نجفی: وزرای پیشنهادی رئیسی کاربلدند

کد خبر: 1088668

نجفی گفت: کابینه احتمالی دولت سیزدهم از نقاط ضعف و قوت برخوردار است.

نجفی: وزرای پیشنهادی رئیسی کاربلدند

محمدپارسا نجفی کارشناس مسائل سیاسی درباره کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، اظهار کرد: کابینه احتمالی دولت سیزدهم از نقاط ضعف و قوت برخوردار است. حسین امیرعبداللهیان را بدون شک باید قوی‌ترین گزینه پیشنهادی برای حضور در کابینه دانست.

وی افزود: وی با توجه به تجربه معاونت وزارت خارجه و اشرافی که به منطقه پیرامونی ایران دارد همچنین تمایل به همکاری‌های منطقه‌ای بهترین گزینه برای وزارت خارجه است. در نتیجه امیرعبداللهیان را می‌توان نقطه قوت از لیست پیشنهادی دولت سیزدهم دانست. اما چرا همکاری منطقه‌ای تا این حد مهم است؟ با توجه به شکست دولت قبلی، در فعالیت‌های بین المللی و نیز ناتوانی در لغو تحریم‌های اقتصادی تنها مسیری که می‌تواند اقتصاد ایران را یاری کند، همکاری‌های منطقه‌ای از جمله افزودن ابعاد اقتصادی به محور مقاومت در منطقه است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: وزارت خارجه دولت‌های قبلی هیچ تلاشی انجام ندادند که همکاری منطقه‌ای به یک اتحادیه اقتصادی منجر شود و هر کشوی نیاز‌های خود را از توانایی‌های عضو دیگر تامین کند.

نجفی اضافه کرد: امیرعبداللهیان در ابتدای کار با توجه به اشراف به کشور‌های عربی می‌تواند از همگرایی میان ایران، عراق و سوریه شروع کرده و سپس این روند به سایر کشور‌های منطقه گسترش یابد.

وی گفت: نکته دیگری که به جایگاه وزیر خارجه کارآمد مربوط است داشتن تصور درست از اهمیت ترانزیت از خاک ایران است. جایگاه ایران به نوعی است که دقیقا چهار راه ترانزیتی است و این وزارتخانه باید از طریق همکاری منطقه‌ای دنبال احیای جاده ابریشم و نیز کریدور شمال جنوب باشد. در کوتاه مدت نیز بر توانایی‌های محور مقاومت از منظر اقتصادی بیافزاید. این مهم به حدی است که می‌تواند معبری برای تنفس اقتصاد تحت تحریم ایران باشد. مولفه‌ای که ظریف و دیگر وزرای خارجه به آن توجه نداشتند.  

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: امیرعبداللهیان با بحرین و عربستان آشناست و می‌داند که فشار به دولت سعودی می‌تواند موجب کاستن از مشکلات ایران شود. بر خلاف وزرای سابق خارجه که تصور درستی از دشمنی آل سعود با تمدن و ملت ایران نداشتند  و اهمیت بقای دولت سعودی برای غرب را درک نمی‌کردند.

نجفی درباره گزینه پیشنهادی وزارت کشور، تصریح کرد: احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور نیز از گزینه‌های خوب لیست پیشنهاد شده رئیس جمهور است. او نیز تجربه خوب وزارت و فعالیت انقلابی داشته است.

وی درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز اظهار کرد: سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد، در برنامه خود اصلاح نظام مالیاتی را مطرح کرده است که اهمیت بسیاری دارد؛ یکی از محور‌های آن با هدف کاهش فاصله طبقاتی از طریق وضع مالیات‌های جدید  یعنی (مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه،  مالیات بر ثروت و …)،  و هدفمند کردن معافیت‌های مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی اشاره دارد که در نوع خود هدف و سیاستی کاملا درست و نیاز روز اقتصاد و ملت ماست.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: قطعا دولت سیزدهم باید اخذ مالیات از اغنیا به ویژه مالیات بر خانه‌های مازاد (نه فقط خالی بلکه مازاد بر نیاز) را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد تا تملک و نگهداری خانه‌هایی که برای سکونت مالک استفاده نمی‌شود زیان‌ده شده، مالکان مجبور به عرضه آن در بازار مسکن شوند و قیمت‌ها شکسته شود. از طرفی دیگر نقدینگی سرگردان با اصلاح بورس به این بخش هدایت شود.

نجفی اضافه کرد: وضعیت نامناسب اقتصاد کشور وزیر قوی و کاربلد نیاز دارد که خاندوزی تا اینجا نشان داده حداقل با مشکلات اصلی اقتصاد و راه حل آن‌ها آشناست و انشاء الله در اجرا نیز موفق باشد.

وی درباره وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز تصریح کرد: حجت‌الله عبدالملکی با توجه به سوابق علمی و اقدامات حمایتی که در کمیته امداد داشته گزینه قابل قبولی برای سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به هر حال  ریاست جمهور مسیر بسیار دشواری در پیش رو دارد و می‌دانیم که اقتصادی ویران، دیپلماسی منفعل، بحران کرونا، و نارضایتی مردم را از دولت دوازدهم تحویل گرفته است.

نجفی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید با جدیت با ربا و بنگاه داری بانک‌ها مقابله کند، خاطرنشان کرد: دولت جدید باید مانع رشد قیمت‌ها در بازار‌های موازی (ارز، مسکن، مواد اولیه و ...) شود. اقداماتی مانند بهبود فوری معیشت، تامین مسکن و همکاری‌های منطقه‌ای که دولت‌های قبلی انجام نداده اند هم بر حجم کار‌های عقب افتاده و بر زمین مانده افزوده شده است. امید می‌رود لیست پیشنهادی با حذف نقاط ضعف و افزودن نقاط قوت بهتر شود./ باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها