا هم اشاره کرد و ادامه داد: «کرونا به بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها آسیب زده ضمن آنکه کمبود دارو و مسائل مرتبط با درمان نیز بار سنگینی را بر بودجه کشور وارد کرده که لازم است با جدیت برای رفع مشکلات مشاغل و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا برنامه‌ریزی و تلاش کنیم. مردم در ایام شیوع کرونا بسیار گرفتار شده‌اند که ضروری است مشکلات آنها را مرتفع کنیم و لازم است این موضوع در بودجه سالانه بیش از پیش دیده شود».

مخبر: نوبخت دوره سختی را پشت‌سر گذاشت

او همچنین از تلاش‌های رئیس سابق برنامه‌وبودجه تشکر کرد و گفت: «آقای نوبخت دوره سختی را پشت ‌سر گذاشتند؛ چراکه نظام سلطه هرچه در توان دارد برای فشار بر اقتصاد کشور به‌ کار می‌گیرد و در هشت‌ سال گذشته نیز اگرچه گاهی این فشارها شدت و ضعف داشت اما تلاش نظام سلطه ایجاد محدودیت و فشار بر اقتصاد کشور بود».

مخبر با یادآوری اینکه در زمان آغاز شیوع کرونا اکثر کشورها با کمبود ماسک مواجه شدند،‌ افزود: «برای تأمین ماسک مورد نیاز کشور از کشورهای دیگر خرید کردیم و بسته‌بندی و تدارکات لازم انجام شد اما پیش از ارسال به ایران و در فرودگاه کشور مبدأ از آن جلوگیری کردند و این نشان می‌دهد که نظام سلطه به هیچ اصول انسانی پایبندی ندارد. سازمان برنامه‌وبودجه در سال‌های اخیر با این مشکلات روبه‌رو بود، اما آقای نوبخت و همکاران ایشان هر‌چه در توان داشتند پای کار آوردند و یکی از خصوصیات برجسته آقای نوبخت حسن‌خلق ایشان است که بسیار ویژگی ارزشمندی است».

او همچنین به سوابق مسعود میرکاظمی اشاره کرد و گفت: «ایشان سوابق و تجارب فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های مختلف دارد و حضور ایشان در مجلس و دستگاه‌های اجرائی نظیر وزارت بازرگانی و وزارت نفت تجربه‌ای مؤثر و موفق بوده است و حالا قرار است که با کوله‌باری از تجربه در یکی از مهم‌ترین سازمان‌های مدیریتی کشور فعالیت داشته باشند.

مخبر با تأکید بر اینکه شفافیت و مقابله با رانت و فساد جز از طریق استقرار کامل دولت الکترونیک میسر نیست از مسعود میرکاظمی خواست این موضوع را که از مطالبات جدی مردم است، با جدیت در دستور کار قرار دهد.

میرکاظمی کیست؟

مسعود میرکاظمی نیز در این مراسم گفت: «برای عبور از این چالش‌ها و رفع مشکلات مردم نیاز به سازمانی انقلابی و مدبر داریم تا بتوانیم با درک صحیح مسائل و شناسایی دقیق چالش‌ها، راهکارهای نوینی برای حل مشکلات کشور پیدا کرده و مدیریت صحیحی در ریل‌گذاری توسعه ایران انجام دهیم».

میرکاظمی 61‌ساله است و از همان سال‌های اول انقلاب به عضویت سپاه درآمد. در بین سال‌های 76 تا 80 مدیرعامل اتکا، متعلق به وزارت دفاع بود بعد از آن تا سال 84 مشاور وزیر دفاع شد. اما معروفیت او به دلیل حضور در کابینه محمود احمدی‌نژاد است. میرکاظمی در دولت نهم به‌عنوان وزیر بازرگانی انتخاب شد، اما مسائل پیش‌آمده در دوره مدیریت او به‌خصوص در مورد واردات شکر و عدم اجرای قانون بودجه سال ۸۵- ۸۶ باعث شد مجلس هفتم در اردیبهشت سال 87 مقدمات استیضاح میرکاظمی را فراهم کند، ولی چون مجلس به روزهای آخر خود رسیده بود، به سرانجام نرسید. او در دولت دوم احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی شد و با 147 رأی، کمترین میزان رأی را از نمایندگان گرفت. هرچند میرکاظمی دو بار نیز طعم استیضاح را چشید، اما همچنان در پست خود ابقا شد؛ هرچند دو سال بیشتر وزیر ماند. قرار بر این بود در اردیبهشت سال 90 دو وزارتخانه نفت و نیرو ادغام شوند و همین باعث شد تا رئیس دولت میرکاظمی را کنار بگذارد، اما ادغام دو وزارتخانه منتفی شد و احمدی‌نژاد شخصا سرپرستی وزارت نفت را بر عهده گرفت؛ هرچند مجلس و شورای نگهبان نیز با سرپرستی احمدی‌نژاد مخالفت کردند و در نهایت رستم قاسمی جایگزین میرکاظمی شد. او بعد از وزارت در انتخابات مجلس نهم شرکت کرد و از حوزه تهران به بهارستان رسید./ شرق

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها